Pagina 1 van 2

Koude start slecht bij '99 2.5d (tdi)

Geplaatst: 10.09.2010 - 10:27
door kazV70tdi
Hoi collega VolvorijderTs,

Vorige probleempje met de rem RV is opgelost. Nu wordt het wat koeler en merk ik dat de wagen 's morgens wat slechter start. Er gaat GEEN lampje branden voor de gloeibougies/gloeispiraal......! als ik wil starten. bij mij weten hoor je dan toch bij deze temperaturen in de ochtend een spiraaltje te zien?

Is het duur dit euvel te verhelpen? veel werk? zijn het nou gloeibougie(s) of een gloeispiraal?
Wie kan me helpen? Alvast bedankt!

Geplaatst: 10.09.2010 - 16:53
door den toerist
Staat de wagen s'nachts buiten?
Het kan ook aan de accu liggen die bijna ten einde is.

Geplaatst: 10.09.2010 - 23:28
door kazV70tdi
Tnx Tourist, ;-)

Daar zal ik eens naar kijken. Dienen de accupolen beide afgedekt te zijn met een kapje? maakt dit verschil?(1 pool afgedekt, andere niet)

Zal eens de accu door laten meten,...
Bedankt voor de misschien wel heel simpele oplossing.
Kaz

Geplaatst: 12.09.2010 - 09:17
door 240estate
Gloeipluggen zijn zo duur niet en als je niet weet hoe oud ze zijn zou je die kunnen vervangen. Dan weet je zeker dat die goed zijn.

klik hier

Dat kapje op je accu polen zit alleen op de plus pool en heeft geen invloed op het starten. Is alleen tegen kortsluiting bescherming

Geplaatst: 12.09.2010 - 14:08
door Ramon&Ramon
Even testen die gloeipluggen,is simpel te doen met een proeflampje.
De gloeitijd is inderdaad heel erg kort en bij temperaturen tussen de 15 en 20 graden zie je het gloeilampje niet branden in de meeste gevallen.
Het meest voor de hand liggend is de pomptiming die niet goed is.
Is de distributieriem of pompriem vervangen?

Geplaatst: 15.09.2010 - 00:51
door Fredtref
Langs gaan bij een dieselspecialist, die hebben meer kennis en ervaring dan de dealer of volvospecialist.
Ik vond mijn TDI ook slecht starten na een distrubutie wissel en nieuwe gloeistiften.
Ik weet niet waar je woont maar op Urk zit Jaap Pul, die heeft mijn TDI ook perfect afgesteld alle problemen waren in 1 keer verholpen.

Geplaatst: 15.09.2010 - 11:11
door Ramon&Ramon
Fredtref schreef:Langs gaan bij een dieselspecialist, die hebben meer kennis en ervaring dan de dealer of volvospecialist.
Ik vond mijn TDI ook slecht starten na een distrubutie wissel en nieuwe gloeistiften.
Ik weet niet waar je woont maar op Urk zit Jaap Pul, die heeft mijn TDI ook perfect afgesteld alle problemen waren in 1 keer verholpen.
Ook de dealer heeft er de nodige kennis en ervaring mee ,beetje kort door de bocht deze veronderstelling.

Geplaatst: 15.09.2010 - 11:13
door Ramon&Ramon
Het komt ook meestal voor na een distributie wissel,de afstellingen worden dan niet goed gedaan,meestal komt dat voor bij de universele garage of de zogenaamde Volvo Specialist.
Er wordt vaak maar wat raak gerommeld.

Geplaatst: 17.09.2010 - 09:57
door Fredtref
Ramon&Ramon schreef:
Fredtref schreef:Langs gaan bij een dieselspecialist, die hebben meer kennis en ervaring dan de dealer of volvospecialist.
Ik vond mijn TDI ook slecht starten na een distrubutie wissel en nieuwe gloeistiften.
Ik weet niet waar je woont maar op Urk zit Jaap Pul, die heeft mijn TDI ook perfect afgesteld alle problemen waren in 1 keer verholpen.
Ook de dealer heeft er de nodige kennis en ervaring mee ,beetje kort door de bocht deze veronderstelling.
Ramon als je op het 850 forum een beetje door leest kom je heel wat topics tegen van verkeerd afgestelde pompen door dealers en volvospecialisten. En uiteindelijk zijn de meeste dan naar een dieselspecialist gegaan en de problemen zijn opgelost.

