Pagina 1 van 2

Gat in onderblok en knak bij remmen

Geplaatst: 20.08.2010 - 22:28
door Gast
afgelopen vakantie met een kapotte v70 (2.5D uit 2000) langs de Franse autobaan stil komen te staan. Auto is afgesleept naar NL en daar bleek dat de drijfstang een flink gat had geslagen in het onderblok.
Auto heeft altijd alle beurten gehad en is altijd netjes mee gereden. Vreemd dat dit zomaar kan gebeuren, niet 'des Volvo's'. Zou het kunnen komen omdat ik bij de laatste beurt een volsynthetische olie heb gebruikt? (5w30)

Nu is er door de volvospecialist een ruilmotor ingebouwd en ik moet zeggen, hij loopt weer fantastisch. (factuur nog niet ontvangen :( van ruilmotor, distributie met spanrollen, koppelingsset, waterpomp en een flink aantal uren).

Direct deed zich een ander probleem voor: bij afremmen op de motor en de rem aantikken is er een duidelijke knak (zeer luid!) te horen, voor zover ik kan lokaliseren: linksvoor.
Bovenste motorsteun vertoont een scheurtje en deze wordt volgende week vervangen.
Bouten op de aandrijfassen zijn met lock-tite bewerkt en de uitlaat heeft geen 'raakpunten' met andere metalen delen van de auto.
Vanavond heb ik even in de voorste veerschotels gekeken en daar zit helemaal geen rubber (isolator) in.
Bij optrekken heb ik dus geen last van de bonk/knak, maar alleen bij afremmen.

Iemand een idee wat de oorzaak van de knak zou kunnen zijn, (remblokken lijken goed op hun plaats te blijven...) of hoe het in godsnaam mogelijk is dat de drijfstang een gat in het onderblok heeft geslagen?

Geplaatst: 21.08.2010 - 08:31
door V70/2.4D/2003
Bovenste rubber van de veerpoot is mogelijk verschoven.

Geplaatst: 21.08.2010 - 08:45
door bart simpson
het gaat hier over een auto van 10 jaar oud waarbij ik de kilometerstand even gemist heb, "zomaar" stuk is hij vast niet gegaan.

Geplaatst: 21.08.2010 - 08:53
door Johan s60
Balen voor je

5w30 mag je volgens het boekje maar tot 30 grd buiten temp. gebruiken
Terwijl 5w40 tot 40 grd kan, persoonlijk zou ik hiervoor gaan, zeker bij een motor die al flink wat gelopen heeft, en voor de winter maakt het niet uit.
De kwaliteit moet iig A3 zijn.

Wellicht is toch je olie veel te dun geworden.

En tussen de veerschotel en veer zit normaal geen rubber, hoe zijn je draag arm rubbers?

Geplaatst: 21.08.2010 - 10:46
door Gast
vergeten te vermelden; auto had 324.000 km gedraaid, maar dat lijkt me normaal gezien voor een 2.5D geen probleem.
(auto is altijd netjes mee gereden en heeft alle beurten volgens het boekje gehad).

Draagarmrubbers zijn een half jaar geleden vervangen. Ik zal vandaag nog eens goed luisteren waar de knak zich precies bevindt en zal me dan opnieuw melden

Geplaatst: 21.08.2010 - 12:53
door Johan s60
jkatier schreef:vergeten te vermelden; auto had 324.000 km gedraaid, maar dat lijkt me normaal gezien voor een 2.5D geen probleem.
(auto is altijd netjes mee gereden en heeft alle beurten volgens het boekje gehad).
Hoeft zeker geen probleem te zijn, maar een 5w30 olie is denk ik toch te dun met hoge buiten temperatuur.

Maar weet je nog hoe de schade er verder uit zag, is de drijfstang gebroken zonder dat een lager hier de oorzaak van was?

Is het blok nog verder onderzocht?

Geplaatst: 21.08.2010 - 14:53
door Gast
bij de garage zag ik dat er een gat, zo groot als een tennisbal, in de achterkant van het onderblok zat.
Ze vertelden me dat er toch al enige tijd wat is gaan slijten op 1 of ander kommetje/schaaltje (als ik het goed begrepen heb... :oops: ). Dit was ook door het 'gat' te zien.
Blok is niet uit elkaar geweest om een diagnose te stellen. Zelf een ruilmotor gevonden en die hebben ze gemonteerd.

Overigens; vanmorgen knakte de auto een tijdje even niet (ongeveer 5 kilometer) daarna begon het weer. Het lijkt me toch dat er iedere keer wat in de veerpoot gebeurd...

Geplaatst: 21.08.2010 - 15:35
door SuperKnutsel
Dat knakken heb ik ook, dan weer in hoge frequentie en dan weer een tijd niet..............................en natuurlijk ook al bijna alles vernieuwd.

