Pagina 1 van 1

Trillende rem.. ? op V70

Geplaatst: 30.08.2010 - 10:46
door kazV70tdi
Hallo collega volvo-rijderTs,

Ik heb een vraag, afgelopen weekend reed ik op de snelweg (file en baggerweer) en toen ik op een gegeven moment weer kon doorrijden, begon de wagen te trillen (ook flinke trilling op het stuur) bij de 120 km...
Even aan de kant: linker voorvelg aan merkelijk warmer dan de rechter...
Ook bij het remmen naar stilstand schudde het stuur. Dit is weer opgehouden, rijd ik vanmorgen naar mn werk: even licht remmen (van 130 naar 100) en begon de wagen weer te trillen/schudden op het stuur.
Na weer kort te remmen werd dit minder...
Heeft iemend enig idee?

Alvast bedankt, Kaz

Geplaatst: 30.08.2010 - 23:58
door elianmars
Grote kans dat je remklauw blijft hangen.

Een nieuwe (ruil) klauw monteren of de bestaande klauw reviseren zal dan de oplossing zijn.

Geplaatst: 31.08.2010 - 08:54
door V70/2.4D/2003
Of tengevolge daarvan een krom getrokken remschijf.

Geplaatst: 01.09.2010 - 12:36
door The Volvoboy
Een kromgetrokken remschijf kan ook zijn gekomen door als je remt en je staat eenmaal stil, toch op de rem te blijven staan. De remschijven worden namelijk warm en als je op de rem blijft staan, kunnen ze op het punt waar de schijf en het blok contact maken niet afkoelen en gaat de schijf vervormen. Je moet dus helemaal niet op je rem blijven staan als je van bijv. 120 naar 0 gaat (vanwege een file ofzo).

Succes! ;)

Geplaatst: 01.09.2010 - 18:33
door kazV70tdi
Hoihoi,

Bedankt voor de tips, ik ga morgenavond naar de monteur. is mij nog te binnen geschoten: zou het ook kunnen liggen aan een slecht geballanceerde velg? of wiellager(s)

Enfin, I'll keep you posted

Geplaatst: 01.09.2010 - 22:15
door sbv
Slecht gebalanceerde velg zou kunnen, echter merk je het dan ook bij normaal rijden.
Wielbouten zitten wel vast neem ik aan ?

Wiellagers, dan hoor je de boel wel gonzen en zeker in de bocht

Geplaatst: 24.09.2010 - 01:50
door obelix
The Volvoboy schreef:Een kromgetrokken remschijf kan ook zijn gekomen door als je remt en je staat eenmaal stil, toch op de rem te blijven staan. De remschijven worden namelijk warm en als je op de rem blijft staan, kunnen ze op het punt waar de schijf en het blok contact maken niet afkoelen en gaat de schijf vervormen. Je moet dus helemaal niet op je rem blijven staan als je van bijv. 120 naar 0 gaat (vanwege een file ofzo).

Succes! ;)
Maar dan zouden alle automaat rijders hier erg veel last van hebben.
Niemand zet zijn bak meer in Neutraal na het afremmen.
Toevallig vandaag mijn schijven vervangen, en rijdt / remt weer heerlijk, dus misschien is dat ook wel zo.
Niet te lang mee door rijden want heel je wagen trilt uit elkaar!

Geplaatst: 24.09.2010 - 11:06
door kazV70tdi
Bedankt luitjes,

Deze troubles zijn volgensmij opgelost na het reviseren van de remklauw/zuiger.

TNX!

Geplaatst: 24.09.2010 - 17:52
door jan weemering
ik stop altijd met (automaat) voet op de rem en laat de auto dan na een paar seconden altijd 20 cm oprollen zodat er een vers stuk van de schijf tegen de blokken komt.

en de topic starter vertelde wel dat het hard regende, en volgens mij kan het dan nog sneler gebeuren dat je schijven kromtrekken, ivm de afkoelende werking van het water, behalve op de plek waar je blokken de schijf raken.