Pagina 1 van 2
remslangen
Geplaatst: 09.09.2010 - 14:25
door arjen
Hoi
Bij de APK keuring van mijn S60 werd mondeling nog aangegeven dat de remslangen aan de voorzijde van de auto enkele scheurtjes in de buitenmantel van de slangen had. Niet direct zorgelijk maar advies was dit bij de volgende beurt ta laten bekijken danwel vervangen.
De volgende beurt van ver circa 15.000 km plaats vinden en dus bijna over een jaar in mijn geval.
Op dit forum kwam ik eigelijk niet zoveel tegen over vervangen van deze slangen en wat dat ongeveer zou mogen kosten. Pure nieuwschierigheid van me.
( L+R voor. )
Maar iemand een idee?
Geplaatst: 10.09.2010 - 09:06
door FrankS60
Ik zou niet weten wat ze voor arbeidsloon rekenen, maar bij performance-parts.nl (forum sponsor APP) hebben ze een setje (rondom) staalomvlochten slangen voor 7 tientjes ofzo. 2 losse slangetjes normale uitvoering iets van 15 a 20 euro per stuk gok ik, en ik ben met het vervangen rondom zo'n 1,5 uur bezig geweest. Dit was echter op het gemak en de eerste keer op mijn S60.
Zeg dus dat de dealer een uur max zal berekenen, 2 slangetjes = 40 euro en dan nog voor een tientje ofzo nieuwe remvloeistof. Dealertarief zal afhankelijk zijn van de garage, of het een volvo specifiek of algemeen bedrijf betreft. Ik zou zeggen dat je voor minder dan 130 euro klaar zou moeten zijn, ruim genomen.
Geplaatst: 10.09.2010 - 12:50
door sjors86
En nog een kleine toevoeging op FrankS60.
De staal omvlochten remleidingen remmen nauwkeuriger. De rubberen (originele) slangen die remmen/voelen 'sponziger' aan op je pedaal dan de omvlochten versie. Het rubber kan namelijk iets uitzetten.
Dus misschien een overweging waard voor die paar tientjes extra. Arbeidsloon, aanschaf en remvloeistof zit je toch al aan vast.
Gr.
Geplaatst: 10.09.2010 - 15:59
door Ramon&Ramon
sjors86 schreef:En nog een kleine toevoeging op FrankS60.
De staal omvlochten remleidingen remmen nauwkeuriger. De rubberen (originele) slangen die remmen/voelen 'sponziger' aan op je pedaal dan de omvlochten versie. Het rubber kan namelijk iets uitzetten.
Dus misschien een overweging waard voor die paar tientjes extra. Arbeidsloon, aanschaf en remvloeistof zit je toch al aan vast.
Gr.
Ik weet zeker dat Volvo geen remslangen monteerd die slechter zijn dan andere,die vergelijking gaat dus niet op,het stalen omhulsel is tegen beschadiging van buitenaf,heeft totaal niets te maken met remdruk,of de diameter moet anders zijn.
Geplaatst: 10.09.2010 - 21:33
door FrankS60
Zou ik toch nog eens op googlen denk ik, het gaat zeker niet alleen om beschadiging van buitenaf. Door de stalen ommanteling kan de slang niet meer uitzetten terwijl de normale rubber slang dit nog wel kan. Het is niet slechter, maar anders. Veel mensen hebben het niet nodig en mensen die alleen maar op de normale weg rijden op de manier zoals je dat leert in de rijles merken het verschil ook niet of amper.
Normaliter zijn deze slangen een stuk duurder dan een gewone rubber slang, en omdat het niet nodig is zijn er vrijwel geen fabrieksauto's die het hebben. Zelfde als een grotere remmenset monteren. Volvo levert af-fabriek iets dat "slechter" is dan aftermarket maar iets dat wel voldoende is voor de normale gebruiker. Wil je beter, moet je betalen. Mensen missen het niet dus de Volvo monteert het niet, alleen maar een zinloze verhoging van de aanschafprijs van een nieuwe Volvo.
