Pagina 1 van 1

motortuning V40 2.0T

Geplaatst: 19.08.2010 - 14:15
door V40 2.0T
Heb sinds een half jaar een Volvo V40 2.0T (eerste toelating juni 2004)
Sinds kort heb ik mij eens verdiept in het motortunen. De voornaamste reden voor mij is de toename van PK's (en koppel) en brandstofreductie. Hier heb ik een aantal (veel eigenlijk ;) ) redelijk kritische vragen over:
                  Het zijn heel wat vragen, ik zou al blij zijn als er mensen zijn die op een aantal vragen antwoord hebben. Alvast bedankt.

                  I.

                  Geplaatst: 22.08.2010 - 14:30
                  door FrankS60
                  Hele lijst! Zal eens kijken of ik er een paar kan beantwoorden, maar als je zoekt in het tuningsgedeelte van het forum dan krijg je al antwoord op een groot aantal vragen.

                  A: Zie je kentekenbewijs, daar staat een vermogen in KW's op en dat kun je omrekenen naar pk's. Je kunt ook je motorcode even opzoeken en dat googlen. Motorcode is zoiets als dit: B5244T3 alleen deze is bijvoorbeeld van de 2.4T. B=benzine, D=diesel.

                  EDIT: Ik heb even gekeken en die 160pk is van het "oude" type van rond 1999. Jij hebt dus 163pk.

                  B: Ze beloven allemaal de wereld, maar let heel goed op of dit haalbare getallen zijn. Daarbij is het oppervlak onder de grafiek van een vermogensuitdraai belangrijker dan het piekvermogen op een idioot hoog toerental. Als je van 0 - 3000 toeren totaal geen vermogen hebt en dan bij 6000 toeren 5 pk meer hebt dan de rest van de tuners beloven dan is dat echt niet gewenst. Ga je naar 1 van de bekende tuners zoals je zelf al aangeeft dan zal daar een hele nette vermogenscurve uitkomen die dus ook prettig zal rijden bij een eventueel lager topvermogen dan het maximaal haalbare.

                  C: Je sportuitlaat heeft zeker zin als je ook een dikkere downpipe (in NL: voorpijp/katalysator) gemonteerd hebt. Een turbo heeft er baat bij als hij zo snel mogelijk op gang komt en dat bereik je door zo min mogelijk restricties achter de turbo te hebben in de uitlaat. Jouw sportuitlaat zal waarschijnlijk voorzien zijn van betere dempers die de flow minder verstoren. Komt je tuning alleen maar ten goede, en hoe meer tuning je doet, hoe meer effect het heeft om een goede free-flow uitlaat te hebben.

                  D: Verantwoorde prijsverschillen; waar je je zelf prettig bij voelt. Ik denk niet dat je je bij 1 van die bedrijven heel erg teleurgesteld zal voelen maar mijn voorkeur gaat uit naar Fasttech of Hartog. Ik denk niet dat ze er drastisch andere technieken op nahouden vwb de tuning en het er daardoor dus meer vanaf hangt bij wie je je auto durft af te geven. Als je voor een standaard tuning gaat zonder verdere aanpassingen aan de motor dan voldoen ze allemaal die in dat rijtje staan.

                  E: Ik heb 0,4L/100km lager gemiddeld bij normaal rijden/cruisen. Je hebt meer vermogen en gebruikt dat ook wel eens dus het effect wordt daardoor teniet gedaan. Ze kunnen niet/heel moeilijk je computer foppen om een lagere waarde weer te geven dan wat hij daadwerkelijk inspuit.

                  F: Je kunt 95 blijven tanken, alleen zal de auto de ontsteking en turbodruk terug gaan regelen die juist op scherp is gezet om meer vermogen te behalen. Dit geeft een soort golfgevoel in de acceleratie bij vol gas. 98 geeft een beduidend mooiere vermogensopbouw en is ook beter voor de motor. Wellicht kan er getuned worden voor 95RON maar ik durf dat niet te bevestigen.

                  G: Gelijkmatigheid onderin (lage toeren/ "lage snelheid" met caravan) veranderd niet echt. Je turbo komt nog iets eerder in waardoor je nog soepeler opbouwt. Je hebt wel een hogere piekdruk waardoor je wel een piekkoppel zult ervaren maar dat is een kwestie van de rechtervoet. Hij zal in ieder geval nog beter in staat zijn om een caravan te trekken door het hogere koppel bij lage toeren.

                  H: Als je koelsysteem in orde is moet dit geen probleem zijn. Laat wel de auto een paar minuten (minimaal 2, liever 4) nalopen als je met een caravan in de bergen of relatief hard aan het rijden bent geweest. De motor wordt wel degelijk warmer op sommige plekken dat hij normaliter wordt omdat de caravan een hogere vermogenvraag bij een lagere snelheid veroorzaakt. Daardoor is de rijwindkoeling niet hetzelfde als je bij een normale rit zou hebben. Tuning verergert dat wellicht ietsjes omdat de turbo wat meer staat te blazen dan standaard. Die 2 gecombineerd hoeven geen probleem te zijn als je maar met een (ietwat) warme motor van start gaat en hem rustig laat nadraaien bij een stop. Laatste paar km ook rustig aan als de weg dat toelaat. Dus niet de laatste 1000m nog vol op het gas, met of zonder caravan.