Pagina 1 van 1

Vakantieperikelen : lekkage schuifdak

Geplaatst: 23.08.2010 - 21:45
door PeerTronic
Afgelopen week dan toch eindelijk maar eens op vakantie gegaan na onverwachte omstandigheden.

Sauerland, het begon regenachtig, maar we lieten ons het plezier niet vergallen! Gewoon erop uit met de familie en de hond, regencape aan en stappen maar.

De auto was minder in zijn sas. Bleek dinsdagochtend, na hevige regenbuien, dat er een plasje rechts bij de passagierskant stond. De isolatie was al helemaal verzadigd met regenwater. Kon de oorzaak niet echt vinden. Opgebeld naar de dealer en die suggereerde een verstopte waterafvoer bij de voorruit waardoor het water in de luchtaanvoer terrecht zou zijn gekomen. Even gekeken en ja hoor, dat zou best wel eens kunnen. Schoongemaakt en de vloer met handdoeken gedroogd (nou ja, gesopt :cry: ).
Anyways, 's middags loop ik wederom in de stromende regen langs de auto en achteloos werp ik een blik op de mat.... weer drijfnat. Paniek!

Deur snel open en gekeken waar het vandaan kwam. Het druppelde al langs de deurstijl naar beneden. Toen ik verder omhoog het spoor volgde zag ik boven mijn hoofd dat de dakhemel ook nat was.

Toen wist ik het. Ik had het weekend ervoor in alle ijver het hele schuifdak schoongemaakt. Rondom op het dak (staal) zat veel vuil en vettigheid. Mooi schoongemaakt :? en de rubberen omlijsting van het schuif/kantel dak met WD40 in gewreven. Dat kan er weer tegen dacht ik toen.

Maar nu bleek dus het dak behoorlijk te lekken. In de stromende regen het dak geopend en ja hoor, daar zag ik het.. de auto stond enigzins scheef en de afvoergoot stond vol water wat langzaam via de A-stijl naar beneden liep.

Kreeg het gaatje niet open en ben toen spoorslag in de auto gesprongen en naar de dichtbijzijnde dealer (Meschede) gereden. Die hebben het keurig eerst met een lange pin aangeprikt en daarna met perslucht voorzichtig doorgeblazen. Water liep erna er keurig uit onder bij voorzijde.

Ik hoefde niets te betalen, maar nadat ik mijn zorg had uitgesproken over de waterlekkage via de A-stijl, waar een airbag zit, heeft de monteur de lijst verwijderd en inderdaad, de airbag was een spons geworden, vol met water.

Wat nu? De monteur zei dat het eigenlijk niet verantwoord was om door te rijden omdat er een kortsluiting op kon treden. Advies: airbag verwijderen en drogen in de droogkamer samen met de isolatie in de A-stijl.

Tsja, daar sta je dan, 60 km van je huisje. Zeer vriendelijk en correct geholpen. Ondanks dat er geen "Werkstatt Auto" was werd er een bij een bevriende (Mercedes) garage een A-tje geregeld voor me tegen "Werkstatt Preis". Had je onze Griffon va 62cm eens achter in die A moeten zien zitten :lol: .


Afijn, auto daargelaten, en de volgende dag tegen vieren keurig telefoontje dat "Ihr Volvo ist Fertig". Weer naar Meschede in de A klasse en auto opgehaald. Hadden de mat niet in de droogkamer gekregen maar wel proberen te drogen met stofzuiger en in de auto de hele dag in de zon houden (ja die scheen nu eindelijk!).

Ze hadden er kranten ondergelgd, die moest ik dan maar verwijderen als ze volgezogen waren.

Zat wel een totaal prijskaartje van 290 Euro incl. "Werkstatt Wagen" aan.
Maar ja, in een defecte airbag of kortlsluiting in het systeem had ik geen zin.

Zeer correct geholpen. De man die de leenwagen kwam brengen zei nog tegen me : "dass ist wirklich Volvo Hilft".

Nu na enkele regenbuien vandaag en gisterenavond kan ik alleen maar zeggen, het gaatje is weer open, en er is geen overloop meer. Doordat de auto toevallig beide keren schuin overhelde naar rechts, waar het gaatje verstopt zat (links niet) liep de goot over in de dakhemel.

Tsja, en schoonmaken van de smurrie rondom het schuifdak, te overijverig! Mooi laten zitten, dat dicht mooi :wink:

EDIT: nog een foto met met zeer expressief de tegenzin van de Griffon in de Baby Benz.

Geplaatst: 23.08.2010 - 23:05
door Max
Wat een verhaal, een schuifdak is niet altijd lekker (lees je dit ook Bart? :lol:)

Geplaatst: 23.08.2010 - 23:40
door Bart
Hahaha, moest er meteen aan denken Max!

Geplaatst: 24.08.2010 - 10:45
door Hans
Haha! Ik ook. Gelukkig is het goed afgelopen.

Geplaatst: 24.08.2010 - 10:53
door V70/2.4D/2003
Dus.....zelfs honden weten het. VOLVO en anders niets!

Bij mijn eerste auto, een 79/er Renaultje 4 GTL, was dat ook het geval. Oorzaak: roest, oplossing: twee gaatjes boren op het laagste punt van de bodem. Uiteindelijk netjes geholpen en dito opgelost, toch?

Geplaatst: 24.08.2010 - 13:25
door diesel01
Goede service van onze oosterburen, complimenten voor de hondenkeuze, lijkt sprekend op een Duitse staande draadhaar.

Geplaatst: 25.08.2010 - 01:15
door PeerTronic
diesel01 schreef:Goede service van onze oosterburen, complimenten voor de hondenkeuze, lijkt sprekend op een Duitse staande draadhaar.
off-topic:
Bedankt, zijn er trots op! Het is een Korthals Griffon. Leuk detail: het was de jachthond waarmee ik mijn vrouw overtuigde dat het wel handig voor haar was als ze een XC70 zou kunnen rijden om overal door de blubber te kunnen baggeren in de bossen.
Dat heb ik geweten....zie andere topic waarbij de modder onder motorkap zat. :lol:
Zal elders bij de honden topic een foto posten van zijn riante onderkomen achter in de Volvo.

schuifdak van mijn xc90 lekt!!

Geplaatst: 29.10.2010 - 10:01
door janXC90
mijn schuifdak van de ik ben nieuw op het forum en wil graag nog even inhaken op het lekkende dak. Ik had met mijn xc90 uit 2003 hezelfde probleem, maar mijn dak sluit gewoon niet lekker en er zit volgens mij een te grote kier tussen glas en dak. Bij regen of in de wasstraat komt er m.i. veel water in die goot. Is dat normaal?
Ben in eerste instantie bij een gewone garage gewest en die wilde wel een nieuwe rubber rand om de glasplaat zetten, kosten 350- 400 euro, mooi niet gedaan.
Vervolgens naar Buitenweg in hilversum gereden, die heeft hem aan de computer gehangen en opieuw afgesteld, dat hiepl niets. De monteur heeft hem met de hand bijgesteld, maar iets te ijverig, want vervolgens zat de kier aan de andere kan.
Uiteinedelijk bij een garage in het dorp tercht gekomen die veel ervaring hebben met volvo en hij heeft hem met de hand weer enigzins bijgesteld, maar het zit me toch niet echt lekker. Voor alle zekerheid rij ik nu met zwarte duck-tape over de hoek waar de grootste kier zit.... niet echt optimaal.
heeft iemand ervaring/advies?
bij voorbaat veel dank!!!