2e pasen stond ik stil met m'n Volvo V70T langs de snelweg: melding 'oliedruk laag, stop auto z.s.m' Tuurlijk direct gedaan en te voet verder (lekker kluunen met voltallig gezin)
Auto naar huis gesleept, olie nagekeken en gestart, ogenschijnlijk niets aan de hand. Vol goede moed wil ik 's morgens naar m'n werk: auto doet niets, startmotor gaat niet rond, uitsluitend enkele tikkende relais.
Auto naar garage, zoeken, zoeken en nog eens zoeken. Gasklephuis gedemonteerd, ter revisie aangeboden maar ongereviseerd retour: er bleek niets mee aan de hand. Nog langer zoeken: auto kende sleutels niet meer en werd bovendien 'gestoord' door een andere reservesleutel die ik erbij had gedaan. Daarnaast turboregeldrukventiel vervangen en....hij deed het weer.
Vol goede moed met caravan erachter deze zomer op vakantie naar Zuid-Frankrijk en geen problemen.
Eén dag thuis...en jawel hoor, op weg naar de plaatselijke buurtsuper hikt de auto even, gaat er weer een relais op en neer en gaan de toeren ineens automatisch omhoog. Totdat ik besloot dat bij 6000 rpm de maat vol was (en de fietsers op het fietspad die ik kruiste welhaast in de sloot waren gesprongen) en de auto met de sleutel heb af gezet. Vervolgens gestart, even niets aan de hand, een hikje en....jawel hoor....daar was iet weer: 'Oliedruk laag.....'
Volgende dag met dezelfde melding nog een keer in noodloop, afspraak gemaakt met de garage en de volgende dag erheen.
Halverwege op de snelweg gestrand: enkele malen inhouden, gevolgd door de melding 'Oliedruk laag' en motor slaat al rijdend af. Herstarten lukt nog net en kan zonder problemen de berm halen. Vervolgens levert herstart de melding 'Immobilizer, zie handleiding' op met een brandend rood olielampje. Ik was nu dus echt definitief gestrand.
Auto staat nu in garage maar men weet niet zo goed meer waar men het zoeken moet.
Mag ik een beroep op jullie doen, voordat de oliepomp en de CEM worden vervangen in de hoop iets op te lossen?!
Het is allemaal wat....maar wat?!!
- PeerTronic
- 4th Gear member
Drama!
"Worst case scenario...."
Hier ben ik al zolang als ik auto rijd bang voor. Heb je iets meer details over je V70?
"Worst case scenario...."
Hier ben ik al zolang als ik auto rijd bang voor. Heb je iets meer details over je V70?
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
-
- 1st Gear member
Tuurlijk...een in 2005 uit België geïmporteerde Volvo V70 2.4T MY 2001. Eerste drie jaren geen noemenswaardige problemen. Kmstand bij aankoop: 153.000 (distr. riem vervangen, natuurlijk de waterpomp niet, aangezien men toen al wist dat de auto toch verkocht ging worden) Die kwam dus 10.000 km later voor mijn rekening. Kmstand huidig: 211.000 km (net ingereden dus)
Vraag is nu: wat is oorzaak en wat gevolg?! Is de melding 'immobilizer, zie handleiding' een ingreep om motorschade te voorkomen (gevolg) of is deze juist oorzaak en duidt e.e.a. op een ontregelde CEM die de meest vreemde meldingen aan het produceren is?!
Vraag is nu: wat is oorzaak en wat gevolg?! Is de melding 'immobilizer, zie handleiding' een ingreep om motorschade te voorkomen (gevolg) of is deze juist oorzaak en duidt e.e.a. op een ontregelde CEM die de meest vreemde meldingen aan het produceren is?!
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Zo maar wat gedachten:
- Immobilizer is toch een startonderbreker? Ik denk dat je niet wilt dat je auto gestart wordt zonder de originele sleutel.
- Die oliemelding dan. Natuurlijk heb je de oliepeil gecontroleerd en vastgesteld dat er niets aan de hand is? Dan denk ik aan een oliedruksensor die andere dingen doet dan waarvoor hij bedoeld is. Of er zit een sluiting of draadbreuk in de bekabeling.
- Motor schiet naar 6000 toeren terwijl een relais op en neer gaat? Die wordt wel heel moeilijk als niet duidelijk is welk relais het betreft.
Heel lastig om van achter mijn toetsenbord iets zinnigs te typen waar je wat aan hebt.
- Immobilizer is toch een startonderbreker? Ik denk dat je niet wilt dat je auto gestart wordt zonder de originele sleutel.
- Die oliemelding dan. Natuurlijk heb je de oliepeil gecontroleerd en vastgesteld dat er niets aan de hand is? Dan denk ik aan een oliedruksensor die andere dingen doet dan waarvoor hij bedoeld is. Of er zit een sluiting of draadbreuk in de bekabeling.
