Pagina 1 van 1
S60 D3 Summum in vergelijkingstest
Geplaatst: 12.09.2010 - 08:49
door ruuds70
In de AMS (AutoMotorSport dld) staat in het huidige nummer 20 een vergelijkingstest tussen de MB C 220 CDI, BMW 320d eff.dyn.ed. en de S60 D3 Summum.
Uiteraard wint vandaag één van de duitse medespelers, maar zelfs voor dit blad moet er veel lof gesproken worden over de S60.De kofferbak en de draaicirkel zijn zware spelbrekers, maar voor de 'Qualitätsanmutung' ontvangt de S60 de meeste punten van het trio. Het hoofdstukje 'fahrkomfort' wint de S60.
Bij de conclusie staat dat wij ons over het verwaarloosbare puntenverschil zullen verheugen, want de S60 speelt mee in de top van de competitie en is daarbij een echte VOLVO gebleven. Ik vind dat van een Duits autoblad een mooier compliment dan de 1e plaats en krampachtige beweringen waarom het BMW en MB deze keer net niet lukt.
Geplaatst: 12.09.2010 - 14:47
door RobBob
Spijtig genoeg komt ook autobild met een vergelijkingstest aanzetten. S60, C5, Insignia en een A4. A4 wint (wat dacht je anders) maar de S60 is slechts 3de (op enkele punten slechts van de laatste, de C5). Hier wordt er niet zoveel goeds vermeld over de S60 .... zéér spijtig want ze pakken de Volvo hier op 2 van mijn favoriete-Volvo sterke punten.
Veiligheid: "leistet sich aber ausgerechnet Schwächen in der Sicherheit (zum Beispiel keine Seitenairbags hinten)."
Zitcomfort: Overal wordt Volvo gelauwerd omwille van zijn sublieme zetels (zéér goed voor mensen met rugklachten, en eerlijk waar, ik heb nog nooit in betere zetels gezeten dan in die van een Volvo. Wat zegt die uil van autobild ? "... wenn doch nur die Sitze besser wären. Ohne Seitenführung rutschen die Insassen in Kurven haltlos hin und her." Schandalig hoe Volvo hier wordt aangepakt ... de harde planken van Audi ... daar wordt niets over gezegd.
Wat ik wel méér en méér lees over de D3 (ook in de autogids bijvoorbeeld) is dat de specs op papier (163pk en 400Nm koppel) er niet echt uitkomen, precies of deze motor 'bewust' wat dicht is geknepen om toch een deftig verschil met de D5 te bewaren.
" Im Sprint auf Tempo 100 reicht er aber nur zum letzten Platz mit 9,9 Sekunden" ... spijtig !
En de conclusie van de redakteur wil ik jullie ook niet onthouden: ""Ein Traumstart sieht anders aus: Der Volvo S60 will sich gern als A4-Alternative etablieren. Unterm Strich zieht er aber nur beim Preis gleich."
Véél stof voor discussie gezien het aantal reacties op dit artikel.
Geplaatst: 12.09.2010 - 14:56
door mad
Heb je een link?
Geplaatst: 12.09.2010 - 14:58
door 945i
Zo zie je maar, alles liegt im auge des betrachters.
Geplaatst: 12.09.2010 - 15:41
door Johan
Ook deze rangorde voorspelling had ik weer goed voordat ik die test las.
Gewoon laten voor wat het is, ze kunnen niet anders.
Geplaatst: 12.09.2010 - 16:52
door V480-S60
Autobild? wat is dat voor blad?
Dat is dus de duitse uitvoering van Autoweek en dus altijd voor Duits product ook al is het ondermaats (zoals de Insignia.)

Geplaatst: 12.09.2010 - 17:21
door runnuh
zoals ik het lees in het bovenstaande stuk, gaat het bij de stoelen over de zijdelingse steun.
nu weet ik niet wat voor stoelen er in de nieuwe s60 zitten (of dat er verschillende zijn)
zat net in de autoweek te lezen over te weinig zijdelingse steun bij de S80
(werd laatste in de test)
maar in het stukje dat ze over de v60 schrijven, zijn ze zeer te spreken over de stoelen
quote uit autoweek
we zijn wildenthousiast over de (dunne) stoelen die qua thuiskom-gevoel doen denken aan de optionele comfortzetels van bmw in de 5 en 7 serie
dit is toch vol lof? (op het dunne gedeelte na dan) of lees ik dit verkeerd?
Geplaatst: 12.09.2010 - 17:36
door Fransosowitz
Dat de stoelen van Volvo's vaak erg goed zijn vinden veel mensen. Maar er zijn er ook genoeg die dit niet vinden. Dat blijft gewoon persoonlijk en o.a. afhankelijk van je postuur.
Mijn ervaringen met de Volvo stoelen zijn ook niet alleen maar positief: in de C30/S40/V50 zijn ze heerlijk. In de S80/V70 bieden ze te weinig zijdelings steun voor mij en voor met name mijn vrouw. In (normaal bereden) rotondes schoof mijn vrouw van de stoel af als ze zichzelf niet vast hield... De stoelen van de XC60 kunnen mij ook niet bekoren. Die van de nieuwe S60 weer wel.
Wat mij betreft is niets persoonlijker dan zitcomfort...
