440 - Warme motor in rust
Geplaatst: 05.09.2010 - 20:12
Mensen,
Aantal weken terug heeft m'n vader m'n koppelingsplaat en drukgroep vervangen. Was allemaal goed verlopen, echter de volgende dag werd m'n motor in rust heel warm. Warmte meter kwam in het rood en het lampje begon te knipperen. Wat bleek, de koelventilator sloeg niet meer aan. Waarschijnlijk tijdens het verwijderen / terugplaatsen van onderdelen was de warmte sensor / schakelaar defect geraakt.
Warmte schakelaar vervangen en de ventilator ging weer perfect aan, warmte meter bleef weer netjes iets over de helft staan. Na een aantal dagen kwam de warmte meter sporadisch weer in het rood. Ik dacht, waarschijnlijk te weinig koelvloeistof omdat deze afgetapt was geweest tijdens het vervangen van de schakelaar. Gekeken, en het bleek inderdaad dat het peil zeer laag was. Bijgevuld en alles leek in orde. Peil zakte wel wat snel de dagen erna, maar zag nergens iets lekker. Dus gewoon aangevuld tot dat deze stabiel bleef. Wat het daarna ook bleef. Die dag waren de warmte problemen voorbij en sloeg de ventilator steeds mooi op tijd aan.
Na een paar ritten werd de motor echter weer in rust heet (bij het stoplicht e.d.). Het vreemde is echter, dat de ventilator wel aanslaat, maar veel te laat nu! Hij slaat pas aan zodra het lampje al knippert en de meter in het rood staat. Na een tijdje zakt de meter weer, omdat de ventilator dan is aangesloten, maar normaal slaat deze veel eerder aan. Tijdens het rijden op de (grote) weg heb ik nergens last van, alleen in rust.
Sensor / schakelaar is vervangen, koelvloeistof peil in orde, ventilator slaat te laat aan. Iemand enig idee waar dit zit?
Aantal weken terug heeft m'n vader m'n koppelingsplaat en drukgroep vervangen. Was allemaal goed verlopen, echter de volgende dag werd m'n motor in rust heel warm. Warmte meter kwam in het rood en het lampje begon te knipperen. Wat bleek, de koelventilator sloeg niet meer aan. Waarschijnlijk tijdens het verwijderen / terugplaatsen van onderdelen was de warmte sensor / schakelaar defect geraakt.
Warmte schakelaar vervangen en de ventilator ging weer perfect aan, warmte meter bleef weer netjes iets over de helft staan. Na een aantal dagen kwam de warmte meter sporadisch weer in het rood. Ik dacht, waarschijnlijk te weinig koelvloeistof omdat deze afgetapt was geweest tijdens het vervangen van de schakelaar. Gekeken, en het bleek inderdaad dat het peil zeer laag was. Bijgevuld en alles leek in orde. Peil zakte wel wat snel de dagen erna, maar zag nergens iets lekker. Dus gewoon aangevuld tot dat deze stabiel bleef. Wat het daarna ook bleef. Die dag waren de warmte problemen voorbij en sloeg de ventilator steeds mooi op tijd aan.
Na een paar ritten werd de motor echter weer in rust heet (bij het stoplicht e.d.). Het vreemde is echter, dat de ventilator wel aanslaat, maar veel te laat nu! Hij slaat pas aan zodra het lampje al knippert en de meter in het rood staat. Na een tijdje zakt de meter weer, omdat de ventilator dan is aangesloten, maar normaal slaat deze veel eerder aan. Tijdens het rijden op de (grote) weg heb ik nergens last van, alleen in rust.
Sensor / schakelaar is vervangen, koelvloeistof peil in orde, ventilator slaat te laat aan. Iemand enig idee waar dit zit?