- Motor schiet naar 6000 toeren terwijl een relais op en neer gaat? Die wordt wel heel moeilijk als niet duidelijk is welk relais het betreft.
Heel lastig om van achter mijn toetsenbord iets zinnigs te typen waar je wat aan hebt.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
-
- 1st Gear member
Msuidgeest,
Sorry, niet expliciet genoeg geweest:
- 'Startonderbreker' is inderdaad de vertaling van 'immobilizer'?! Snap niet waarom er niet gestart wordt met de sleutel die ik al 5 jaar lang voor hetzelfde doeleind gebruik
- Oliepeil heeft idd niets van doen met oliedruk, toen de verschijnselen rond Pasen zich voor het eerst voordeden, is er mijns inziens uitsluitend gewerkt aan het aan de praat krijgen van de auto. Vreemde is dat de 'oliedruk laag' melding nadien wel is weggebleven, en ineens weer is opgedoken
- volgtijdelijk: eerst 'hikt'de auto kort, dan hoor je een relais, knipperen een paar waarschuwingslampjes snel achter elkaar (olie - en emissie service lampje), vervolgens houdt dit op en blijven toeren 'plakken' om zich vervolgens bij versnellen automatisch naar ongekende hoogte te stuwen
Sorry, niet expliciet genoeg geweest:
- 'Startonderbreker' is inderdaad de vertaling van 'immobilizer'?! Snap niet waarom er niet gestart wordt met de sleutel die ik al 5 jaar lang voor hetzelfde doeleind gebruik
- Oliepeil heeft idd niets van doen met oliedruk, toen de verschijnselen rond Pasen zich voor het eerst voordeden, is er mijns inziens uitsluitend gewerkt aan het aan de praat krijgen van de auto. Vreemde is dat de 'oliedruk laag' melding nadien wel is weggebleven, en ineens weer is opgedoken
- volgtijdelijk: eerst 'hikt'de auto kort, dan hoor je een relais, knipperen een paar waarschuwingslampjes snel achter elkaar (olie - en emissie service lampje), vervolgens houdt dit op en blijven toeren 'plakken' om zich vervolgens bij versnellen automatisch naar ongekende hoogte te stuwen
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Nee hoor, je verhaal is duidelijk powerrr. Bedankt voor de extra info.
Startonderbreker misschien kapot (op welke manier dan ook?). Ik begrijp dat de sleutel en de onderbreker elkaar soms niet zien.
Die oliedruk is afhankelijk van het toerental, zo is het toch? Dan kan de druksensor wellicht vreemd doen of er is inderdaad niet voldoende oliedruk door iets met de oliepomp. Maar bij soms "oliedruk laag" denk ik toch weer aan een rottig contactje of draadbreuk.
Een gok: kapotte ECU? De ECU krijgt informatie van allerlei componenten en daarmee gaat hij rekenen en de motor aansturen. Als een of meerdere inkomende signalen niet in orde zijn, weet de ECU ook niet wat er gebeuren moet.
Voorbeeld over die 6000 toeren: als de ECU een signaal krijgt van je gaspedaal dat deze helemaal is ingetrapt, stuurt de ECU de motor 100 % aan om. Als je gaspedaal niet goed communiceert met de ECU en de ECU ziet toch dat volgas-signaal, dan krijg je zoiets als bij jou gebeurt. Als voorbeeld, maar als dit waar is heb je een aardig zoekplaatje om je auto in orde te krijgen.
Edit: wat is er al gerepareerd? Hoe heeft men dat gedaan en zijn er onderdelen vervangen? Is de auto ook aan de computer geweest om alle storingen uit te lezen?
Startonderbreker misschien kapot (op welke manier dan ook?). Ik begrijp dat de sleutel en de onderbreker elkaar soms niet zien.
Die oliedruk is afhankelijk van het toerental, zo is het toch? Dan kan de druksensor wellicht vreemd doen of er is inderdaad niet voldoende oliedruk door iets met de oliepomp. Maar bij soms "oliedruk laag" denk ik toch weer aan een rottig contactje of draadbreuk.
Een gok: kapotte ECU? De ECU krijgt informatie van allerlei componenten en daarmee gaat hij rekenen en de motor aansturen. Als een of meerdere inkomende signalen niet in orde zijn, weet de ECU ook niet wat er gebeuren moet.
Voorbeeld over die 6000 toeren: als de ECU een signaal krijgt van je gaspedaal dat deze helemaal is ingetrapt, stuurt de ECU de motor 100 % aan om. Als je gaspedaal niet goed communiceert met de ECU en de ECU ziet toch dat volgas-signaal, dan krijg je zoiets als bij jou gebeurt. Als voorbeeld, maar als dit waar is heb je een aardig zoekplaatje om je auto in orde te krijgen.
Edit: wat is er al gerepareerd? Hoe heeft men dat gedaan en zijn er onderdelen vervangen? Is de auto ook aan de computer geweest om alle storingen uit te lezen?
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht: