Pagina 1 van 2
144 blijft stotteren
Geplaatst: 02.09.2010 - 00:14
door retsok
Wij hebben 2 weken geleden een 144 uit 1970 gekocht. We zijn er inmiddels wel achter dat hij lange tijd heeft stilgestaan. Heel veel zaken zijn al opgelost met behulp van het Haynes manual en dit forum.
Nu zijn we al 3 dagen bezig om de moter, die zonder problemen 40 km naar ons huis is gereden weer normaal te laten lopen.
We hebben nieuwe contactpunten, rotor en verdelerkap gemonteerd. De kleppen gesteld, ontsteking op 15 graden voor gezet. Complete carburateur uit elkaar gehaald en nieuw membraam geplaatst. Bobine gewisseld.
Maar nog steeds blijft hij stotteren. Er is gewoon niet mee te rijden.
Het begint pas na ongeveer 3 a 4 kilometer. Als je hem dan uit zet doet hij het later wel weer, maar begint al snel weer te stotteren. Dit zowel op gas als benzine. Hij krijgt geen dubbele brandstof.
Een B20A blok op LPG.
Iemand al eens meegemaakt?
Geplaatst: 02.09.2010 - 01:00
door biadman
nog bij een bepaalde snelheid?
Geplaatst: 02.09.2010 - 01:46
door retsok
Hij doet dit bij alle snelheden.
Geplaatst: 02.09.2010 - 03:36
door biadman
toerental bedoelde ik, ik heb het een keer gehad dat hij boven een bepaald toerental begon te hikken, kwam voor een condensator draadje dat via de vacuum vervroeger aanliep in de onsteking...
Geplaatst: 02.09.2010 - 10:32
door retsok
Ik heb gisteren de hele ontsteking er uitgehaald en schoongemaakt. Er zit een soort van ongeïsoleerd draadje die de ankerplaten onderling verbindt. Deze was goed. De condensatordraadjes zitten allemaal aan de buitenkant en zijn onbeschadigd. Ik ga wel straks een nieuwe condensator halen.
En ik moet nog even uitzoeken hoe de bobine precies moet worden aangesloten. Welke draad op plus en welke op min moet.
De LPG inbouwer heeft destijds ook de stroomdraden van de lpg installatie op de bobine aangesloten. Er zit op beide kanten een draad. Eentje die naar via een zweefzekering naar de dashboardknop gaat en eentje die naar een relais gaat. Zij zitten allebei op een verschillende aansluiting.
Dat vind ik raar. Dus ik moet ook nog even precies uitzoeken of op beide aansluitingen wel constant stroom staat, en of deze aansluitingen daar dan wel horen. Ik ben niet zo goed in dit soort electronica, maar ik dacht dat de kant van de bobine die ook naar de punten gaat, dat daar geen constante stroom op stond maar een soort van puls. Deze stuurt een eventueel gemonteerde toerenteller toch aan? Als deze gedachtenkronkel van mij klopt, dan staat het relais die de gas en benzinetoevoer regelt dus hierop aangesloten en zou dus steeds een soort van stroomstootje krijgen.
Maar....ik zei al dat ik bijna niks van dit soort electronica weet. Dus misschien praat ik wel wartaal.
Geplaatst: 02.09.2010 - 13:42
door biadman
daar heb ik helaas ook geen kaas van gegeten!
Geplaatst: 02.09.2010 - 13:50
door retsok
Ik heb intussen de ontsteking weer gemonteerd. De draadjes van de bobine op een andere aansluiting geprobeerd. Deed niks meer, dus die zullen wel goed gezeten hebben. Nog geen nieuwe condensator gemonteerd.
Ben gaan rijden. Op 1 enkel stottertje na reed hij normaal. Maar naar mijn idee is er niks veranderd. Hij kan zichzelf toch niet gerepareerd hebben? Ik begrijp er nog steeds niks van.
Wat mij nu is opgevallen is dat de temperatuurmeter voor de helft blijft staan. Dat was niet zo op de rit naar huis. Dit omdat hij toen een lekke radiateur had. De radiateur is nieuw en koelt dus duidelijk beter.
Kan het ook zijn dat de moter te koud blijft? Waar moet het metertje normaal staan? Ik ga straks de thermostaat er maar eens uit halen.
Geplaatst: 02.09.2010 - 14:49
door admiral
retsok schreef:Ik heb intussen de ontsteking weer gemonteerd. De draadjes van de bobine op een andere aansluiting geprobeerd. Deed niks meer, dus die zullen wel goed gezeten hebben. Nog geen nieuwe condensator gemonteerd.
