Pagina 1 van 3

wat is het verschil tussen een V50 en de nieuwe V60

Geplaatst: 14.09.2010 - 13:55
door Boswachter
Ik wil wel eens weten wat het verschil is tussen de V50 en de nieuwe V60.
Het gaat mij dan met name om de afmetingen, binnenruimte, het gewicht en de mileuklassering...... Niet dat ik mijn V50 al weg wil doen, maar nu weten wat ik straks tweedehands wil kopen is wel leuk natuurlijk.
Ik zoek straks weer een auto waar 3 kinderen achterin enigzins comfortabel vervoeurd kunnen worden, tegen die tijd 12, 10 en 8, maar wel zo licht/milieuvriendelijk mogelijk.... enne geen hybride, dat is per definitie (door de accu's etc.) juist niet milieuvriendelijk !
dus een zo licht mogelijke diesel.... (die nog wel vooruit wil, is met de huidige 1.6d model 2006 niet slecht maar als de v60 zwaarder is.....)

Geplaatst: 14.09.2010 - 14:04
door Fulaks
3 kinderen achterin van die leeftijd en volop in de groei... zou ik toch eerlijk gezegd eerder richting V70 kijken, dan kan je hun bagage ook nog kwijt. En een D3 onder de kap.

De V60 is wel bloedmooi, waar de V70 toch wat meer z'n nutswaarde veruiterlijkt.

Gaan kijken, passen en vergelijken is de boodschap.

Geplaatst: 14.09.2010 - 14:07
door Boswachter
V70 is me te zwaar (milieuonvriendelijk, duur in wegenbelasting, verzekering etc.)
Qua ruimte heb je helemaal gelijk, het liefst had ik nu nog een seat alhambra gereden met het gewicht en verbruik van een golfje...
Qua vakantiebaggage heb ik het opgelost met een sleurtent..... en verder redden we het best momenteel (kan ook plezier hebben met minder baggage)

Geplaatst: 14.09.2010 - 14:16
door Peter
Er is maar een advies: look en feel.

Geplaatst: 14.09.2010 - 14:20
door bart simpson
Een V70 weegt ongeveer zoveel als een V60 en kost ongeveer zoveel als een V60 ook zullen de labels zeer waarschijnlijk gelijk zijn, dat zijn dus geen hout snijdende argumenten

Geplaatst: 14.09.2010 - 15:06
door Fulaks
V70 D3 gemiddeld verbruik 5,5 l/100km, CO²-uitstoot 144 gr/km
S60 D3 gemiddeld verbruik 5,3 l/100km, CO²-uitstoot 139 gr/km

(gegevens V60 nog niet teruggevonden...)

Zoals BS aangeeft scheelt dat toch maar een heel klein slokje op de borrel, en bovendien kan je natuurlijk nog voor de DRIVe-versies kiezen met de 1.6-diesel.

Voor jouw zou het een uitkomst zijn mocht Volvo een midsize-MPV bouwen, type VW Touran of wat groter. Ik betwijfel echter of die eraan zit te komen...

Het probleem zit m.i. niet in de bagage (sleurhut, dakkoffer, ...) maar in de beenruimte voor je nageslacht, en dan moet je ook even kijken naar je eigen gestalte en hoe ver je de voorstoel achteruit hebt staan.

Geplaatst: 15.09.2010 - 13:17
door Boswachter
Kijk dat wilde ik nou weten de V70 en V60 zijn ongeveer even groot/zwaar. Ik vroeg me al af of er tussen de V50 en de V70 eigenlijk wel ruimte zat.
En qua milieu tja, daar wordt ik dus niet vrolijk van. Maar een V60/70 met een 1.6 diesel..... ik kan me niet voorstellen dat je daar uberhaupt mee vooruit komt. Alternatief zou natuurlijk een bi-fuel zijn en die op E85 rijden, dat hier gewoon aan de pomp te krijgen is of bijvoorbeeld aardgas, maar die hebben beide een beprekte radius, en in het geval van aardgas minder bodemvrijheid. (tank mag niet in de auto....)
toch maar hopen dat er tussen nu en dan iets mooiers uitkomt.

Geplaatst: 15.09.2010 - 13:30
door Fulaks
Ergens in Zweden rijdt een elektrische V70 plug-in rond, en die heeft ook een diesel aan boord voor langere trjecten. Een samenwerking tussen Volvo en het energiebedrijf Vattenfall geloof ik. Maar dat staat vandaag natuurlijk niet in de showroom.

Tussen de V50 en de V70 is in mijn ogen toch een vrij groot ruimteverschil, vooral in de koffer en ook in de breedte. PLaats op de ahcterbank is in de V70 inderdaad ook niet zoals bijvoorbeeld in een Skoda Superb combi.