Geplaatst: 07.12.2010 - 12:55
door Thijs
Afstellen is met Vadis toch niet verkeerd te doen? Hij moet op de af te lezen waarde komen, en dan is het goed. Zo niet nog een keer verstellen tot het goed is.
Ik heb het vanmorgen laten doen bij de dealer. Uitlezen in Vadis gad een afwijking van 1 graad. Dit is veranderd naar 0,1 graad afwijking. Ik hoop dat het starten nu beter zal gaan. Tevens hebben we ook de gloeibougies gedemonteerd en getest. De originele stiften waren allemaal na 370000 km nog gewoon goed.

Mijn probleem is dus ook het slechte starten onder nul. Er zijn na deze afstellingen en controle niet veel dingen die over blijven. Wellicht toch de verstuivers?...

Geplaatst: 10.12.2010 - 18:33
door Thijs
Over de verstuivers gesproken, wat kost het bij de 2.5D (tdi) om deze op te laten lappen/vervangen? Ik lees er veel over bij de D5's en aanverwanten, maar kan op het forum nergens prijzen voor de verstuivers van de 2.5D vinden...

Geplaatst: 10.12.2010 - 22:10
door Fredtref
Tarman T schreef:Over de verstuivers gesproken, wat kost het bij de 2.5D (tdi) om deze op te laten lappen/vervangen? Ik lees er veel over bij de D5's en aanverwanten, maar kan op het forum nergens prijzen voor de verstuivers van de 2.5D vinden...
Bel eens met Jaap Pul Motor revisie op Urk, zij kunnen het je zo vertellen.

Geplaatst: 10.12.2010 - 23:20
door toppertje

Geplaatst: 10.12.2010 - 23:41
door 945i
Tarman T schreef: Bel eens met Jaap Pul Motor revisie op Urk, zij kunnen het je zo vertellen.
Idd. als zij het niet weten/ kunnen oplossen, weet/kan niemand het.

Geplaatst: 10.12.2010 - 23:46
door ivoandriessen
Mij ervaring leert dat het inderdaad wel de verstuivers kunnen zijn. Had het slechte starten ook, nieuwe gloeibougies erin maakt niets uit, accu is nog redelijk. Maar had wel een zeer slechte inspuiter. Die heb ik afgelopen week vervangen en sindsdien geen enkel probleem meer met starten.

Geplaatst: 11.12.2010 - 00:07
door Thijs
Fredtref schreef:
Tarman T schreef:Over de verstuivers gesproken, wat kost het bij de 2.5D (tdi) om deze op te laten lappen/vervangen? Ik lees er veel over bij de D5's en aanverwanten, maar kan op het forum nergens prijzen voor de verstuivers van de 2.5D vinden...
Bel eens met Jaap Pul Motor revisie op Urk, zij kunnen het je zo vertellen.
Ik zal Jaap Pul eens de vraag stellen wat het kost ze te testen en te reviseren/vervangen. Bedankt voor de naam!

Maar niemand heeft dit al eens moeten laten doen bij de 2.5D?? Van de D5 weet ik wel wat het moet kosten, daar is hier op het forum genoeg geschreven!

Geplaatst: 11.12.2010 - 00:17
door Ramon&Ramon
Tarman T schreef:
Fredtref schreef:
Tarman T schreef:Over de verstuivers gesproken, wat kost het bij de 2.5D (tdi) om deze op te laten lappen/vervangen? Ik lees er veel over bij de D5's en aanverwanten, maar kan op het forum nergens prijzen voor de verstuivers van de 2.5D vinden...
Bel eens met Jaap Pul Motor revisie op Urk, zij kunnen het je zo vertellen.
Ik zal Jaap Pul eens de vraag stellen wat het kost ze te testen en te reviseren/vervangen. Bedankt voor de naam!

Maar niemand heeft dit al eens moeten laten doen bij de 2.5D?? Van de D5 weet ik wel wat het moet kosten, daar is hier op het forum genoeg geschreven!

Die verstuivers gaan in de regel zeer lang mee voor dat ze aan vervanging toe zijn,in de meeste gevallen van slecht starten is de pomp of nokkenas afstelling niet goed.
Vaak na een distributiewissel komt dit voor,maar daar is al zeer veel over geschreven hier.

Geplaatst: 11.12.2010 - 13:44
door Thijs
Ramon, wat bedoel je met nokkenasafstelling? Toch niet de pomptiming? Want die heb ik afgelopen week goed laten zetten.

En de pomp? Opbrengst niet voldoende meer?

Hoe kan ik beiden na (laten) zien?

Geplaatst: 11.12.2010 - 13:59
door 945i
Vraag ook maar aan Jaap Pul, die ziet dat in 1 minuut. ;)

Geplaatst: 11.12.2010 - 15:48
door Ramon&Ramon
945i schreef:Vraag ook maar aan Jaap Pul, die ziet dat in 1 minuut. ;)
Is hij de enige in nederland die dat weet?Of heb je aandelen daar.