Pagina 1 van 1

Gereviseerde motor Kilometerstand

Geplaatst: 30.08.2010 - 08:58
door Heibel
Zoals sommige van jullie al elders hebben kunnen lezen, heb ik behoorlijk gedonder gehad met m'n V50 1.6d. Lang verhaal kort, de dealer heeft 'n gereviseerde motor geplaatst. Ik verwachte eigenlijk dat daarmee ook de KM- stand zou worden aangepast. Is dat zo? Nu is de stand hetzelfde als voor deze ingreep, terwijl er een totaal andere motor inligt..Wie o wie kan mij hier over inlichten..Thx..

Geplaatst: 30.08.2010 - 09:28
door 945i
Lijkt mij niet verstandig, jouw auto staat geregistreerd bij de NAP, die houden kilometerstanden bij op kenteken. Als je je teller zou aanpassen, heb je geen kloppende NAP meer.

Geplaatst: 30.08.2010 - 09:49
door Heibel
Ok, maar wanneer er een andere motor inkomt, met een andere KM- stand, hoe kan het dan de de KM stand van de auto hetzelfde blijft? Moet dan bijvoorbeeld evengoed bij 240dkm de distributieriem worden vervangen, terwijl de motor in werkelijkheid misschien maar 100dkm gelopen heeft. De onderhoudsinterval klopt dan toch niet meer?

Geplaatst: 30.08.2010 - 09:52
door 945i
Nee, dat moet je natuurlijk zelf even bijhouden..... De rest van de auto heeft wel die kilometers gereden, dus het zou niet eerlijk zijn om de stand 140000km terug te zetten.

Geplaatst: 30.08.2010 - 10:33
door MauritsvdT
Km stand bij NAP kun je ook laten aanpassen, geen enkel probleem!

Geplaatst: 30.08.2010 - 10:42
door 945i
O ja? Dus als ik een nieuwe motor in een auto hang die er al 4 gelopen heeft, dan komt er een aantekening Op het blad? En gaat de NAP gewoon verder vanaf 0 km?

Noemen ze dat dan nog een logische NAP?

Geplaatst: 30.08.2010 - 11:07
door MauritsvdT
Of je het logisch vindt is een ding, maar je kan de aanvraag doen (met bewijs) dat er een andere motor ingegaan is.
(Ik zal het eventjes moeten nagaan hoe dat ook alweer ging, maar heb het al eens voorbij zien komen op mijn werk vroeger (Garagebedrijf)).

Geplaatst: 30.08.2010 - 11:12
door Heibel
Ik begreep zojuist via NAP dat melding bij NAP noodzakelijk is wanneer ook de teller is vervangen. Wanneer het alleen om de motor gaat, is dat dus niet nodig en wordt de KM stand dus ook niet aangepast. In je onderhoud moet je er echter wel rekening mee houden. Ik had dan liever gehad dat ze meteen ook de teller hadden vervangen, ziet zo'n wagen er wel meteen anders uit wat betreft KM- stand...Nu blijft alles hetzelfde alleen heb je er 'n nieuwe motor inliggen..

Geplaatst: 30.08.2010 - 11:24
door bart simpson
Lijkt me terecht dat je die NAP stand niet zomaar 140.000km aan kan passen, de auto heeft dit tenslotte wel gedraaid.
Als dat zou kunnen is het hele instrument NAP ineens niets meer waard.

Geplaatst: 30.08.2010 - 11:34
door MauritsvdT
Excuses heren, daar ging het bij mij dus fout ......
Het was bij het vervangen van de teller dat de NAP wijzigd.

Sorry, mijn fout !
(T's ook alweer een tijdje geleden dat ik er mee te maken had ....)

Geplaatst: 30.08.2010 - 11:41
door RobbertP
Ik denk dat een potentiële koper van je auto straks liever heeft dat er een kloppende km stand in de teller staat voor de complete auto met de melding dat het blok er 140k minder gelopen heeft.
Dat is makkelijker te verklaren dan dat de auto de km stand van het blok heeft gekregen.
Laat de dealer dmv een officiële aantekening in het onderhoudsboekje aangeven dat het blok gewisseld is, alleen een factuur is vaak niet voldoende en ook dat helpt bij een eventule verkoop.

Geplaatst: 30.08.2010 - 15:39
door kawaman
En is het een garantie klus geworden?
Ik denk het wel, anders zou je je niet zo druk maken over die kilometerstand. :wink:

Geplaatst: 30.08.2010 - 16:38
door V70/2.4D/2003
RobbertP schreef:Ik denk dat een potentiële koper van je auto straks liever heeft dat er een kloppende km stand in de teller staat voor de complete auto met de melding dat het blok er 140k minder gelopen heeft.
Dat is makkelijker te verklaren dan dat de auto de km stand van het blok heeft gekregen.
Het zal ongetwijfeld een gevoelskwestie zijn maar een dergelijke auto laat ik per defenitie staan. Mijn motivatie daarvoor is dat een motor niet zomaar kapot draait. De verkoper zal ongetwijfeld een goed verhaal hebben en dito antwoord op de "waarom-vraag", maar het risico dat het achteraf toch een afgetrapte bak is waardoor de motor kapot is gevlogen is mij even te groot.

Geplaatst: 30.08.2010 - 19:51
door gevanje
Het zou ook van de zotte zijn dat de km stand terug ging naar 0. Zoals anderen al aangeven heeft de rest ook wel de kilometers gedraaid. Ik zou niet graag een auto kopen die bijvoorbeeld 5 ton gedraaid heeft, is voorzien van een nieuw blok en waarvan de km stand weer op 0 gezet werd. De rest van je auto heeft ook wel het nodige geleden.