Geplaatst: 12.09.2010 - 12:51
door sjors86
Ik zeg ook niet dat de originele slangen slechter remmen ... alleen anders en wel zoals frank beschrijft.
Het is net hoe je je rem-pedaal wilt laten aanvoelen, de remwerking zal uiteindelijk hetzelfde zijn.
Geplaatst: 14.09.2010 - 20:08
door V70 T5 assen
Zou dat zoveel uitmaken dat die laatste 25 a 30 cm een rubberen slang is .
Als je remmen "sponzig" aanvoelen is het eerder tijd voor nieuwe remolie.
De staal omvlochten versie,s zijn voor onheil van buitenaf (steentjes enz.) dus deze worden in rally,s gebruikt.
Als je eens bij normale cup racerij gaat kijken zie je niet zoveel van deze stalen slangen , deze verhogen ook nog eens het onafgeveerde gewicht.
Geplaatst: 14.09.2010 - 20:15
door sjors86
In racerij zie je het regelmatig voorbij komen, ook op de wat duurdere merken motoren. Uit mijn hoofd weet ik dat op een ducati ST4's standaard staal omvlochten remslangen zitten. Het gaat uiteindelijk over minimale verschillen maar er is weldegelijk een verschil in je pedaal (op die motor merk je het .. vind ik .. helemaal goed).
Geplaatst: 21.03.2011 - 22:27
door arjen
hoi
Binnenkort ff de slangen vervangen en vloeistof vernieuwen.
Maar ik kan niet vinden hoeveel vloeistof ik nodig heb voor een s60?
Wie kan me het vertellen.
Nog tips over soort vloeistof (dot4)
Geplaatst: 21.03.2011 - 22:45
door edraket
Je hebt tussen de 1/2 liter en een liter nodig om het gehele systeem te verversen. Gewoon DOT 4 gebruiken.
Geplaatst: 21.03.2011 - 23:50
door Gast
Zeker geen DOT 5, dat is namelijk een siliconenolie, voordeel is dat het de lak niet aantast als je knoeit.
Een ander voordeel is dat het niet hygroscopisch is (trekt geen vocht aan).
Nadeel van DOT 5 is dat bij (de kleinste) vermenging met bijvoorbeeld DOT 4, de seals op gaan zwellen en dan is het gedaan met de remwerking. Dus als je al DOT 5 zou willen gaan gebruiken moet je eerst het gehele systeem uit elkaar halen, spoelen en alle seals schoonmaken.
Succes
Geplaatst: 22.03.2011 - 08:27
door snowryder
AlexV70 schreef:Zeker geen DOT 5, dat is namelijk een siliconenolie, voordeel is dat het de lak niet aantast als je knoeit.
Een ander voordeel is dat het niet hygroscopisch is (trekt geen vocht aan).
Nadeel van DOT 5 is dat bij (de kleinste) vermenging met bijvoorbeeld DOT 4, de seals op gaan zwellen en dan is het gedaan met de remwerking. Dus als je al DOT 5 zou willen gaan gebruiken moet je eerst het gehele systeem uit elkaar halen, spoelen en alle seals schoonmaken.
Succes
mooi deze extra informatie voor mensen die dit nog niet weten,
maar hoe herken je DOT 4 of 5?
stel je hebt er al eesn 5 in gekregen en je weet dat niet , dan zou je in je onwetendheid ook DOT 4 bij kunnen vullen en dus ongewild toch 4 en 5 gaan mengen.