Om gek van te worden.

Geplaatst: 21.08.2010 - 15:42
door Johan s60
Kan zijn dat de veer iets verspringt in de veerschotel, tijdens en draaien aan het stuur.

Geplaatst: 21.08.2010 - 18:01
door SuperKnutsel
Johan s60 schreef:Kan zijn dat de veer iets verspringt in de veerschotel, tijdens en draaien aan het stuur.
Dat idee heb ik ook, maar wat doe je daar nu aan??

Geplaatst: 21.08.2010 - 20:19
door Johan s60
Je zou iets over de laatste winding vd veer kunnen schuiven, een stevige waterslang ofzo, dan is er geen metaal contact meer.

Maar je zou dan met van die losse veerklemmen moeten proberen de onderste winding ver genoeg vrij zien te krijgen van de schotel om het er op te schuiven.

Maar of dat lukt zonder de demper te demonteren zou je moeten proberen.

Geplaatst: 21.08.2010 - 20:54
door Oceanracer
Eerst even inspuiten met WD40 zou het geluid moeten elimineren. Is natuurlijk maar tijdelijk, maar dan weet je wel zeker dat je het daar moet zoeken.

Geplaatst: 21.08.2010 - 22:22
door SuperKnutsel
Oceanracer schreef:Eerst even inspuiten met WD40 zou het geluid moeten elimineren. Is natuurlijk maar tijdelijk, maar dan weet je wel zeker dat je het daar moet zoeken.
Dat ga ik zeker eens doen!!

Geplaatst: 22.08.2010 - 01:03
door Gast
de wd40 staat klaar evenals een stuk tuinslang. Ik zal morgenvroeg eens kijken wat er gebeurd naar montage en mijn bevindingen posten. Dank voor de tip! :P

Geplaatst: 22.08.2010 - 10:50
door Gast
helaas... wd 40 en het stuk tuinslag rond de veer, geklemd tussen veer en veerschotel heeft geen resultaat opgeleverd.

Bouten aandrijfassen zijn nu 2 keer met lock-tite vastgezet, maar ook geen verandering. Dit is op de volgende manier gedaan: bout uitgeschroeft, lock-tit eraan en weer ingeschoeft en aangehaald met een momentsleutel. Heb ik een belangrijk detail overgeslagen?

In ieder geval al dank voor bovenstaande reacties! Dit forum is prachtig. :razz:

Geplaatst: 22.08.2010 - 11:32
door volvo-jan
motorsteunen zitten niet verkeerd?

Geplaatst: 22.08.2010 - 12:21
door Oceanracer
jkatier schreef:helaas... wd 40 en het stuk tuinslag rond de veer, geklemd tussen veer en veerschotel heeft geen resultaat opgeleverd.

Bouten aandrijfassen zijn nu 2 keer met lock-tite vastgezet, maar ook geen verandering. Dit is op de volgende manier gedaan: bout uitgeschroeft, lock-tit eraan en weer ingeschoeft en aangehaald met een momentsleutel. Heb ik een belangrijk detail overgeslagen?

In ieder geval al dank voor bovenstaande reacties! Dit forum is prachtig. :razz:
Het voordeel is nu wel dat je weet waar het niet aan ligt... :D

Geplaatst: 22.08.2010 - 13:29
door BlackcurrantV70
Ik zou zeggen, rij ermee eens langs een Volvo dealer ?

Geplaatst: 22.08.2010 - 14:34
door service man
ik heb dit eens even gelezen en als ik het zo lees zou ikzeggen .
dat het alleen te horen is met remmen en op trekken ???
zou ik zeggen heeft temaken met kantelen van de motor!! als het in de veren zi zou ik zeggen op krikken en dan schotel in smeren met vet is beter dan wd 40
gewoon alles evenuitsluiten succes

knak-problem solved!

Geplaatst: 22.08.2010 - 20:17
door Gast
Vanmiddag op een verjaardag gezeten en daar het hele probleem nog eens doorgenomen met een garagehouder en een eigenaar van een automaterialenzaak. Zij gaven aan dat de bovenste motorsteun een grote boosdoener kon zijn en daardoor een geluid kon laten horen bij een andere motorsteun.
Zojuist onder de auto gelegen en met een dopsleutel 19mm alle bouten nagetrokken. Links voor zat los en kon ik minimaal 6 slagen draaien. Het lijkt erop dat de garage deze 'vergeten' is, maar de oplossing is er in ieder geval. (ik neem tenminste aan dat de bouten van de motorsteunen wel vast moeten zitten...).
Iedereen dank voor de suggesties en het meedenken! Mijn v70 rijdt weer zoals ik dat gewend was! :D