Ben gaan rijden. Op 1 enkel stottertje na reed hij normaal. Maar naar mijn idee is er niks veranderd. Hij kan zichzelf toch niet gerepareerd hebben? Ik begrijp er nog steeds niks van.
Wat mij nu is opgevallen is dat de temperatuurmeter voor de helft blijft staan. Dat was niet zo op de rit naar huis. Dit omdat hij toen een lekke radiateur had. De radiateur is nieuw en koelt dus duidelijk beter.
Kan het ook zijn dat de moter te koud blijft? Waar moet het metertje normaal staan? Ik ga straks de thermostaat er maar eens uit halen.
Het is raadzaam om bij een auto die lang stil heeft gestaan alle electrische contacten na te lopen en voor al de massa verbindingen en deze in te spuiten met een vochtwerende middel of WD 40.
De temperatuur meter hoort in het midden te staan, althans dat was bij mijn auto wel zo, je kan ook de temperatuur meten na een flinke rit middels het open draaien van de radiateurdop en er dan een thermometer in de radiateur te stoppen. Temperatuur hoort dan zo'n 75 tot 85 graden te zijn, dit is afhankelijk van je thermostaat.
Geplaatst: 02.09.2010 - 17:41
door dopdedouwer
Tsssk, admiral dat meen je toch niet. lekker link!!!
Als je water van 75-85 graden over je heen wil hebben moet je dat vooral doen.

Niet doen, deze sticker zit er niet voor niets op.
Geplaatst: 02.09.2010 - 17:58
door ovlov2
Ik heb zelf een 144 (niet op LPG). Hij had hetzelfde probleem "hikken" tot ik overgeschakeld ben van eurosuper 98 naar 95. Sindsdien doet hij het niet meer.
Is het membraan van carburator niet gescheurd? Kan ook deze problemen geven.
Groetjes
Geplaatst: 02.09.2010 - 18:14
door retsok
We rijden op LPG. Bovendien zit er 10 liter benzine, de goedkoopste, in de tank. Dat is dus al euro 95. Loodvervanger is weggegooid geld, dus die gebruiken we ook niet. En zoals hierboven staat zit er reeds een nieuw membraam in de carburateur.
Ik kom net bij Nordicar vandaan. We hebben een testrit gemaakt zonder problemen. Omdat ik niet snapte waarom het nu opeens wel goed was heb ik daar aan de techneut gevraagd wat het probleem geweest zou kunnen zijn.
Het enige wat ik sinds gisteren gedaan had was de ontsteking demonteren, uit elkaar halen, schoonmaken, oliën en weer in elkaar zetten.
Ik wist niet dat het zo belangrijk was, maar de gewichtjes [retards] in de schacht van de verdeler moeten los zitten en gelijktijdig vrij kunnen bewegen. Bij mij zat het hele zooitje vastgeplakt met oud vet en verbrande olie. Dit was waarschijnlijk de oorzaak. Ook iets wat na langere tijd stilstaan een probleem kan vormen.
Het is dus opgelost. En weer wat geleerd.
Iedereen bedankt voor zijn of haar bijdrage.
Geplaatst: 02.09.2010 - 22:17
door ferdy
Hoogstwaarschijnlijk is toch je condensator niet helemaal lekker, korstondig stotteren is meestal te wijten aan een rotte condensator of bobine.
Voor de lpg installatie wordt vaak de +12 volt afgetapt omdat deze geschakeld is, niet helemaal netjes maar in bijna alle gevallen werkt het prima voor een LPG installatie. De tweede draad zit op - van de bobine en wordt gebruikt om het veiligheidsrelais te voorzien van een puls. Dit is om te zorgen dat de motor enkele seconden gas krijgt als je het contact aan schakelt waarna hij zichzelf uitschakeld, anders zou de gaskraan blijven stromen met alle gevolgen van dien (!). Zodra de motor loopt neemt het veiligheidsrelais weer pulsen waar zodat hij de gaskleppen voorziet van 12 volt waardoor deze openen.
Geplaatst: 02.09.2010 - 23:24
door retsok
Dat van dat veiligheidsrelais heb ik inderdaad ook gezien. Ik dacht eerst dat het om een gewoon schakelrelais ging, maar er zit een pootje meer aan en de schakeling is anders dan bij een "gewoon" relais.
