Pagina 1 van 2

accu loopt `s nachts leeg

Geplaatst: 07.09.2010 - 19:51
door Sumes
XC 70 2002.

Sinds 3 dagen, na bezoek aan de wasstraat (ik was doorgaans altijd met de hand), loopt iedere nacht de accu helemaal leeg.

Na 3 dagen iedere morgen opstarten met accu-kabels had ik gisteren tijd om naar de Volvo garage te gaan voor een diagnose.

Volvo kan niets vinden, dynamo werkt naar verwachting, garage heeft wel de accu vervangen voor de zekerheid (accu was 4 maanden oud).

Dit heeft het probleem helaas niet opgelost!

Bestaat er een verband tussen de wasbeurt in de wasstraat en de klacht welke ik hierboven beschrijf?

Heeft iemand op het forum een oplossing voor mijn probleem?

Op voorhand hartelijk dank voor een reactie, Michel

Geplaatst: 07.09.2010 - 19:58
door V480-S60
Mods edit
Om geen topic vervuiling te krijgen heb ik je ander post weggehaald.

Hier kan iedereen die iets weet/ denkt te weten antwoord geven.

Geplaatst: 07.09.2010 - 20:27
door buikijn
enige oplossing is bepalen waar de lekstroom vandaan komt.

(meten) ik heb bij mij de lekstroom op weten te speuren door een ampere meter aan te sluiten en de zekeringen 1 voor 1 te verwijderen, zo kan je doeltreffend bepalen waar je de lekstroom moet zoeken.

Amperemeter aansluiten, deuren open laten, zodat je overal goed bij kan, deursloten dicht drukken (twee klikjes diep doordrukken) kofferklep idem. vervolgens de auto op slot doen en 20 minuten wachten. (auto moet in rust komen, er blijft vrij lang een spanning aanwezig welke je kan meten als lekstroom)

vervolgens het amperage op je meter uitlezen en zekeringen gaan trekken totdat de lekstroom weg is.

Voor zover ik de auto ken lijken de deursloten me een verdachte, weet niet iets wat verder direct in verband kan staan met je wasstraatbezoek. (maar dit kan toeval zijn)

Geplaatst: 07.09.2010 - 20:37
door Sumes
Dank je voor je advies.

Echter deze wagen heeft welgeteld 80 zekeringen en ik heb geen amperemeter, laat staan dat ik weet waar ik deze moet aansluiten.

Ik hoop dat er nog een tip langs komt welke wel door mijzelf uit te voeren is, anders moet ik jouw advies doorgeven aan de garage en die zal dan flink uren declareren.

Michel

Geplaatst: 07.09.2010 - 20:44
door buikijn
Loop als de auto een poosje stil heeft gestaan eens langs de portieren, voel eens of je warmte van 1 van de sloten voelt komen. Bij dergelijk grote lekstromen moet de warmte bijna te voelen zijn.

Ik had mazzel, bij mij sneeuwde het, waardoor ik de lekstroom makkelijker kon traceren..

Geplaatst: 07.09.2010 - 20:51
door Sumes
Heb ik direct even gedaan, het is al behoorlijk koel buiten zo`n 13 graden in Loenen.
Ik voel geen verschil onderling, ga het over een paar uur nogmaals uitvoeren.
Betrof het bij jou ook een V70 met deze storing ?

Geplaatst: 07.09.2010 - 20:54
door Sumes
uh bedankt maar wellke andere post bedoel je ?

Geplaatst: 07.09.2010 - 21:10
door buikijn
Nee, ik bij mij was het een S60. het was maar een schot voor de boeg hoor, voor hetzelfde geld is het totaal iets anders, is de spanningsregelaar op je dynamo niet meer lekker oid.

Geplaatst: 07.09.2010 - 21:49
door Rippie V70
Heb je je lampje in je dashboarkastje al gecontroleerd?