Verschil tussen V60 en V70 qua ruilte zal zich ook vooral in het koffervolume situeren, niet zozeer de beenruilte op de achterbank. De maten hebben hier al gecirculeerd, ik denk gepost door Casper of Jippen.

Jij wil een milieuvriendelijke auto, maar geen zuinige 1.6 diesel. Moeilijk te verzoenen hé. Of die DRIVe al dan niet vooruit te branden is, moet je dan maar in een proefrit voor jezelf uitmaken. Ik denk dat het wel meevalt, maar je kan zo'n 110 PK niet gaan vergelijken met een D5 van 205 PK. Althans, je kan ze wel vergeliken, maar je mag er niet hetzelfde van verwachten.

Geplaatst: 15.09.2010 - 13:31
door V480-S60
Boswachter schreef:Maar een V60/70 met een 1.6 diesel..... ik kan me niet voorstellen dat je daar uberhaupt mee vooruit komt.
Ik zou zeggen probeer het eens in een V70 of S80. Ik denk dat je aangenaam verrast zult worden.
Het zijn geen stoplichtsprinters maar verder....

Geplaatst: 15.09.2010 - 13:32
door 945i
Milieu argument is alleen van toepassing op doordeweekse dagen?
Met een sleurhut ben je namelijk niet echt milieuvriendelijk bezig.. (met 3 kinderen trouwens ook niet)

Geplaatst: 15.09.2010 - 15:37
door Boswachter
onze sleurtent is een vouwwagen van 650 kg die hoofdzakelijk in NL blijft
vakanties met vliegen doen we niet, en die drie kinderen worden milieubewust opgevoed (geen wegwerpspeelgoed, zuinig met licht water etc.) Nee ik durf daar mijn hand wel voor in het vuur te steken.
Heb voor de grap eens op autotrack gekeken naar mileuvriendelijke stationwagons.
Er komen er drie uit die ik nog wel durf te rijden...
de volvo V50 in 1.6d start stop of de d2 (gewone 1.6d)
de volkswagen golf 1.6 ecomotive (er staat ook een enkele passat tussen)
de skoda octavia combi 1.6d.....
Oh ja en een V70 2.0d die de eigenschappen van een toyota aigio heeft meegekregen (V70 die nog geen 800 kg weegt whoopie.... maar helaas maar drie meter nogwat lang...lol)
Dat wordt dus waarchijnlijk het rijtje waar ik in 2013 uit zou gaan kiezen.
Natuurlijk is met grote kinderen een grotere auto fijn, maar als ik eerlijk ben hebben ze in de V50 weinig te klagen.... al is het met drie kids op de achterbank zonder vermaak altijd onrustig.....
Wat ruimte betreft was die alhambra echt geweldig, 2 stoelen helemaal achterin, een in het midden en nog een zee van ruimte over.... (zelfs achter de achterste stoelen!) zag vandaag een nieuwe alhambra op een vrachtwagen staan en die leek me gekrompen..... (korter)
Het liefst zou ik eens wat foto's gezien hebben van een v50, v60 en v70 naast elkaar, dan zie je de verschillen pas goed.

Geplaatst: 15.09.2010 - 15:42
door Boswachter
Fulaks schreef:Ergens in Zweden rijdt een elektrische V70 plug-in rond, en die heeft ook een diesel aan boord voor langere trjecten. Een samenwerking tussen Volvo en het energiebedrijf Vattenfall geloof ik. Maar dat staat vandaag natuurlijk niet in de showroom.

Tussen de V50 en de V70 is in mijn ogen toch een vrij groot ruimteverschil, vooral in de koffer en ook in de breedte. PLaats op de ahcterbank is in de V70 inderdaad ook niet zoals bijvoorbeeld in een Skoda Superb combi.

Verschil tussen V60 en V70 qua ruilte zal zich ook vooral in het koffervolume situeren, niet zozeer de beenruilte op de achterbank. De maten hebben hier al gecirculeerd, ik denk gepost door Casper of Jippen.

Jij wil een milieuvriendelijke auto, maar geen zuinige 1.6 diesel. Moeilijk te verzoenen hé. Of die DRIVe al dan niet vooruit te branden is, moet je dan maar in een proefrit voor jezelf uitmaken. Ik denk dat het wel meevalt, maar je kan zo'n 110 PK niet gaan vergelijken met een D5 van 205 PK. Althans, je kan ze wel vergeliken, maar je mag er niet hetzelfde van verwachten.
Het gaat me niet om dat ik geen 1.6d wil rijden, maar meer dat ik vermoed dat die krachtbron (zoals ik hem nu ervaar) geen auto vooruit krijgt die 200 kilo's meer weegt dan mijn huidige auto. Nu heb ik al wel gezien dat de nieuwe generatie 1.6 diesels krachtiger en ogenschijnlijk zuiniger is geworden. De zoektocht is eigenlijk naar een ideale auto, gewoon voor de weet.... kopen komt pas veel later. Gewoon uit nieuwsgierigheid naar de nieuwe V60 in vergelijking met de V50/V70

