Pagina 1 van 2
Roestvorming remklauwen
Geplaatst: 11.09.2010 - 13:11
door Big Blue
Door de montage van andere velgen is het nog meer beginnen opvallen maar de remklauwen zijn na 2,5 jaar zo roest geworden dat het afbreuk doet aan het premium niveau waarin Volvo zich positioneert.
Bij andere premium merken is er geen sprake van roest, in het slechtste geval zijn deze mat geworden of wit bij alu onderdelen.
De nieuwe modellen zijn nu voorzien van verzinkte remklauwen, waardoor ik vermoed niet de enige te zijn met dit probleem en mijn vraag is dan ook wie dit ook heeft vastgesteld en welke oplossing is geboden of zelf gevonden ?
Onze dealer melde dat dit niet te vermijden is (leer ermee leven maw), maar na aandringen hebben ze dan een rapport opgemaakt en gaan ze navraag doen bij Volvo wat mogelijk is ?
Geplaatst: 11.09.2010 - 13:17
door Oceanracer
Als ex-treinmachinist doen jouw remklauwen mij aan onderstaande foto denken. Toegegeven, het ziet er werkelijk niet uit, maar ik denk dat er niet veel aan gedaan gaat worden. Het werkt, en daar gaat het om...
Geplaatst: 11.09.2010 - 14:03
door Thijs
Nou, dat ziet er volgens mij uit dat de zaak een keer goed heet is geweest. Heb ik ook een keer gehad met dit beeld als gevolg. Remzuigers zaten vast.
Geplaatst: 11.09.2010 - 18:45
door RampantBunny
net even gechecked bij mijn c30, 2 jaar oud bijna en toch echt nog geen spoortje van roest .
Het zal ongetwijfeld de werking niet beinvloeden, dus je dealer zal er niet veel mee doen ben ik bang (is ie ook niet verplicht zolang het mechanisch geen probleem is), maar het is inderdaad niet echt mooi (lees foeilelijk

)
Misschien een dealtje maken en kijken of hij 50/50 wil doen anders toch de klauwen een kleurtje geven.
my 2 cents
Hans
Geplaatst: 11.09.2010 - 18:51
door Discovery
Gewoon opschuren en rood spuiten

Geplaatst: 11.09.2010 - 20:52
door Big Blue
Tarman T schreef:Nou, dat ziet er volgens mij uit dat de zaak een keer goed heet is geweest. Heb ik ook een keer gehad met dit beeld als gevolg. Remzuigers zaten vast.
Zo zien ze er alle 4 uit, het is dan ook onwaarschijnlijk dat deze te warm zijn gekomen.
Volgens mij gewoon onbehandeld staal, dat scheelt mogelijk 4 euro in het verzinken.
Geplaatst: 11.09.2010 - 21:29
door gdesmet
Gewoon even het wiel eraf halen, opschuren met boormachine met staalborsteltje erop en een likje
hammerite. Mooi resultaat!

Geplaatst: 11.09.2010 - 21:36
door Big Blue
Oceanracer schreef:Als ex-treinmachinist doen jouw remklauwen mij aan onderstaande foto denken. Toegegeven, het ziet er werkelijk niet uit, maar ik denk dat er niet veel aan gedaan gaat worden. Het werkt, en daar gaat het om...
Op treinstellen is er niet echt een visueel aspect die belangrijk is en het is zo voorzien dat er roest kan optreden door remstof die inbrand en metaalstof afkomstig van de wielen en de rails , maar pas na 300000Km.
Geplaatst: 11.09.2010 - 21:39
door Big Blue
gdesmet schreef:Gewoon even het wiel eraf halen, opschuren met boormachine met staalborsteltje erop en een likje
hammerite. Mooi resultaat!