Geplaatst: 07.09.2010 - 22:26
door V70/2.4D/2003
Rippie V70, je bent me een slag voor. Bij mijn vorige auto was dat inderdaad het geval. (Kwamen ze pas achter nadat er een nieuwe accu was geplaatst en de auto een paar keer weg was geweest.
Oorzaak: een doosje vloeipapiertjes tussen klep en dashboard waardoor het kastje niet goed sloot en dus het lampje bleef branden)

Geplaatst: 07.09.2010 - 22:53
door Oceanracer
Afgelopen weekend belt mijn buurman mij op: "De Volvo ratelt dat het een lieve lust is, maar starten, ho maar." Wij de auto starten met startkabels, bleek dat de leeslampjes van de achterbank waren ingedrukt, en zo de accu leegtrokken. Ach ja, kinderen en knopjes...

Geplaatst: 08.09.2010 - 16:50
door Garfield
In mijn vorige V70 zoiets gehad met de sluiting van de achterklep en de binnenverlichting in de laadruimte.
Klep sloot niet goed waardoor lampje aan bleef.
Vrijdagmiddag in daglicht parkeren en niet goed kijken of auto op alarm gaat bij afsluiten, maandagochtend lege accu :-)
Echter, dit had ik zelf makkelijk kunnen opmerken door goed in de gaten te houden of de auto wel op alarm ging bij afsluiten, want dat doet 'ie niet als de klep niet goed dicht zit.
(Na dat ene weekend keek ik voortaan altijd goed bij het afsluiten).

Geplaatst: 24.10.2010 - 13:09
door MvB_V70
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn D5 uit 2002. Als ik de auto zaterdagmiddag weg zet geeft hij maandag ochtend aan dat de accuspanning laag is. Ik heb een 100 Ah accu.
De verdenking viel ook bij mij op de deursloten. Laatst de amperemeter er tussen gehangen en alles op slot gedaan. Van buiten is dan te zien dat er eerst een paar minuten 0,7 ampere blijft lopen maar dan gaat hij naar 0,01 A. We hebben ca 10 tot 15 minuten gemeten. Een aantal keer achter elkaar hetzelfde beeld.
Toch raakt de accu langzaam leeg. Bij mijn schoonouders heeft hij dit voorjaar 10 dagen van het slot gestaan tijdens onze vakantie. Toen was er niks aan de hand. Geen melding van een lage accuspanning.
De accu geeft al heel snel nog maar 12,3 V, dat is volgens mij te weinig, maar de garage heeft de tester er aan gehad en die geeft aan dat de accu goed is, maar geladen moet worden. Ik had echter net 15 km gereden voor ze hem testten.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de accu niet jofel is en intern ontlaadt.
Het enige wat ik heb vervangen sinds de 10-daagse vakantie is de RTI dvd speler, maar dan zou die voor die tijd mijn accu hebben leeg getrokken.

Heeft iemand nog ideeën?
Alvast bedankt,
Martijn

Geplaatst: 24.10.2010 - 14:43
door wim de jong
Nu is 15 km errug weinig om de accu weer op peil te brengen, hoor.
Een beetje dynamo kan pas een redelijke stroom leveren boven de 1000 rpm, en zijn maximale rond de 1500 rpm of meer.
Deze 15 km zullen waarschijnlijk allemaal binnendoor weggetjes zijn in de bebouwde kom met stoplichten, veel afslagen.......dan rijdt je meestal niet echt lekker door en behoorlijke snelheid.

Voor de rekenaars onder jullie een kort rekensommetje qua laad- en verbruiksstroom tijdens rijden :
- verbruik auto elektronica, BC en regeleenheden: ....... 25 A
- verbruik verlichting voor en achter, dash etc ............. 25 A
- verbruik radio, versterker etc.................................... 9 A
- brandstof pomp:...................................................... 15 A

Totaal ongeveer rond de 75 A
Een dynamo moet dit allemaal leveren. Om dan de accu op te laden, blijft er over voor een 100 A dynamo rond de 25 A.
Stel, bij een diesel heb je een 100 Ah accu, dus een volledig ontladen accu moet dan 4 uur opgeladen worden om weer helemaal vol te zijn.
Let wel........snelwegkilometers, boven de 1500 rpm dus.

bij slecht en koud weer komen de ruitenwissers er nog bij, de achterruitverwarming (een echte slurper!) de stoelverwarming (nog zo'n slurper). En als je een liefhebber bent van rampestamp muziek, lekker hard aanzetten die hoempa-troep, met veel bassen, dan moet je niet raar opkijken dat er zomaar het dubbele verbruikt wordt voor de radio.
Dan moet je nog veel langer rijden om een lege accu weer op peil te brengen.

