LPi op 4 poten (UPDATE)

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

tot nu toe een keer een melding "emissie service vereist" gehad samen met het branden van het motorlampje. :wink:
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

@Johan S60: sorry dat ik je "aangestoken" heb......

Interessant verhaal over die lambda-sonde; ik heb zo af en toe dat ik meteen bij het starten een melding "emissie service vereist" krijg, maar die verdwijnt ook weer spontaan. De meldingen worden schijnbaar niet opgeslagen, want bij de servicebeurten wordt er niets over gemeld. Ik heb wel een wisselend verbruik, maar vind het moeilijk om te ontdekken dat dit hiermee te maken heeft.

Ik moet zeggen dat het "op 4 poten lopen" de laatste 2 maanden niet meer is voorgekomen (knock on wood!), maar helemaal gerust ben ik er niet op.

Ik was sowieso van plan om een OSD-scannertje te kopen, dus dan kom ik er wel achter of mijn lambda-sonde ook wat hapert.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groet,
Jan
Gebruikersavatar
zijdo
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 22.09.2008 - 12:41

ander probleem kan zijn dat je LPI pomp (bijna) kapot is en daardoor niet meer optimale druk levert.
Op marktplaats staat iemand die gereviseerde pompen aanbiedt, 320 euro inclusief montage en 1 jaar garantie.
Ik ben er heen geweest en was blij met de service.
Groet Peter

s60 2.4 170pk Lpi
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Mijn LPi-pomp is 1,5 jaar geleden vervangen, dus daar zou het niet aan mogen liggen....
Gebruikersavatar
S60 170pk Lpi
4th Gear member
Berichten: 506
Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17

Pikantje schreef:Mijn LPi-pomp is 1,5 jaar geleden vervangen, dus daar zou het niet aan mogen liggen....

De mijne is ongeveer 2 jaar geleden vervangen.
robbbie
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 26.02.2008 - 18:46

Ik had vergelijkbare verschijnselen met Vialle installatie. Dit is een combinatie van 2 oorzaken.
1-De pomp is een slijtageprodukt en is na verloop van tijd op zijn eind zoals bij mij nu. Verschijnselen: koude start (benz) goed en schakelt daarna ook zonder haperen over naar gas. De gaspomp heeft voldoende tijd om druk op te bouwen omdat het langer duurt eer hij overschakelt. Bij warme motor vaak slecht lopen (lijkt op 4poten lopen); de pomp heeft nu veel minder tijd om druk op te bouwen voordat hij overschakelt op gas.
2-De melding emissie vereist. Bij mij zaten alle injectoren los. Bovendien werd na de diagnose geconstateerd dat drie injectorbuisjes scheef stonden. Een van de buisjes was ook nog kapot. Ze hebben het kapotte buisje vervangen en de rest rechtgezet en met speciale kit vastgezet.

Al met al moet ik zeggen dat ze daar in Son een goede diagnose gesteld hebben en was niet duur uit (141e). Heb de pomp nog niet vervangen omdat hij het -nog- doet en het met de verschijnselen nog meevalt. Rij er nu al weer een maand mee en heb geen storing meer gehad en loopt ook beter. Hoop dat je hier iets aan hebt.
Gr Rob
Gebruikersavatar
chalith
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:35

Pikantje schreef:Beste forumleden,

ik heb mijn probleem hier al eerder gemeld, maar intussen is er het e.e.a. gebeurd.

Een korte herhaling: 5,5 jaar geleden heb ik een S60 2.4 170 pk op LPi gekocht met 165.000 km op de klok. Intussen heb ik er 150.000 km mee gereden. Sinds ik hem heb treedt er regelmatig een vervelende storing op: na enige tijd afremmen op de motor loopt soms 'ie op 4 poten en komt de melding "Emissie service vereist". Soms gaat het vanzelf weer over, soms moet ik even overschakelen naar benzine en meteen weer terug naar gas.

In de loop van de jaren zijn de volgende zaken gebeurd:
- Nieuwe ETM (origineel Volvo)
- Bobines vervangen (2e hands)
- LMM vervangen (2e hands)
- LPi-pomp vervangen (nieuw)
- Onderbreekrelais vervangen (nieuw)
- LPi-koppelblok vervangen (2e hands)
- Kleppen gesteld (bij 310.000 km)
- LPi-injectoren ultrasoom gereinigd
- Andere bougies geprobeerd

Tot op heden heeft niets geholpen......

Ik weet het zo langzaamaan niet meer, heeft één van jullie nog een idee?

Alvast bedankt.

Groet,
Jan
Ik had soort gelijk probleem met mijn 170PK V70 LPI bij ongeveer 300000 km op de klok, ben uitgekomen bij een vervuiling van de nokkenasversteller solenoid. Losgemaakt, schoongemaakt en pakking vervangen door een nieuwere versie waar een zeefje in het oliekanaal zit. Geen problemen meer sindsdien. Nokkenasversteller moet de timing aanpassen bij terugnemen van gas. Bleef dus soms " hangen".
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Hmmm, de nokkenasversteller, da's interessant. Ik heb daar al wel eens eerder aan gedacht. Bedankt voor de tip, ik ga het spoedig proberen en laat weten hoe het afloopt.
JohanWinkel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.05.2010 - 23:25

Deze discssie is al oud, maar symtomen lijken wel een beetje op mijn ervaring. Soms problemen dat motor onregelmatig gaat lopen en dan gaat uiteindelijk het motormanagement lampje branden. Omschakelen op benzine, 1 km op benzine rijden dan dan weer op gas en alles ok. Ik heb dit sind dit jaar en na plaatsen nieuwe bougies blijft het probleem een tijdlang weg.

