Pagina 1 van 2

aanschaf v70, s80 of xc70

Geplaatst: 15.08.2010 - 15:43
door polleboer
Hallo Volvo-fans,

Ik heb nog nooit een Volvo gehad maar overweeg er een te kopen.
Jaarlijks zal ik uit gaan komen op zo'n 50.000 km. Omdat er af en toe ook een paardentrailer achter moet kunnen zit ik te denken aan een v70, s80 of een xc70. Wat is het beste, diesel of LPG? Op welke kosten per km zal ik uit gaan komen, incl. onderhoud, belasting, verzekering, etc. Wat raden de Volvokenners me aan? (Ik heb een budget tot max €18.000,-)
Groeten Rik

mod-edit: het model heet XC70, aangepast - LqF

Geplaatst: 15.08.2010 - 19:23
door mad
Ik zou de XC70 D5 nemen, trekt het best de paardentrailer door de modder, lekker hoog op de wielen en er zijn er zat te koop binnen dat budget. Voor de kosten maar even Googlen nietwaar? En waar je op moet letten: even zoeken op dit forum... Welkom!

Geplaatst: 15.08.2010 - 19:43
door Discovery
Zwaar trekken+LPG is een combi die ik nooit zou nemen. Gewoon diesel nemen. Elk model heeft zo zijn voordelen: XC zijn voor de prijs waarin jij zoekt altijd AWD. S80 zijn goedkoper te krijgen omdat er minder vraag naar is en een v70 is over het algemeen weer goedkoper dan een XC70. XC70 staat wat hoger waardoor je makkelijker instapt. Tip om te kijken is http://www.milano.nl/html/occasions_volvo.asp.

Geplaatst: 15.08.2010 - 19:57
door Richard
Ik zou voor een D5 gaan. Tsja en het model is ook heel erg een kwestie van smaak. Een v70 D5 kan al met gemak een trailer trekken weet ik uit ervaring. Een xc zou dat misschien iets beter kunnen ivm awd. ik ken alleen een v70 d5 of een xc70 2.5T met een trailer en vond de diesel een stuk fijner met de trailer ivm het koppel.

Geplaatst: 15.08.2010 - 20:48
door wim de jong
Gezien je jaarkilometers zou ik gaan voor een LPG, is goedkoper......maar, het woord paardentrailer (met misschien bij boerderijen, lees modderige wegen) denk ik dat je beter met een D5 uit bent. Veel meer trekkracht met zoiets, vooral icm een XC.

Geplaatst: 15.08.2010 - 21:12
door DannyB
De XC70 2.5T heeft 320 Nm en 210pk en dat al vanaf 1500 - 4500 rpm
De XC70 D5 heeft 340 Nm en 163pk en dat vanaf 1750 - 3000 rpm
Dus dat verschil in trekkracht vind ik nog al meevallen!
Of je moet voor modeljaar 2006 gaan. Daar heeft de D5 400Nm en 185pk en dat vanaf 2000 - 2750 rpm, maar die zit misschien boven het budget.
Waarschijnlijk dat de D5 vanwege de combinatie paardentrailer en veel kilometers de betere keuze is.

Geplaatst: 15.08.2010 - 21:26
door polleboer
Bedankt heren voor de reakties.
Ik begrijp dat de xc beter trekt door de awd maar de v70 of s80 ook genoeg power hebben om een kar te trekken. Over modderige wegen zal dat overigens niet veel voor komen. Diesel is dus de beste keus en meest bedrijfszeker.
Is er nog wat van te zeggen wat ongeveer de kosten per km zullen worden?

Geplaatst: 15.08.2010 - 23:06
door 945i
polleboer schreef:
Ik begrijp dat de xc beter trekt door de awd maar de v70 of s80 ook genoeg
Voor de duidelijkheid, een XC trekt onder normale omstandigheden niks beter dan een V70 of S80. Alleen in het geval dat de voorwielen gaan doorslippen zal hij het beter doen omdat dan de achterwielen bij worden geschakeld.

Geplaatst: 16.08.2010 - 00:19
door Igoriaan
Een XC70 op LPG en als je gaat trekken lekker op benzine rijden dan?

Geplaatst: 16.08.2010 - 00:38
door wim de jong
Bedenk ook dat een XC70 wel 2100 kg mag trekken, en een V70 (en dan nog niet eens allemaal) 1800 kg.....
Een paardentrailer met 2 knollen is al heel wat, dus reken maar uit.

Geplaatst: 16.08.2010 - 07:51
door Richard
De Xc heeft alleen awd tot 30km per uur, daarna is het net een v70. Rijdt je vaak met twee paarden in de trailer of één? Wij hebben regelmatig met twee paarden gereden, voel je wel maar kan ie wel aan. Is wel fijn om nivomats te hebben dan.

Geplaatst: 16.08.2010 - 10:26
door DannyB
Richard schreef:De Xc heeft alleen awd tot 30km per uur
Het is een permanente AWD en deze werkt, wanneer nodig, op elke snelheid.

Normaal krijgen de voorwielen bijna alle aandrijfkracht toegestuurd

Wanneer ze ook maar de minste spinneiging vertonen, reageert het AWD systeem, in een fractie van een seconde, door de vierwielaandrijving in te schakelen voor maximale stabiliteit.

Wanneer een wiel aan een kant spint gaat er onmiddelijk meer vermogen naar het tegenoverliggende wiel.

Bij vervoer van zware ladingen (paardentrailer) krijgen de achterwielen meer vermogen toegestuurd voor maximale rijstabiliteit

Geplaatst: 16.08.2010 - 10:37
door 945i
Het is een permanente AWD en deze werkt, wanneer nodig, op elke snelheid.

Normaal krijgen de voorwielen alle aandrijfkracht toegestuurd
Dit is een tegenstelling..

Geplaatst: 16.08.2010 - 10:38
door DannyB
Wanneer nodig!!!!!!!

Geplaatst: 16.08.2010 - 10:39
door 945i
Ja, dus niet een permanente AWD!!!

Geplaatst: 16.08.2010 - 10:40
door DannyB
Permanent beschikbaar!!!!!!!!

Geplaatst: 16.08.2010 - 10:42
door 945i
Zo ken ik er nog wel een paar :D

Subaru bijvoorbeeld, stuurt elk wiel altijd 25% van de aandrijfkracht, dat is permanent.

Geplaatst: 16.08.2010 - 10:48
door DannyB
Nou, een altijd beschikbare AWD dan en niet tot 30km! Happy?!

Geplaatst: 16.08.2010 - 11:00
door Walter
het is wel permanent, ongeveer 10% gaat standaard naar de achterwielen.

Geplaatst: 16.08.2010 - 11:05
door DannyB
Normaal krijgen de voorwielen bijna alle aandrijfkracht toegestuurd
Sorry, ik had het niet goed gelezen!