Geplaatst: 15.09.2010 - 15:53
door bart simpson
die vergeljking valt tov de V70 zeer in het nadeel van de V60 uit

Geplaatst: 15.09.2010 - 17:51
door Fulaks
Binnen het huidige Volvo-gamma ga je best bediend zijn met een V70

De logische keuze met drie opgroeiende kinderen is echter een soort auto dat Volvo op dit ogenblik niet maakt, vrees ik. VW Touran, Sharan, Seat Alhambra, Citroën C8, Renault Espace, Grand Mégane, Toyota Corolla Verso, Peugeot 5008, ***edit : Opel Zafira*** of hoe heten die dingen. Je ziet ze veel, er is dus een markt voor. Een XC90 als zevenzitter kan ook, maar is dan weer moeilijk te verzoenen met je milieu-overwegingen, en kost een stuk meer om op de weg te houden. En het kleine achterbankje in de koffer is geloof ik ook niet meer verkrijgbaar in de V70 hé...

Jammer dat die Chinezen maar één kind mogen, anders was het zo gepiept bij Volvo om een midsize MPV met 3 zetelrijen in de markt te zetten :D

Geplaatst: 15.09.2010 - 19:43
door Boswachter
tja.... Ik heb serieus overwogen om zo'n bakbeest in goedkopere stijl (vw caddy life) te kopen. Is ook in het bos handiger (je zit rechter op en verhogen staat niet meteen vreemd) maar het D label schrikt mij dan wel af.... maar voor die paar keer dat het echt handig is wil ik wel afzien en minder baggage meenemen. Vroeger konden we ook met zijn 5en (oma midden op de achterbank) in een golfje type 1 naar Beieren...... 10 a 12 uur rijden toendertijd..... nu doe ik die rit (wat minder mileuvriendelijk tempo, maar eens per twee jaar dus dat kan nog wel) in 8 uur....

Geplaatst: 18.09.2010 - 10:17
door kvdb
Ik heb bewust niet voor de v70 gekozen maar voor een v50 (ik rij een leasebak) omdat de hoeveelheid extra belasting en wat er boven de norm wordt ingehouden, zoveel is dat ik van het verschil met gemak een autootje bij op de weg kan houden.

Oplossing: een enorme koffer op het dak voor de bagage. Wij gaan met 2 kinderen en 2 honden (nee, geen schoothonden, maar 2 herders) op vakantie en dat zal allemaal prima passen.

Tot nu toe heb ik het ruimtewonder van VW gereden (Touran) maar nu we geen kinderwagens en andere zooi meer mee hoeven te slepen, hoef ik ook geen auto in de d-catagorie te kiezen.

Qua kosten zullen de v60 en de v70 elkaar weinig ontlopen, alhoewel ik vermoed dat de v60 net even wat duurder zal zijn.

Wat de d2 in een v60 aangaat; je zult het toch echt eerst een keertje moeten proberen in zo'n wagen. In de v50 valt de motor me niet tegen ...

Geplaatst: 18.09.2010 - 15:01
door jan weemering
10

Geplaatst: 20.09.2010 - 09:59
door Boswachter
10?

Geplaatst: 20.09.2010 - 10:03
door Rob Bakker
V60-V50 = 10 (is flauw ;) )

Geplaatst: 20.09.2010 - 11:18
door kmser
Fulaks schreef:Binnen het huidige Volvo-gamma ga je best bediend zijn met een V70

De logische keuze met drie opgroeiende kinderen is echter een soort auto dat Volvo op dit ogenblik niet maakt, vrees ik. VW Touran, Sharan, Seat Alhambra, Citroën C8, Renault Espace, Grand Mégane, Toyota Corolla Verso, Peugeot 5008 of hoe heten die dingen. Je ziet ze veel, er is dus een markt voor. Een XC90 als zevenzitter kan ook, maar is dan weer moeilijk te verzoenen met je milieu-overwegingen, en kost een stuk meer om op de weg te houden. En het kleine achterbankje in de koffer is geloof ik ook niet meer verkrijgbaar in de V70 hé...

Jammer dat die Chinezen maar één kind mogen, anders was het zo gepiept bij Volvo om een midsize MPV met 3 zetelrijen in de markt te zetten :D
Als je het kan betalen zit je in mijn ogen beter met een V70 dan een Touran als gezinswagen. Qua ruimte zijn ze vergelijkbaar. Qua confort is er een groot verschil.

Maar, als je van normaal formaat bent is een V50 reker ruim genoeg. Ik ken maar een iemand die kan klagen in mijn V50 en die is absurd lang. Qua bagage is het ook goed doenbaar, maar je moet dan het net hangen en tot het dak stapelen. Voor die paar keer per jaar is dat geen probleem.