Johan Winkel, S60 2.4 2001 170 pk Lpi Vialle, 365000km.
Johan Winkel, S60 2.4 170 pk, 2001, Lpi Vialle, 365000km.
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Het probleem is bij al enkele maanden niet meer opgetreden. Ik heb zelf de indruk dat het vooral afhangt van de buitentemperatuur: hoe warmer het is, hoe vaker het voorkomt.
JohanWinkel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.05.2010 - 23:25

... na enige tijd afremmen op de motor loopt soms 'ie op 4 poten en komt de melding "Emissie service vereist". Soms gaat het vanzelf weer over, soms moet ik even overschakelen naar benzine en meteen weer terug naar gas...
ik heb dit probleem soms ook, maar met andere melding: "rijdt langzamer of schakel op". als het langer duurt gaat met motor management lampje branden. ca. 1km op benzine rijden en dan is het over. Na plaatsen nieuwe bougies komt het probleem een tijdlang niet meer voor, maar de intervallen worden wel steeds korter (zie mijntopic hierover)
Johan Winkel, S60 2.4 170 pk, 2001, Lpi Vialle, 365000km.
Gebruikersavatar
Akkoord
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent

Herkenbaar verhaal ; exact hetzelfde heb ik ook gehad bij mijn V70 LPI uit 2001.

Er is voor een klein vermogen aan onderdelen vernieuwd , maar nooit opgelost door de garage waar ik hem had gekocht , gelukkig heb ik nooit iets betaald omdat de auto met garantie was gekocht.

Men kwam wel tot de juiste conclusie ; 1 of meerdere injectoren bevriezen tijdens afremmen op de motor.
De uiteindelijke oplossing was supersimpel ; de koelwater-thermostaat is vervangen (om een andere reden) en de storing is tot op heden (ca. 4 maanden en 16.000 km verder) nooit meer opgetreden.

Laat je trouwens niet foppen door de koelwatermeter op je dashboard; deze staat ook bij een defecte thermostaat nagenoeg in het midden!

Zelf kwam ik er achter omdat ik een OBD-reader bezit ; deze geeft wel de werkelijke koelwatertemp. aan.

Doe er je voordeel mee ; voor €17,50 heb je een originele Volvo-thermostaat met rubberrring en deze is gemakkelijk zelf te vervangen!
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!

Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.

Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
AT NRG
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 20.09.2010 - 11:38

Heb een vergelijkbaar irritant euvel de afgelopen weken ook gehad, naast een aantal andere kleine ongemakken. Bleek twee kapotte bobines te hebben : nr. en nr.2
Met name nummer twee schijnt bij deze motoren een bekend fenomeen te zijn. Heb er 2 gebruikte ingezet, accu een uur los om de storingsmelding weg te krijgen...en alles is weer goed. Dus wellicht nog weer even op jacht naar een bobine?
Volvo S60 2.0 Turbo op G3 BJ 2000
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

<shameless plug>
Volgens mij staan er nog een paar op Marktplaats
</shameless plug>

:)
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Mijn probleem is opgelost door de injector houders + uitstroom pijpjes te vern.
De pijpjes zaten alle te ruim waardoor ze kunnen verdraaien, en hun juiste stand verliezen.

En een houder zat los, dit kwam doordat de koel water slang hier tegen aan zat te drukken, waardoor de houder is los gaan zitten.
Dit is makkelijk op te lossen door de slang iets te verdraaien.

Kosten ca 180 euro
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Even een oud topic wakker maken, ben erg blij dit gevonden te hebben. Ws de wanhoop al nabij met het idee dat het blok aan z'n eind was.

Bij het nemen van een afrit en te remmen op de motor loopt de auto op het einde van de afrit op 4 poten bij mijn S60 2.4 140 LPi met 296k op de teller.

Bij mijn auto moet ik dan ook op benzine overschakelen en een minuttje op benzine blijven rijden. Daarna kan ik weer omschakelen, het lijkt alsof de injectoren kort bevriezen.
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Zeer waarschijnlijk het zelfde probleem als bij mijn oude s60, controleer de injector houders eens of ze nog vast zitten en de uitstroom pijpjes die mogen ook niet te los zitten.

Om die te kunnen controleren moet de injector eraf genomen worden middels de borg clip te verwijderen, pas op dat je de O-ringen niet verlies.

Bovenste foto; oude houder en oude uitstroom pijpje met O-ringen

Middelste foto, 5 nieuwe houders (zilver kleur) +uitstroom pijpjes(messing kleur) houders zijn nu met kit gemonteerd (nieuwe manier van vialle)

Onderste foto; afdichting houder met O-ring (oude manier)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Beste Johan,

Een betere beschrijving had ik me niet kunnen wensen.
Waar heb jij de onderdelen hiervoor besteld?

Bedankt voor de moeite!
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Heb dit door een LPG inbouw station laten doen, want je hebt immers een speciale klink tang nodig om de houders te monteren,
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Mag ik vragen wat de kosten waren van deze operatie Johan?
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”