Volgende week komt er overigens een test in Autoweek met de nieuwe S60 2.0T contra de BMW 325i en de Audi A5 sportback 2.0TFSI.
Geplaatst: 12.09.2010 - 18:19
door codriver
Ik ga de Autoweek, na 18 jaar, opzeggen, blad wordt steeds slechter
Geplaatst: 13.09.2010 - 13:21
door RobBob
@Fransosowitz
Dus, liever van die harde, oncomfortabele stoelen, als er maar genoeg zijdelingse steun is dan een luxe-zetel zoals die van Volvo, die voor menig rugpatiënt een verademing is om in te zitten ... maar met wat te weinig zijdelingse steun ? Mja, ... geef mij toch maar dat 2de dan ! Maar zoals je zelf al aangaf ... dat is allemaal zo persoonlijk hé ?
Geplaatst: 13.09.2010 - 13:22
door RobBob
@Mad, ...
www.autobild.de en als je nog geluk hebt staat de test linksbovenaan, anders kan je nog altijd zoeken op S60. Hopelijk heb je er wat aan !
Geplaatst: 13.09.2010 - 13:35
door 945i
Het gaat er om dat je in een stoel goed zit, voor de een kan dat beter een stevige stoel zijn en voor de ander een zachtere variant.
Belangrijk is dat je hele bovenbeen steun heeft, tot een centimeter of 2-3 voor de knieholte.
Zelf zit ik het liefst in een stevige stoel met lange zit en goede zijdelingse steun. (als rugpatient..)
Toen ik nog heel veel kilometers maakte, had ik een op maat gemaakte ASS stoel, die zijn kneiterhard, geven de juiste steun, en zitten perfect.
Geplaatst: 13.09.2010 - 13:44
door volvo
Nou, ik vind de negatieve kritiek nog wel meevallen, en het is dezelfde kritiek die ook door andere bladen etc. geuit is. En dat de Duitser zegt dat de A4 de te kloppen klasse is. Ja natuurlijk, in dit segment is die technisch gezien domweg de beste. Sowhat?
Geplaatst: 13.09.2010 - 13:52
door Peter
Afgelopen weekend, de s60 D3 gereden. Heerlijke auto. Voor mij prima zit. Ook achterin.
Daarna een uitstapje gemaakt naar Mercedes C-klasse. Dramatische zit. Zat met scheenbeen tegen dashboard en met knie tegen middenconsole. Niet eens en testrit waard.
Tot slot de Audi A4. Perfecte afwerking. De zit voelde stevig. Door de hoge middencolsole voel je je toch wat "opgesloten". Proefrit volgt.
Volgens mij is dit de enige methode om erachter te komen welke auto (bij)je "past". Grote kofferbak heb ik niet nodig. Zal dan ook geen spelbreker zijn.
Geplaatst: 17.09.2010 - 12:02
door kmser
RobBob schreef:
Wat ik wel méér en méér lees over de D3 (ook in de autogids bijvoorbeeld) is dat de specs op papier (163pk en 400Nm koppel) er niet echt uitkomen, precies of deze motor 'bewust' wat dicht is geknepen om toch een deftig verschil met de D5 te bewaren.
In de autogids heb ik het toch anders te lezen. En de vermogenskurve van deze motor verklaart veel.
In zijn optimale werkingsgebied is de D3 een hele goede motor die de D5 weinig te benijden heeft. Dit is ongeveer van 1500 tot 2800 tpm. Dus voor dagelijks gebruik is dit een goede motor. De D5 heeft door zijn sequentiele turbo's echter wel het voordeel dat deze vanaf 1200 tpm actief is en doorgaat tot de 4000tpm waar het verschil gemaakt wordt. (Stond in de Autogids bij de test van de D5)
Mij lijkt het dat de D3 en D4 versies in het zelfde bedje ziek zijn en heel snel buiten adem geraken. Vanaf 3300 lijkt het beste er uit te zijn.
Geplaatst: 17.09.2010 - 12:06
door kmser
RobBob schreef:@Fransosowitz
Dus, liever van die harde, oncomfortabele stoelen, als er maar genoeg zijdelingse steun is dan een luxe-zetel zoals die van Volvo, die voor menig rugpatiënt een verademing is om in te zitten ... maar met wat te weinig zijdelingse steun ? Mja, ... geef mij toch maar dat 2de dan ! Maar zoals je zelf al aangaf ... dat is allemaal zo persoonlijk hé ?
Je zou eens vanachter in onze X3 moeten zitten. Standaard ophanging, maar die zetels bieden niet van comforten ook niet veel steun. Vanvoor is het wel iets beter gesteld.
Geplaatst: 17.09.2010 - 16:51
door Frederik Welvaert
kmser schreef:Mij lijkt het dat de D3 en D4 versies in het zelfde bedje ziek zijn en heel snel buiten adem geraken. Vanaf 3300 lijkt het beste er uit te zijn.
Ik meen ooit op dit forum gelezen te hebben dat de D3 zijn maximale vermogen reeds bereikt bij 3000rpm. Op zich heel mooi om zo vroeg zoveel power te hebben, maar het haalt inderdaad weinig uit dan om nog hoger te gaan in toeren. Moet je gewoon leren dan om in de sprintjes niet tot het rood te gaan, maar zo rond de 3300 te verleggen, dan haal je waarschijnlijk het beste eruit.