Pagina 1 van 2

Michelin Primacy HP

Geplaatst: 10.09.2010 - 16:53
door hansk
Hallo forumleden , onder mijn vorige S60 2.4T zaten Michelin Primacy HP 225-45-17 94w banden , tot volle tevredenheid.
Bij mijn huidige bolide de V70 T5 ( MY 2006 ) zaten bij de proefrit nog Continentaal cup banden onder .Gevraagd om gelijk 4 nieuwe Michelin Primacy 225-45-17 banden te monteren .Nu liggen er 91Y type banden op .Er zou geen merkzaam verschil zijn tussen de 91Y en 94W.Ik vind dat de auto , je kan een V70 niet helemaal vergelijken met een S60 , maar ik heb het ondefinieerbare gevoel dat de V70 niet zo strak rijdt als de S60 , het lijkt net of hij iets over de wang rolt .Eens geinformeerd bij een bekende bandenboer , zij adviseren 94W , een Volvo dealer in de buurt ook.Een andere Volvodealer heeft alleen 91Y banden .Wat zijn jullie ervaringen ? Graag alleen reacties over de Michelin en niet goed bedoelde adviezen over Pirelli en soortgenoten a.u.b
Groet Hans

Geplaatst: 10.09.2010 - 22:50
door toppertje
ik heb ervaring met de genoemde premacy,en dan ook nog in de y,en
de w variant.
ik had bij aankoop 2 y premacy banden, en daarna 2 w premacy,s
bijgekocht.
ik heb totaal geen verschil waargenomen tussen de 2 type,s.
wat ik wel kan onderschrijven is dat de S60 idd.strakker stuurt,je kan hem
mi.makkelijker "zetten" in de bocht.
dit heeft ook veel te maken met het feit dat een sedan van nature
een stijvere carroserie heeft dan een V70

Geplaatst: 11.09.2010 - 00:53
door technojean
De indexen 91 en 94 staat voor de belasting index van de band voor 91 is dit 615kg en bij 94, 670 kg per band, w en y geven de snelheid index van de band aan voor w = 270 km/u en y = 300 km/u . Dus beide indexen geven geen verschil bij een V70 T5. Als je een betere band wil en vooral sportiever dan ga je beter voor de michelin pilot sport ipv een michelin hp.
Maar een volvo V70 zelfs de T5 is nu niet echt gemaakt om hard door bochten te gaan. Ik rij zelf met een S40 die toch op het sportievere ford focus onderstel staat en ik kan totaal niet mee met een 1 reeks van bmw als het op bochten aankomt.
Volvo ontwikkeld gewoon zijn auto's voor een ander doelpubliek en zal eerder comfort en veilig onderstuur prefereren ipv een sportieve wagen.

Geplaatst: 24.09.2010 - 10:17
door V70 T5 assen
Heb ook de premacy,s onder de T5 gehad heerlijke banden met een goede rechtuitstabiliteit.

Nu heb er de PS3 eronder wel iets meer grip maar ook wat zoekerig op de snelweg , ben wel van 215 naar 225 gegaan dat kan ook meespelen.

Kan je beide typen aanbevelen.

Geplaatst: 24.09.2010 - 13:28
door Hans oet Twent
Ik heb deze banden ook onder de V70 zitten. Echter als ik voor een nieuw setje zou gaan zoeken naar een band met een stijve wang. Bovendien vindt ik dat de achterbanden aan de buitenzijde extreem snel afslijten. Ja de sporing/uitlijning enz enz is uitvoerig gescheckt en conform de norm afgesteld. (Ja wat is dan de norm? Hetgeen Volvo voorschrijft.)

@hansk; jij schrijft ook dat hij over de wangen rolt. Ik kan dat gevoel beamen.

Geplaatst: 13.11.2010 - 18:25
door hansk
Hallo medeforumleden , van de week de winterbanden gemonteerd , het zijn Nokian banden , zelfde maat als mijn zomerbanden , echter WEL 94W .
Ik vind het toch een merkbaar verschil , de wagen " rolt " niet meer over de wangen .Helaas zal ik de Michelins 91Y niet meer kunnen omruilen , maar bij aanschaf van nieuwe banden zal ik er beslist goed op letten .
Groeten Hans

Geplaatst: 13.11.2010 - 18:31
door Oceanracer
Ik denk dat je conclusie wat kort door de bocht is. Je kunt een Nokian band op geen enkele wijze vergelijken met een Michelinband. Oké, ze zijn beide zwart, rond en van rubber, maar daar houden de overeenkomsten wel mee op. :-)

Geplaatst: 13.11.2010 - 19:27
door y.pennings
Met welke bandenspannind rijdt je met de winterbanden t.o.v. de zomerbanden? En op welke spanning had je Michelins t.o.v. elkaar, 0.2 bar verschil is voo mij persoonlijk goed merkbaar. Meestal is de spanning van de winterbanden min. 0.2 bar hoger en qua gevoel is het dan wat strakker vooral op wat hogere snelheid.

