Pagina 1 van 4

Sla-olie !!

Geplaatst: 28.01.2006 - 22:33
door kremers
beste rijders,

in diverse diesels die ik heb gereden ook met pompverstuivers heb ik een combinatie gereden van diesel/slaolie verhoudingen 60 % diesel en 40 % sla-olie.

zijn er mensen die hiermee in hun volvo ervaring hebben.

Aangezien ik ca. 30 Dkm prive per jaar rijdt scheelt het per liter ca. 50 euro cent.


en ik weet als je een S80 kunt rijden moet je niet bezuinigen om brandstof( volledig mee eens)
maar toch benieuwd erna !!

Geplaatst: 28.01.2006 - 23:28
door Marcel
Een paar keer heb ik begrepen dat er nieuwe pompen geplaatst moesten worden doordat er op een te hoog slaolie mengsel gereden is. Minder smerende werking o.i.d zou de oorzaak zijn.

Ergens hoop ik iedere keer weer wanneer ik met mijn motorfiets achter zo'n frituurbak aanrij dat hij helemaal vastloopt.

Geplaatst: 29.01.2006 - 09:39
door bart simpson
het blijft ook strafbare belastingontduiking, wel zo makkelijk dat je als opsporingsambtenaar alleen maar achter de frietlucht aanhoeft.

Geplaatst: 29.01.2006 - 09:42
door HANS144
lees dit stukje maar eens ...
Als je het goed aanpakt kan het makkelijk..
Stuur Caddy-Daddy anders maar eens een mailtje met je vraag..

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ght=#28788

Afbeelding

Geplaatst: 29.01.2006 - 09:55
door bart simpson
Neem ook de moeite je auto ter keuring aan te bieden bij de rdw,
hij voldoet geenszins meer aan de typegoedkeuringseisen en zou voor een apk ook niet goedgekeurd mogen worden.

Geplaatst: 29.01.2006 - 11:13
door HANS144
Beste mijnheer Bart Simpson,

Reeds vele malen ben ik tijdens het rondneuzen op dit forum berichten van u tegen gekomen , welke getuigen van zeer ongenuanceerde uitspraken en vele berichten waaruit blijkt dat u DENKT !!! overal verstand van te hebben.

Ook in deze weet u beslist niet waar u over praat, dus het lijkt mij toch echt beter dat u dit soort berichten niet plaatst.
Ik persoonlijk moet er wel erg om lachen hoor, maar u maakt uzelf erg belachelijk!!!

Met vriendelijke groeten Hans

Geplaatst: 29.01.2006 - 11:16
door bart simpson
fijn dat je je zo vermaakt.
dus zo'n aanpassing past volgens u wel binnen de typegoedkeuringseisen?
onderbouw dat dan eens.

Geplaatst: 29.01.2006 - 11:21
door HANS144
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om dit te onderbouwen. U kunt zich er beter zelf maar eens in gaan verdiepen.

Het enige wat ik erop heb te zeggen is dat er elk jaar een paar duizend auto's APK worden goedgekeurd MET deze ombouw.

Geplaatst: 29.01.2006 - 11:25
door bart simpson
Ik stel alleen dat hij niet voldoet aan typegoedkeuringseisen t.a.v. in dit geval het milieu, er worden op jaarbasis zeer veel auto's APK goedgekeurd die niet goedgekeurd had mogen worden, neem ook de auto's met leeggemaakte katalysatoren.

Geplaatst: 29.01.2006 - 18:01
door kremers
wat is dan bio-diesel in het buitenland????

zover wat ik me kan in denken worden hiervoor ook plantaardige olieën gebruikt.
en inderdaad als je 100 % slaolie wilt gaan rijden dan is ht verstandig om een extra tank te installeren, maar daar betaal je een hoop voor en voordat je dat er weer uit hebt gereden !!

dus dan proberen we maar wer langzaam eens te mengen !

Geplaatst: 29.01.2006 - 20:23
door Gast
hij voldoet geenszins meer aan de typegoedkeuringseisen en zou voor een apk ook niet goedgekeurd mogen worden.
Kom op Bart, leg nu eens uit waaraan deze "slaolie" motor aan moet voldoen bij de APK.
De roetmeting stelt nu helemaal niets meer voor, sinds de gewijzigde wijze van meten.
Type goedkeuring?
Er zijn vervangbare onderdelen die niet controleerbaar zijn voor type goedkeuring.
Volgens mij heb je ergens een belletje horen rinkelen, maar je weet niet waar de klepel hangt.

Maar goed toon je kennis eens, overtuig ons met artikel nummers uit het Voertuigreglement (VR), waaruit uiteindelijk de APK is afgeleid.

Geplaatst: 29.01.2006 - 23:59
door +++t blijft behelpen+++
Slaolie mag niet worden gebruikt zonder goedkeuring.
Punt NL

Maar ik ken 740 rijders die op 50% slaolie rijden
zonder problemen.