Na een jaartje of 8 gebruik zou ik daar niet mee zitten, maar niet na 2,5 jaar, dit is het gevolg van onvoldoende kwaliteitscontrole.
Geplaatst: 11.09.2010 - 21:42
door mad
Big Blue schreef:Tarman T schreef:Nou, dat ziet er volgens mij uit dat de zaak een keer goed heet is geweest. Heb ik ook een keer gehad met dit beeld als gevolg. Remzuigers zaten vast.
Zo zien ze er alle 4 uit, het is dan ook onwaarschijnlijk dat deze te warm zijn gekomen.
Volgens mij gewoon onbehandeld staal, dat scheelt mogelijk 4 euro in het verzinken.
Ik ga ze ook in de gaten houden. Dit is echt geen smoel... :evil:
Geplaatst: 11.09.2010 - 21:44
door gdesmet
Volledig mee eens. Die van jouw zien er echt slecht uit. Zo erg waren ze bij mij nog niet na 10 jaar. :sad5:
Geplaatst: 11.09.2010 - 22:34
door V70/2.4D/2003
Staalwol en WD40 om even lekker de remklauw te poetsen.....iemand al geprobeerd?
Geplaatst: 11.09.2010 - 22:39
door Skollie
Hammerite op een klauw die toch wel warm wordt is volgens mij een slecht idee. Volgens mij heb je gewoon een erg slechte set. Dit heb ik bij zo'n jonge auto (laat staan een volvo) nog niet eerder gezien.
Ben benieuwd of uwe Belgische verdeler hier een nette oplossing voor heeft.
Groet S.
Geplaatst: 11.09.2010 - 23:53
door tvc15
Mijn V70D5 is geleverd in maart 2008 en mijn remklauwen zien er "keurig" uit. Geen rode roest.
Geplaatst: 12.09.2010 - 00:51
door sanco
Ze zien er m.i. voor 2,5 jaar oud inderdaad behoorlijk verroest uit. Zou bij jou die beschermlaag niet goed zijn aangebracht? Dat de glans na een jaar weg is, herken ik, maar dat ze daarna rood uitslaan, dat herken ik niet. Je hebt dan meestal te maken met een soort grijzig, enigszins poederachtig oppervlak (zink oxide?).
Ik kan helaas niet helemaal goed oordelen over wat normaal is of niet. Zelf behandel ik mijn nieuwe auto's kort na afleveren rondom (en dan zowel naaf als klauw) met primer en (grijs) metallic. (zie ook het topic van mijn xc70) Elk jaar bij het wisselen van winter naar zomerbanden werk ik de evt. plekjes even bij. Kleine moeite, groot plezier.
Geplaatst: 12.09.2010 - 21:46
door Thijs
Ze zijn wel degelijk een keer te heet geweest. Zie mijn schijf. Je ziet presies waar hij te heet is geweest:
Daar is de (zwarte) verf gewoon verbrand en zie je een oranjeachtige roest ontstaan. Ook aan de omtrek zie je deze kleur. Typisch voor te heet geworden metalen aan weer onderhevig!
Je ziet op de plaats waar de velg tegen de schijf aanzit een kring met een iets andere kleur oxide, daar was net een randje onbehandeld geweest.
Geplaatst: 12.09.2010 - 22:37
door Gast
Ontroesten met een roestborstel.
Ontvetten met remreiniger.
Vervolgens 2 of 3 lagen hittebestendige lak (ik heb antraciet genomen) en daarna 2 of 3 lagen hittebestendige blanke lak.
Houdt nu al een hele poos.
Persoonlijk vind ik rood of geel wat te schreeuwerig.
Geplaatst: 14.09.2010 - 15:23
door xc-men
Ik heb net de auto effe goed schoon gemaakt en zie geen roest plekjes op mijn remmen. Ik zou gewoon terug gaan naar de dealer, Volvo geeft toch 5 jaar of meer jaren roest garantie?
Geplaatst: 14.09.2010 - 15:27
door Ramon&Ramon
Die roest komt meestal na het gebruik van velgenreiniger,dus garantie op roestige remklauwen kun je wel vergeten!
Geplaatst: 14.09.2010 - 17:42
door xc-men
Ja en het zout in de winter, gewoon proberen toch dit is niet normaal.
Ik heb de zelfde wagen en bij mijn zijn zien ze er nog nieuw uit.