Pagina 1 van 1
Eerste auto
Geplaatst: 25.08.2010 - 21:43
door tijmentijmen
Hallo,
Ik heb sinds kort mijn rijbewijs, en uiteraard ben ik op zoek naar een Volvo.
Mijn probleem: ik ben een complete nitwit op vlak van auto's en techniek.
En mijn tweede probleem is dat ik hopeloos verliefd ben op enkele oudere modellen van Volvo. :oops:
Ik zou graag met een 240, 760 of 940 rijden.
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=179213842
Dit vind ik bijvoorbeeld een prachtige auto, precies wat ik zoek. Maar ik weet ook niks van onderhoud etc., en dat is misschien wel belangrijk voor een auto die al 334 000 km gereden heeft..
Nu ja, dat kan ik allemaal nog leren, maar mensen raden mij ook af om zo'n oude Volvo te kopen omdat dit een fortuin aan verzekering en belastingen zou kosten? Daar weet ik (alweer) niks vanaf.. Dus misschien kunnen jullie dit even ophelderen? (Ik weet niet als er veel verschil is qua belastingen, maar ik woon in België, niet in Nederland)
En is het wel verstandig van mij om hier aan te beginnen?
Alvast bedankt!
Groeten
Tijmen
Geplaatst: 25.08.2010 - 21:50
door Gast
Dit is een diesel, en de betrouwbaarheid is sterk afhankelijk van de manier waarop de vorige eignaar (eigenaren) ermee hebben gereden en de auto hebben onderhouden.
Zeker bij deze km-stand is het risico van een miskoop van een zescilinder diesel aanmerkelijk groter dan van een 4 cilinder benzine.
Als je toch een Volvo wilt nemen zou ik gaan voor een 740 benzine of gas. Eventueel een 940 benzine of gas.
Geplaatst: 26.08.2010 - 10:12
door v700r
Ja daar heeft Bosker gelijk in. Zoek naar een 740 begin 86. In de laatste AMK (automotorklassiek) bijv. heb ik er zo maar 2 zien staan voor hele redelijke prijzen.
Het is héél verstandig om een 740 te kopen!!
Geplaatst: 26.08.2010 - 10:15
door v700r
Oh België, daar hebben ze dat belastingsysteem natuurlijk niet. Dan zou ik voor een iets jongere gaan.
Geplaatst: 26.08.2010 - 13:43
door kmser
In Belgie betaal je voor een 13pk jaarlijks 550 euro verkeersbelastingen. De verzekering kijkt alleen naar het motorvermogen en zal stellen dat 122pk veel is, niettegenstaande die wagen niet echt snel/vlot is. Verzekering zal je afhankelijk van je leeftijd en verzekeringsmaatschappij tussen de 800 en de 2000 euro kosten per jaar als je een verzekering neemt op jouw naam. ING verzekeringen zijn iets goedkoper dan de rest.
Qua onderhoud weet ik nergens van.
Geplaatst: 26.08.2010 - 14:12
door den toerist
@ Tijmen, Omtrend de door U voorgestelde wagen heb ik het volgende gevonden:
De BIV (inverkeerstelling) is €61,50 (éénmalig te betalen)
De verkeersbelasting is €534,34 (is jaarlijks te betalen)
De autoverzekering op Uw naam varrïeerd tussen de €700 a €900 afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij.
Qua modelkeuze lijkt dit me wel snor te zitten het zijn degelijke Volvo's.
Geplaatst: 26.08.2010 - 14:51
door Peterke
Ik moet eerlijk toegeven dat het allemaal nogal duur uitkomt als je in België met meer dan 2.0 cilinderinhoud wil rondrijden.
Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent, maar als je nog geen 24 bent zal de verzekering ook wel een flinke hap uit je budget doen.
Reken daar ook nog bij dat je met deze wagen ook een vrij stevig verbruik zal hebben. Maar ja, dat is natuurlijk weer wat je er zelf van denkt.
In elk geval, wat je ook koopt, alles hangt ervan af wat je ervoor over hebt en hoe graag je ermee wil rijden.
Geplaatst: 29.08.2010 - 15:42
door tijmentijmen
Ok, bedankt allemaal voor de informatie!
Ik ben nog maar 19 jaar, dus verzekering zal inderdaad wel stukken van mensen kosten. Misschien dat ik 'm nog op de naam van m'n vader kan zetten.
Dus, om samen te vatten: ik zoek best een benzine of gas, best 4 cilinder, en sowieso niet meer dan 2.0 cilinderinhoud (tenzij ik financiële zelfmoord wil)?
Waar kan ik trouwens het best zoeken voor deze oudere modellen, want momenteel kijk ik vooral op 2dehands.be etc?
@den toerist: Is dit veel voor verkeersbelasting, of valt dit wel mee? Want ik heb daar echt geen flauw idee van..
Geplaatst: 08.09.2010 - 13:09
door Gustaf Larson
kapaza.be is ook een goede site.
De 6 cilinder diesels kunnen goed 7 of 8 ton mee (gezien bij taxi's in Utrecht); mits netjes warm gereden en niet in 'getrapt'. De koeling is slecht bij deze blokken, in feite gewoon een verlngde 4 cilinder 1.6 diesel van volkswagen, alleen zijn de vergeten de koelingcapaciteit in de juiste verhouding mee te vergroten... Krukas wil ook nog wel eens breken bij lomp gebruik. De TD is overigens dan de betere versie, de gewone D is ERRUG TRAAG!!! Voordeel is wel dat de kans klein is op snelheidsboetes.
Geplaatst: 08.09.2010 - 13:28
door jan weemering
Tijmen, als je voor een benzine uitvoering gaat, let dan op, de 2.3 is een sterkere motor dan de 2.0 en dan heb ik het niet over die 300 cc dat hij sterker is maar de 2.3 gaat langer mee.
het zijn dan nog steeds geen snelheid monsters bij de verkeerlichten, maar eenmaal op gang rijdt het goed, en ja, je zal je nooit meer zo veilig wanen als in een volvo 740.
de 760 met de bekende 6 cylinder van renault zou ik ook niet zomaar nemen.
is wel een goede motor maar behoeft regelmatig onderhoud.
Geplaatst: 09.09.2010 - 10:31
door Gustaf Larson
In een LT28 uit 1979 is de 6 cilinder diesel mogelijk nog trager. En dan helemaal als er iets heuvels in het landschap komen; 60 km/u over de snelweg bult op. Maar wel betrouwbaar blokje; groot deel van Oost-Europa gezien met onze bussie in de afgegelopen jaren.
Geplaatst: 20.09.2010 - 13:12
door tijmentijmen
Ok, bedankt. Ik ga blijven zoeken met jullie tips in 't achterhoofd.