Geplaatst: 13.11.2010 - 20:18
door hansk
Beide soort banden op de zelfde bandenspanning 2.4 , de winterbanden waren eerst gezet op 2.6 , maar ik vond de auto net een stuiterbal .
Rijdt dus nu superstrak , terwijl ih het gevoel heb met de zomerbanden dat de wagen een beetje rolt over de wangen .Let wel op mijn vorige wagen , een S60 2.4T had ik ook Michelins , maar 94W . Deze wagen was net een kart .Geweldig .Ik weet dat je een S60 niet echt kan vergelijken met een V70 , de V70 heeft ook de nivomats , ivm de originele Xenon verlichting .
Groet Hans

Geplaatst: 13.11.2010 - 20:27
door Oceanracer
Automatische hoogteregeling van de koplampen is heel wat anders dan nivomat. Nivomat en Xenon heeft namelijk niets met elkaar te maken.

Een S60 is qua rijden inderdaad niet te vergelijken met een V70.

Geplaatst: 14.11.2010 - 02:42
door Thijs
De loadindex verteld denk ik weinig over de stijfheid van de wangen, en al helemaal tussen 91 en 94. Waarom je het gevoel hebt dat ie over de wangen rolt kan ik echter niet verklaren, sorry.
0.2 bar verschil is voo mij persoonlijk goed merkbaar
Lijkt mij stug :?

Geplaatst: 14.11.2010 - 08:19
door 945i
Ik kan het wel verklaren, Het zijn twee heel verschillende banden!! :roll:

Ik heb ook liever 91W ivm de voorspoiler en niet te vergeten de uitlaat, klinkt veel beschaafder nu. :razz:

Geplaatst: 14.11.2010 - 09:51
door Iroll
Even belangrijk als de keuze van de band is de spanning, waarmee hij wordt opgepompt. 0,2 bar verschil is al veel, dat merk je goed. Een hard opgepompte band heeft een hogere stijfheid. Daarom moet je het aanpassen van de bandenspanning in kleine stapjes doen totdat je een spanning hebt gevonden die een compromis is voor jouw voorkeur, comfort versus wegligging. Het beste is om dit thuis doen met je eigen bandenspanningsmeter en met koude banden vanwege de nauwkeurigheid.

hoge bandenspanning = hoge stijfheid = snelle respons van de band = korte reactietijd voor de bestuurder.

En hoe zachter de band, het tegenovergestelde natuurlijk. Lagere bandenspanning = lagere stijfheid van de band = tragere respons van de band = langere reactie tijd.
Daarnaast heeft de lagere bandenspanning een groter contact oppervlak tot gevolg en dus meer grip.


Het gevolg van een hogere load index is dat je banden hebt met stijvere wangen welke minder comfort bieden maar normaal gezien wel meer stuurprecisie. Echter.. je auto is ontworpen in combinatie met een bepaalde band/load index. Dus er vanaf wijken doe je beter niet.

Geplaatst: 07.03.2012 - 16:11
door Hans oet Twent
Gents,

Als ik zeg TOYO onder de V70 wat zeggen jullie dan?

Ik heb ooit rete goede ervaringen gehad met Toyo banden. Goede grip, afwatering, remweg helemaal niets mis mee. Nu alleen de ervaring van V70 rijders met deze band. In mijn geval is de auto iets zwaarder dan degene waar de TOYO's destijds onder zaten.
Prijstechnisch zeer marktconform.

Geplaatst: 07.03.2012 - 16:24
door blastaway
Ik vond de Toyo niet slecht, had ze op de Passat, alleen waren ze bij mij met 15.000 km op. No nooit eerder gehad. Blijkbaar zachte band.

Geplaatst: 07.03.2012 - 16:30
door MarioC70
hansk schreef:Hallo medeforumleden , van de week de winterbanden gemonteerd , het zijn Nokian banden , zelfde maat als mijn zomerbanden , echter WEL 94W .
Ik vind het toch een merkbaar verschil , de wagen " rolt " niet meer over de wangen .Helaas zal ik de Michelins 91Y niet meer kunnen omruilen , maar bij aanschaf van nieuwe banden zal ik er beslist goed op letten .
Groeten Hans
Je kunt de Michelins altijd nog aan mij verkopen voor een zacht prijsje, :)

Geplaatst: 07.03.2012 - 16:36
door FrankS60
Ik heb op de S60 Toyo's, de T1-R in 225/45-17. Bevalt me uitstekend, veel grip bij droog, nog redelijk comfortabel en vrij precies te sturen. Rij er ook wel eens een rondje circuit mee en dan merk je dat de banden lang door gaan en niet heel nerveus over de grens gaan. In de nattigheid worden ze ongeveer zo goed als een gemiddelde band, geen wereldprestaties daar. Ze slijten inderdaad wel vrij vlot maar met mijn rijstijl/pk's is dat niet verwonderlijk.

Geplaatst: 07.03.2012 - 18:05
door Oceanracer
Ander formaat (15") maar de Toyo's onder de Lupo van mijn vriendin vond ik zeer lawaaierig.

Geplaatst: 07.03.2012 - 18:11
door FrankS60
Ja echt stil zijn ze inderdaad niet. Althans, de T1-R met V-profiel. Volgens mij is dat inherent aan een dergelijk profiel, ik ben nog niet echt stille V-profielen tegen gekomen.

Geplaatst: 07.03.2012 - 20:06
door Oceanracer
Wij hadden inderdaad die met een V-profiel, dat moet gezegd worden. Wel mooi om te zien, trouwens.