Pagina 1 van 1

p1800 S aanschaffen

Geplaatst: 06.09.2010 - 13:31
door Dukkie40
Dag Allen,

Mijn vader overweegt een P 1800 S aan te schaffen. Hij heeft echter nog geen idee waar hij het beste kan kijken voor een goed exemplaar. Hij wil in principe geen restauratieproject.
Weten jullie een paar goede adressen?
Verder, wat zijn specifieke zwakke punten waar we op moeten letten bij een bezichtiging of proefrit.
Alvast bedankt voor de reakties.

Dukkie

Geplaatst: 06.09.2010 - 15:21
door mga1600
Laat je vader eens gaan kijken bij Nordicar in Heerhugowaard. Daar staan er meestal wel een paar. Zie ook hun site www.Nordicar.nl

Geplaatst: 06.09.2010 - 15:24
door Ben
En ga naar www.v44.nl de site van de Volvo Klassieker vereniging.
Daar is zeer veel kennis te vinden.

Roest

Geplaatst: 06.09.2010 - 18:44
door whitehorsekart
Roest!!!! Koop een goede harde, want het is een lastige en dus dure auto om te restaureren. (Neem iemand mee die de 1800's goed kent.)
Je zult wel weten dat de S'jes en E'tjes in Zweden werden gemaakt, de series daarvoor zijn minder van kwaliteit, tenzij goed gerestaureerd.

De techniek is over het algemeen minder belangrijk, omdat er nog heel veel te krijgen is en dus ook niet te kostbaar is vergeleken met andere klassiekers. .

Geplaatst: 06.09.2010 - 22:35
door Iroll
Helemaal mee eens, roest kan je een kapitaal kosten aan een 1800. Ze zitten vol met verborgen roestnesten. Dus neem een expert mee, kan je een hoop ellende besparen.

Geplaatst: 07.09.2010 - 09:21
door oudevolvo
Een lijstje met een aantal zwakke plekken:
- Kriksteunen
- Dorpels (binnen+buiten)
- Onderkant zijpanelen
- Rondom koplamp en knipperlicht
- Binnenkant voorschermen (bij A-stijl)
- Rand rubber achterklep
- Scharnieren bevestiging motorkap
- Onderkant achterpaneel
- Binnenkant wielbakken
- Wielranden

Zie het verslag van het opknappen van mijn 1800ES voor wat plaatjes en een idee van de hoeveelheid roest die je tegen kunt komen:
http://www.oudevolvo.nl/volvo/rijdende_ ... ina_1.html

Afbeelding

Geplaatst: 07.09.2010 - 09:42
door whitehorsekart
Ja, ja, en wat ik zo leuk aan je vind Lars, is dat je dit soort aankopen "opknappers" noemt! Een beroeps-enthousiast en - optimist!
Ieder ander zou het Restauratieobject noemen en met hoofdletter "R"!!

Ik ben altijd onder de indruk van je werk en doorzettingsvermogen.

Maar als opmerking voor de draadjesstarter: dit soort ellende zie je het grootste deel wel van hoor als je gewoon kijkt naar de plekken die Lars aangeeft! Alleen uitkijken voor lapwerk. Succes en veel plezier!

Geplaatst: 07.09.2010 - 10:11
door mga1600
Da's een mooi verslag- respect! Ik heb zelf een aantal oude MG's gerestaureerd en vrienden geholpen met een Jaguar XK en een Austin Healey en weet dus wel ongeveer wat je aan roest kunt tegenkomen. Restaureren is hard werken, het is eigenlijk Topsport, en het kost twee keer zoveel als je van te voren dacht, maar is desondanks wel erg bevredigend. Persoonlijk vond ik het restaureren leuker dan het rijden als het allemaal klaar is.

Geplaatst: 07.09.2010 - 14:01
door Boele
Eigenlijk heeft Lars al de meeste punten opgenoemd.

Check vooral de wielkuipen. Als er bagger zit, gaat het roesten/rotten erg snel!

Neem ook een magneetje mee. Op amerikaanse 1800's willen ze soms een beste laag plamuur smeren...

Geplaatst: 08.09.2010 - 02:35
door classic225
wow,leuke foto's van de restauratie. Indrukwekkend, ikzelf zou er nooit (kunnen)aan beginnen. Ik heb net een 1972 1800 afgebroken die er veel beter uitzag.

Geplaatst: 13.09.2010 - 17:16
door Dukkie40
Hoi,

Alles doorgegeven. Bedankt voor de reakties.
Hier kan hij wel even mee voort.

groet

Geplaatst: 27.09.2010 - 11:18
door Dukkie40
Laatste berichtje,

Hij heeft uiteindelijk een Porsche 924S gekocht.
Eens kijken hoe dat uitpakt.
Zit iig wel een Porsche blok in.

Groeten

Geplaatst: 27.09.2010 - 13:12
door whitehorsekart
Is wél een heel ander soort auto, maar óók leuk hoor!

De auto is ontwikkeld samen met Volkswagen, die er (door de oliecrisis?) tóch geen brood in zag.
Porsche wél, maar de 924 werd van 1975 tot ik meen 1985 door Audi gebouwd. Pas daarna werd de 924 door Porsche zelf gebouwd. De turbo-uitvoering zie ik mezelf nog wel eens aanschaffen, maar dan heet-ie 986 ofzo??

Geplaatst: 27.09.2010 - 17:49
door Iroll
De turbo-uitvoering zie ik mezelf nog wel eens aanschaffen, maar dan heet-ie 986 ofzo??
Je bedoelt 944 toen het een echte Porsche werd. En die heb je ook in turbo uitvoering. Zien er ook wat stoerder uit als de 924 met van die uitgeklopte achterschermen. Idd heel leuk speelgoed en voor weinig te koop. De 986 is trouwens de Porsche Boxster.

Geplaatst: 27.09.2010 - 18:03
door whitehorsekart
Oeps...een boxster, da's nou niet mijn smaak. Een 1981 911 daarentegen...

Geplaatst: 27.09.2010 - 19:13
door Boele
whitehorsekart schreef:Is wél een heel ander soort auto, maar óók leuk hoor!

De auto is ontwikkeld samen met Volkswagen, die er (door de oliecrisis?) tóch geen brood in zag.
Porsche wél, maar de 924 werd van 1975 tot ik meen 1985 door Audi gebouwd. Pas daarna werd de 924 door Porsche zelf gebouwd. De turbo-uitvoering zie ik mezelf nog wel eens aanschaffen, maar dan heet-ie 986 ofzo??
968 is volgens mij een latere 944. Dan hebben ze allemaal een 3liter zespitter. van de 968 is inderdaad een turbo versie.

Geplaatst: 27.09.2010 - 20:14
door Iroll
Oeps...een boxster, da's nou niet mijn smaak. Een 1981 911 daarentegen...
+1!
968 is volgens mij een latere 944. Dan hebben ze allemaal een 3liter zespitter. van de 968 is inderdaad een turbo versie.
Klopt, dat model was ik even vergeten. Die heeft van die ronde opklappende koplampen net als de 928.