Geplaatst: 22.03.2011 - 09:27
door Iroll
Gooi een paar druppels van de remvloeisof in een glazenpotje. Blijven de druppels op het water liggen dan is het siliconen DOT5. Lost het in het water op dan is het DOT4 of DOT3, maar DOT3 wordt eigenlijk niet meer toegepast. Wel oppassen met morsen op de lak en op de huid van 3 en 4, het vreet de lak en huid aan. Bij morsen wegspoelen met veel water. DOT5 wordt maar zelden toegepast, eigenlijk alleen in de racerij en in voertuigen van defensie. DOT3&4 horen eigenlijk elke 2 jaar vervangen te worden om koken v.d remvloeistof en oxidatie van het remsysteem te voorkomen vanwege het water dat het aantrekt.
Geplaatst: 22.03.2011 - 14:10
door Thijs
edraket schreef:Je hebt tussen de 1/2 liter en een liter nodig om het gehele systeem te verversen. Gewoon DOT 4 gebruiken.
Ik heb het met een drukvaatje gedaan, maar was blijk dat ik 2 liter had staan.. Je zou net te weinig hebben... Maar als je gaat pompen red je het met een liter wel denk ik.
In je auto zit DOT 4 en op de verpakkingen die je koopt staat het met groote letters op. Kan niet missen! Succes.
Geplaatst: 23.03.2011 - 09:22
door arjen
Oke thanx
Dus nu nog ff aanschaffen;
2 x remslang voorzijde
1 liter dot4 vloeistof
En dan weer flink remmen :rainbowafro:
Geplaatst: 23.03.2011 - 13:22
door edraket
Wel met een pomp doen en niet met het pedaal. De kans is dan namelijk groot dat je de hoofdremcilinder naar de eeuwige jachtvelden verwijst. Deze komt namelijk nooit zo diep en de kans is groot dat hij daarna gaat lekken. Het kan maar gezegd zijn.
Geplaatst: 23.03.2011 - 13:55
door Iroll
Je hebt daarin gelijk, als je pech hebt kan de hoofdremcilinder gaan lekken als je met het pedaal ontlucht. Ik heb daarom zo'n
Eezibleed setje gekocht. Daarmee gebruik je de druk van je reserve band (of een compressor op de juiste druk) om te ontluchten en kan je in je eentje ontluchten, erg makkelijk. Inmiddels al bij een 480, 1800ES, Audi TT en '66er Mustang gebruikt en daarbij werkte het perfect.
Gebruiksaanwijzing Eezibleed
Geplaatst: 23.03.2011 - 14:04
door edraket
Is inderdaad een perfect apparaat. Ik heb zelf van een dop van een remvloeistof vaatje met een slang eraan een ontluchter gemaakt. Deze slang zet je aan de band. Als je de ontluchtingsnippel open draait loopt de olie er vanzelf uit en krijg je nooit lucht in het systee. Eezubleed is makkelijk omdat het op elk merk past. Dat is toch dat systeem die je aan de wielzijde gebruikt?
Geplaatst: 23.03.2011 - 16:11
door Iroll
Dat is toch dat systeem die je aan de wielzijde gebruikt?
_________________
Ja, klopt. Het werkt eigenlijk precies hetzelfde als jouw stukje huisvlijt, wat ook een prima en goedkope oplossing is. Scheelt een hoop werk en een assistent!
Geplaatst: 23.03.2011 - 19:27
door DrRossi
ik vrees dat het grootste probleem het los krijgen van de remslangen is.
Ik heb zelf vorig jaar mijn slangen vervangen door een set staalomvlochten.
Je heb een speciale open ring sleutel nodig en een paar dagen van te voren inspuiten met kruipolie kan ook geen kwaad.
De nieuwe leidingen zijn echt wel beter.
Het is namelijk een teflon binnen leiding die niet uitzet.
Als je ooit eens de kans krijgt bv met de winterwielen wissel, dan moet je maar eens knijpen in je remstang en dan iemand op de rem laten trappen.
Voor motorfietsen word geadviseerd de rubberen remleidingen elke 3 jaar te vervangen.
Ik ben meer voor het ontluchten dmv zuigen.
En let op links voor beginnen!!