Geplaatst: 30.01.2006 - 09:31
door V480-S60
Beste heren,

Hoe je het helaas ook wend of keert Bart Simpson heeft helaas gelijk.
Nederland mag zich dan profileren als milieuvriendelijk landje. Inmiddels weten we wel beter.
Momenteel is het in NL gewoon verboden om welke auto dan ook zonder officiële typegoedkeuring (dus aantekening op kenteken deel I) Sla-olie of welke andere plantaardige olie te mogen tanken.
Zo zit de wet nu eenmaal in elkaar. Hetzelfde geldt voor LPG. Tevens krijg je geen toestemming om rode diesel (landbouwdiesel) te mogen tanken.
Dit heeft alles met ons rottige fiscale systeem te maken. En daarom moet die aantekening momenteel op het kenteken deel I staan. Dit heeft niets met het voertuigregelement te maken. Maar als jij je auto op LPG hebt staan en het staat niet op het kenteken deel I wordt die auto ook afgekeurd. (Papieren niet conform de wet) Dit geld formeel dus ook voor ombouwen t.b.v. plantaardige olie.

PUNT.

Dit wordt pas anders als onze fiscale wetgeving aangepast wordt. Daarom mag Biodiesel ook nog steeds niet in Nederland verkocht worden!!!!!!!!!
Dat houdt niet in dat het niet kan, want het kan, zoals we inmiddels weten, wel. Het mag alleen nog altijd niet.

[Edit.]
Ik wil daar nog aan toevoegen dat dit ook geld voor bijvoorbeeld de bioethanol brandstoffen waar VOLVO en SAAB op kunnen rijden met bepaalde auto's. Die mogen hier ook nog niet rijden. [Edit off]

Geplaatst: 30.01.2006 - 20:05
door Gast
verboden om welke auto dan ook zonder officiële typegoedkeuring (dus aantekening op kenteken deel I)
Sorry, maar dat staat nog steeds niet in de typegoedkeuring.
Hier worden twee dingen door elkaar gehaald.
Voertuigtuig technische wetgeving en belasting wetgeving.

Een voorbeeld: ik mag mijn auto laten rijden op lachgas.
Niemand die mij dat voertuigtechnisch kan verbieden.

Geplaatst: 30.01.2006 - 20:20
door +++t blijft behelpen+++
Alleen als ondersteuning...
niet als hoofdbrandstof.

Geplaatst: 30.01.2006 - 21:44
door Jaap
Op kenteken staat toch immers "soort brandstof"
Dit mag volgens mij (officieel) net zo min zonder melding worden gewijzigd als de kleur van de auto of het aantal cilinders.

Geplaatst: 30.01.2006 - 23:30
door Gast
Alleen als ondersteuning...
niet als hoofdbrandstof.
Alleen lachgas zal ook niet gaan. :P
Geeft betere cilinder vullling.
Maar is wel technische aanpassing, die niet in de typegoedkering voorkomt?

Geplaatst: 30.01.2006 - 23:39
door nauticbluepearl
De omgebouwde auto rijdt nog steeds prima op diesel,
maar ook op slaolie (liever zonnebloemolie)

dus aan kentekenvermelding is niets mis

Geplaatst: 31.01.2006 - 08:42
door V480-S60
nauticbluepearl schreef:De omgebouwde auto rijdt nog steeds prima op diesel,
maar ook op slaolie (liever zonnebloemolie)

dus aan kentekenvermelding is niets mis
Een LPG-auto rijdt ook nog steeds prima op Benzine.
Dus hou nu op om te zeggen dat het niet op kenteken hoort te staan.

Momenteel is het rijden op Biodiesel of PPO of Ethanol als hoofdbrandstof nog steeds verboden.!!!!!! Helaas zeg ik er ten overvloede bij.
Met dank aan de vorige regering. Die de kans had maar niet genomen heeft.

Geplaatst: 31.01.2006 - 09:52
door nauticbluepearl
helemaal niet verboden. Je hoort netjes accijns af te dragen. de accijns is even hoog als op diesel. dus je bent je winst kwijt.
Duitsland kent een 0 tarief.
Zou je dus aangehouden worden dan is de politie niet opsporingsbevoegd. zij moeten de douane erbij halen. die moeten een monster nemen, en opsturen naar het lab.
Dan zijn er voor de bestuurder een aantal uitwegen:
zorgen dat je een recent bonnetje hebt van legaal olie tanken in duitsland.
Dezelfde avond het accijnsaangifteformulier bij de belastingdienst downloaden, invullen en opsturen. accijns aangifte moet plaatsvinden op de dag van productie. voor de bestuurder is dat het moment dat hij van voedingsmiddel brandstof maakt: het moment dat hij het in de tank giet>