Volvo 940, problemen met sturen

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
verleyse_senior
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.12.2004 - 23:48

Sinds ik mijn volvo 940 gle estate tweedehands kocht, heb ik in de winter steeds hetzelfde rare probleem gehad. Elke keer de wagen enkele uren buiten in de koude staat, weigert de stuurbekrachtiging dienst met als gevolg dat ik 8 tot 10 keer nodig heb om uit een zijdelingse parkeerplaats te rijden. Ik krijg de wielen met moeite in beweging, het is erger dan een wagen zonder servo.
Na een goeie kilometer is dit probleem van de baan en werkt alles prima. In de lente en zomer heb ik er (ook als hij 's nachts buiten staat) geen problemen mee. Het moet dus echt met de kou te maken hebben. Er is ook nog genoeg servo-olie in.
Kent iemand dit probleem of kan iemand mij verder helpen?
Bedankt.
Gebruikersavatar
BartT5R
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 21.09.2004 - 08:48
Locatie: Essen/Belgie

Misschien toch beter die servoolie eens vervangen, anders de pomp zelf eens checken.
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

Olie vervangen gaat waarschijnlijk niets helpen, meestal is in dit geval (jammer genoeg) de pomp versleten.
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
verleyse_senior
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.12.2004 - 23:48

Zou dat probleem nog verergeren, denk je? Het blijft nu al een tweetal jaar bij sukkelen als het nogal koud is. Als het dat maar is, laat ik het zo, want hij begint me wat in de steek te laten...
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

Áls de pomp versleten is wordt het in ieder geval niet beter, je kunt ook nog eens kijken of de V-snaar misschien slipt? (ivm vochtig/koud weer).
Wat heeft de auto gereden qua kilometers?
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
verleyse_senior
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.12.2004 - 23:48

Dikke 260 000 km, laatste 4 jaar op lpg. De vervangronde is ondertussen begonnen: uitlaat, handrem, silent blocs, alternator, startmotor, ...
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

:lol: Gewoon doorgaan, het is 't waard als de auto je bevalt. Als je hem wegdoet moet er weer iets voor in de plaats komen immers? Kost ook geld.
Ik vind 260K wel weinig m.b.t. een versleten servopomp, volgens mij moet die wel een tonnetje of 4 meekunnen, mijn 740 kreeg dezelfde (beginnende) klachten bij 450.000Km

D'r is ook veel kennis op:
http://www.volvo700vereniging.nl/
probeer het daar ook eens, veel 700-900 kennis en ervaring aanwezig.

Succes
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
verleyse_senior
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.12.2004 - 23:48

Bedankt voor de informatie. Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar als ik het stuur helemaal tot het eind draai, maakt het een hard piepend geluid.
De auto is het zeker waard, niks handigers (en mooier vind ikzelf) te vinden. Het is zeker normaal dat er na 13 jaar een en ander begint te slijten.
cmeijer
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 06.01.2005 - 14:41

Als ik het zo hoor, denk ik aan een versleten stuurhuis, dit komt wel
vaker bij de 700/900 serie's voor.
Dit merk je voornamelijk met het koude weer, en ik neem aan dat je er zomers vrijwel geen last van hebt.


Groet Clem
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”