Pagina 1 van 1

motor slaat af na hard remmen

Geplaatst: 23.08.2010 - 17:13
door ps-amazon
zaterdag moest ik tijdens een rally fors in de remmen; bijna blokkerende wielen, motor slaat af en start met geen mogelijkheid meer, niet op gas en niet op benzine; anwb erbij en die vond olie/vettigheid tussen de kontaktpunten, schoongemaakt en startte weer als vanouds; de verdeelkap was niet vet;

de punten waren recent vervangen en mijn specialist werkt al jaren zonder problemen aan die auto en laat mij echt niet met vettige punten wegrijden; ik kan alleen het verband niet leggen tussen het harde remmen en de vervuiling van de punten; en waar komt die vettigheid dan vandaan? iemand een idee?

betreft een Amazon met B18 en normale ontsteking

Geplaatst: 23.08.2010 - 18:56
door Iroll
Vet kan komen door de smering van de bodemplaat waar de contactpunten opzitten. Misschien iets teveel olie gebruikt door de monteur tijdens vervangen van de punten? Door het harde remmen kan het zijn gaan rondvliegen en de puntjes vervuilen? Kijk eens onder de verdeelkap en bij de punten of het vettig is. (Of je monteur moet dat al hebben schoongemaakt.)

Geplaatst: 23.08.2010 - 20:20
door B-lennium
of je blok heeft tijdens het remmen iets te veel benzine gehad, bougies iets nat --> dus kon de ontsteking (met vet) het even niet bolwerken? lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een beetje remmen meer G krachten oproept als de rotor die met 5000rpm draait

Geplaatst: 23.08.2010 - 23:13
door ps-amazon
de Amazon reed op gas

Geplaatst: 23.08.2010 - 23:23
door B-lennium
hoe zit de verdamper gemonteerd in de auto? als het membraam in de verdamper kan bewegen door een heftige rem actie kan het mengsel veranderen en afslaan kan daar het gevolg van zijn.

de 164 van mn vader had het probleem ook, de verdamper 90 gedraaid en toen was het probleem opgelost.

Geplaatst: 23.08.2010 - 23:39
door ps-amazon
maar dan zou je toch weer kunnen starten

ik heb al 70.000 km in deze auto gereden met dezelfde gasinstallatie en nog nooit problemen gehad met afslaan na remmen; en mocht dat gebeuren dan moet starten daarna geen prbleem zijn;

wat ik vreemd vind is de combinatie remmen en vette punten, toeval of heeft het iets met elkaar te maken

Geplaatst: 24.08.2010 - 09:29
door Iroll
lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een beetje remmen meer G krachten oproept als de rotor die met 5000rpm draait
Waar komt de rotor in een keer vandaan? Die draait bovenin de verdeelkap en er zit nog een afdekkapje tussen rotor en punten. Ik zie het verband niet tussen G krachten v.d rotor en vette punten. Wat wel kan is dat er olie vanuit het olie viltje onder de rotor langs de as is gelopen en bij de punten is gekomen door iets te enthousiast olieen.

Geplaatst: 24.08.2010 - 17:20
door whitehorsekart
Olie vanuit het carter naar boven geperst lijkt mij ook waarschijnlijkst, al heb ik dat nog niet meegemaakt. Misschien ook een kwestie van overdruk? Is de carterventilatie open?

Geplaatst: 24.08.2010 - 18:57
door Iroll
Olie vanuit het carter naar boven geperst lijkt mij ook waarschijnlijkst, al heb ik dat nog niet meegemaakt. Misschien ook een kwestie van overdruk? Is de carterventilatie open?
Dan zou je toch denken dat er een heel oliebad in de verdeler zou staan lijkt me. Ik heb er iig ook nog nooit van gehoord.
Om de punten vet te laten slaan is een beetje oliedamp al voldoende wat neerslaat op de punten.

Geplaatst: 24.08.2010 - 19:05
door ps-amazon
onlangs is er een nieuwe versnellingsbak met overdrive gemonteerd en heeft de auto een grote beurt gehad, de zoveelste sinds 2002, en dat heeft nooit problemen gegeven, verder is er aan de motor niets veranderd; de motor heeft altijd perfect gelopen en nu nog steeds, alleen na deze ene keer remmen gebeurt er iets vreemds en ik zie nog steeds niet het verband met remmen

Geplaatst: 24.08.2010 - 22:31
door B-lennium
het is idd een vreemde!

Ik haalde de rotor even aan omdat die natuurlijk de zelfde draaisnelheid heeft als de rest van de ontsteking.

hoe start de auto nu?

Geplaatst: 24.08.2010 - 22:41
door ps-amazon
met (nu schone) punten start de Amazon perfekt (zoals altijd...); voor het remincident startte hij ook in no-time

Geplaatst: 27.12.2010 - 12:34
door Zescilinder
Volgens mij heeft het niets te maken met het harde remmen. De stand van de verdamper in de auto kan daarbij wel van invloed zijn.
Als je de rotor eraf haalt, zit er een viltje onder. Dit is het smeerpunt voor de binnenste as en voor de centrifugaalvervroeger.
Bij het onderhoud hoort hier een druppeltje sea 80/90 op, in elk geval dikke olie. Gebruik je teveel smering dan is de kans groot dat de door de temperatuut dunner geworden olie via de inkeping in de verdeleras onder de rotor door in het rond spat.
Ergo, vette punten. Vandaar dat je het probleem ook niet meer gehad hebt, het teveel aan olie is waarschijnlijk weg.
Grt, zescilinder.

Geplaatst: 27.12.2010 - 14:58
door Iroll
Sorry, kon het niet laten.Necromancer

Geplaatst: 28.12.2010 - 13:38
door Boele
Een pertronix setje monteren! Kan je hard blijven remmen!

Geplaatst: 28.12.2010 - 15:59
door ferdy
Of nog beter een 123 nooit meer problemen :)