We hebben vanavond een ritje gemaakt en het stotteren is weer begonnen.
Wel veel minder erg, maar zeer vervelend.
We weten nu echt niet meer waar we het moeten zoeken. Volgens Nordicar kan een kapotte condensator niet de oorzaak zijn van het stotteren.
Ik heb er weer een andere bobine aangehangen, geen verandering.
Nog maar eens de kleppen gesteld, geen verandering.
Ik ben er helemaal klaar mee.
Geplaatst: 02.09.2010 - 23:43
door admiral
dopdedouwer schreef:Tsssk, admiral dat meen je toch niet. lekker link!!!
Als je water van 75-85 graden over je heen wil hebben moet je dat vooral doen.
Ik heb dit ettelijke keren gedaan hoor, maar wel met een flinke doek erbij en omheen en rustig open draaien. Nooit geen probleem mee gehad.
Link is het natuurlijk maar dat weet iedereen toch wel, maar dat zeg ik ik heb al vaker gedaan dus de vrees heb ik niet.
Geplaatst: 03.09.2010 - 09:31
door biadman
hoe is de staat van de verdamper? kijgt hij wel genoeg koelwater?
Geplaatst: 03.09.2010 - 09:53
door Boele
biadman schreef:hoe is de staat van de verdamper? kijgt hij wel genoeg koelwater?
Dan zou hij toch op benzine goed moeten lopen?
Geplaatst: 03.09.2010 - 09:54
door ferdy
retsok schreef:Dat van dat veiligheidsrelais heb ik inderdaad ook gezien. Ik dacht eerst dat het om een gewoon schakelrelais ging, maar er zit een pootje meer aan en de schakeling is anders dan bij een "gewoon" relais.
We hebben vanavond een ritje gemaakt en het stotteren is weer begonnen.
Wel veel minder erg, maar zeer vervelend.
We weten nu echt niet meer waar we het moeten zoeken. Volgens Nordicar kan een kapotte condensator niet de oorzaak zijn van het stotteren.
Ik heb er weer een andere bobine aangehangen, geen verandering.
Nog maar eens de kleppen gesteld, geen verandering.
Ik ben er helemaal klaar mee.
Ik snap niet waarom je de condensator niet gewoon vervangt, je hebt al een vervangende liggen. IK heb dit probleem al eerder gehad bij mijn eigen wagen en een MG van een kennis. Alles is vervangen behalve de condensator (!)
Geplaatst: 03.09.2010 - 11:33
door biadman
Boele schreef:biadman schreef:hoe is de staat van de verdamper? kijgt hij wel genoeg koelwater?
Dan zou hij toch op benzine goed moeten lopen?
da's waar, overheen gelezen...
Geplaatst: 04.09.2010 - 10:26
door retsok
Ik snap niet waarom je de condensator niet gewoon vervangt, je hebt al een vervangende liggen. IK heb dit probleem al eerder gehad bij mijn eigen wagen en een MG van een kennis. Alles is vervangen behalve de condensator (!)
Ik heb geen andere liggen, anders was het natuurlijk allang verwisseld.
Maar als je al een heleboel geld hebt uitgegeven aan dingen die niet stuk waren wordt je toch een beetje voorzichtiger. En als je dan aan de specialist [NORDICAR] vraagt wat het kan zijn, dan ga je er van uit dat iemand die dagelijks aan dergelijke auto's werkt er toch iets vanaf weet.
Ik heb geheel tegen zijn advies in toch een nieuwe condensator gekocht. Ook heb ik met remmenreiniger getest of de pakkingen dicht waren. Ik heb een aluminium plaatje tegen het deksel van het luchtfilter gelijmd. Dit deksel was zodanig vervormd dat er een heleboel lucht naar binnen gezogen werd. Zoveel zelfs dat hij door de combinatie van LPG en remmenreiniger verzoop.
Nu is het deksel weer helemaal vlak en sluit mooi aan op het LPG spruitstuk.
De moter loopt als nu een zonnetje. En ik denk dus dat de condensator toch de boosdoener was. Jammer dat ik mij heb laten ompraten door de "vakman" anders was het al 2 dagen eerder opgelost.
Ik ga nu naar het volgende probleem. Dat wordt een nieuw topic.
Geplaatst: 04.09.2010 - 13:45
door biadman
mooi dat hij het nu toch gewoon doet!!
veel rijplezier!
heb je overigens een foto van je auto?