Meestal hoeft een accu niet helemaal vol te zijn om te kunnen starten.
De startstroom van een diesel in de zomer is ongeveer 350 A, maar in de winter en steenkoude temp kan dit zomaar 500 A zijn.
Deze stroom kan alleen geleverd worden als de accu meer dan 75% vol zit....lager is ook, net als bij een normale batterij in je zaklampje, de max stroom beperkter, en geeft de BC al gauw aan: "accuspanning laag".

Kortom.........een 15 km rijden is bij lange na niet genoeg om je accu weer goed op te laden, en his niet eens lang genoeg om de startstroom weer bij te laden.
Als je echt elke dag alleen woonwerk verkeer rijd van 10 km, is na een week of 2 ook je accu leeg! Niet genoeg tijd om hem weer op te laden.

Geplaatst: 24.10.2010 - 16:23
door Oceanracer
MvB_V70, is behalve je auto zelf de accu ook van 2002?

Geplaatst: 24.10.2010 - 20:17
door peentje
Let wel op, nieuwe accu's worden door de dynamo niet goed opgeladen. het is verstandig deze accu's eerst eens goed door te laden met een acculader. Lekstroom speelt in dit geval geen rol.

Heb dit in mijn eigen wagenpark, al tenminste drie maal meegemaakt dat een nieuwe accu niet voldoende opslagcapaciteit heeft. Dit is ALLEEN op te lossen door een acculader. De dynamo levert niet voldoende vermogen om dit te doen. Na het opladen waren alle problemen verdwenen.

Nee, het maakt niet uit waar de accu's vandaan komen, dealer, handelaar, bandenboer, ik heb ze allemaal gehad.
Voorgeladen accu's zijn net inktcartridges, nauwelijks capaciteit tot je ze een keer gevuld hebt.

Geplaatst: 24.10.2010 - 22:14
door wim998nl
Het is zeker verstandig om je accu 1 a 2 keer per jaar te laden met een goeie acculader, deze krijgt je accu 100% vol en gaat dan weer vanuit dat punt weer werken.
Test bij ons wagenpark bleek de accu's ook veel langer mee te gaan.

Geplaatst: 24.10.2010 - 23:00
door Ramon&Ramon
peentje schreef:Let wel op, nieuwe accu's worden door de dynamo niet goed opgeladen. het is verstandig deze accu's eerst eens goed door te laden met een acculader. Lekstroom speelt in dit geval geen rol.

Heb dit in mijn eigen wagenpark, al tenminste drie maal meegemaakt dat een nieuwe accu niet voldoende opslagcapaciteit heeft. Dit is ALLEEN op te lossen door een acculader. De dynamo levert niet voldoende vermogen om dit te doen. Na het opladen waren alle problemen verdwenen.

Nee, het maakt niet uit waar de accu's vandaan komen, dealer, handelaar, bandenboer, ik heb ze allemaal gehad.
Voorgeladen accu's zijn net inktcartridges, nauwelijks capaciteit tot je ze een keer gevuld hebt.
Een nieuwe accu is tegenwoordig gelijk gebruiksklaar en niet zoals jij het aangeeft!

Geplaatst: 24.10.2010 - 23:03
door Ramon&Ramon
Een accu van 8 jaar oud is dus simpelweg aan zijn eind met zulke problemen
Wat ook regelmatig voorkomt is dat de dynamo de boosdoener is van het ongewild stroomgebruik,een defecte diode in de dynamo veroorzaakt leeglopen.

Geplaatst: 25.10.2010 - 00:22
door WimS60
Geen idee of het probleem van Sumes is opgelost.
Maar zoniet: heeft de auto een trekhaak ?
Ikzelf heb een keer soortgelijke problemen gehad door een verrotte stekkerdoos van de trekhaak. Dat zou de link met de wasstraat kunnen verklaren.