Onopvallende motor stotter
Geplaatst: 09.09.2010 - 15:13
Het betreft een B5254T motor die de volgende symptomen vertoond:
1. Het stationair toerental schommelt ong. 100 rpm
2. Tijdens acceleratie vanuit lage toeren (zeg maar tussen de 1000-1500 rpm) stottert de auto licht. Onder stotteren versta ik een licht doch merkbaar tijdelijk verlies van vermogen. Boven de 1500 toeren heeft het blok nergens meer last van.
3. Het lijkt soms wel soms niet te gebeuren, vooral als de motor koud is lijkt hij er minder last van te hebben.
Extra (wellicht ongerelateerd):
4. (vacuum) slangtje dat aansluit op de luchtinlaat voor de turbo hing los.
5. Als de motor warm is en stationair draait komt er een nevel uit het pijlstokgat. (kennelijk klassiek PCV probleem symptoom)
6. De olievuldop zuigt (als je deze los draait bij een stationair draaiende motor) niet vast op het blok, hoewel deze ook niet echt omhoog springt/trilt. (Is dit een indicatie van lichte druk op het carter, dus een PCV verstopping?)
:-k
Na lang online zoeken daagt bij mij het vermoeden dat het PCV systeem wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Hoewel bij deze auto de symptomen minder duidelijk zijn dan anderen omschrijven of op filmpjes te zien is komt het in de basis wel overeen.
Ik neig richting een (licht) verstopt PCV systeem, schoonmaken zou dan uitkomst moeten bieden.
Iemand die commentaar op deze analyse wil geven? (Er zijn namelijk 1001 mogelijke oorzaken voor deze symptomen, dus ik twijfel aan mijn analyse) :-s
1. Het stationair toerental schommelt ong. 100 rpm
2. Tijdens acceleratie vanuit lage toeren (zeg maar tussen de 1000-1500 rpm) stottert de auto licht. Onder stotteren versta ik een licht doch merkbaar tijdelijk verlies van vermogen. Boven de 1500 toeren heeft het blok nergens meer last van.
3. Het lijkt soms wel soms niet te gebeuren, vooral als de motor koud is lijkt hij er minder last van te hebben.
Extra (wellicht ongerelateerd):
4. (vacuum) slangtje dat aansluit op de luchtinlaat voor de turbo hing los.
5. Als de motor warm is en stationair draait komt er een nevel uit het pijlstokgat. (kennelijk klassiek PCV probleem symptoom)
6. De olievuldop zuigt (als je deze los draait bij een stationair draaiende motor) niet vast op het blok, hoewel deze ook niet echt omhoog springt/trilt. (Is dit een indicatie van lichte druk op het carter, dus een PCV verstopping?)
:-k
Na lang online zoeken daagt bij mij het vermoeden dat het PCV systeem wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Hoewel bij deze auto de symptomen minder duidelijk zijn dan anderen omschrijven of op filmpjes te zien is komt het in de basis wel overeen.
Ik neig richting een (licht) verstopt PCV systeem, schoonmaken zou dan uitkomst moeten bieden.
Iemand die commentaar op deze analyse wil geven? (Er zijn namelijk 1001 mogelijke oorzaken voor deze symptomen, dus ik twijfel aan mijn analyse) :-s