Pagina 1 van 2

Stroeve bak

Geplaatst: 29.01.2006 - 21:49
door elvis21
Ik heb sinds een paar weken een nieuwe D5 met 6-bak. Wat mij nu opvalt bij deze lage temperaturen is dat de eerste en tweede versnelling met wat kracht ingelegd moeten worden. Voorheen een D5 met 5-bak gehad die dit verschijnsle niet had.
Na een paar kilometer ( als e.e.a. wat is opgewarmd) gaat alles lekker soepel.
Is dit een normaal verschijnsel?

Geplaatst: 30.01.2006 - 10:55
door Superman
Goh,

Ik had hetzelfde gevoel toen ik vanochtend wegreed. Het lijkt dus idd dat er iets (olie?) opgewarmd moet zijn alvorens de eerste versnellingen soepeler werken.


p.s. 2.0D zesbak in V50

Geplaatst: 30.01.2006 - 12:31
door yrrah
Komt me bekend voor, enne... Elvis, ik heb een D5 5 bak.

Yrrah.

Geplaatst: 30.01.2006 - 17:39
door Hans
Ik heb ook een D5 vijf bak, en ik schakel ook wat zwaarder als ie koud is. Het zal er wel bijhoren, is ook een grote versnellingsbak :wink:

Geplaatst: 30.01.2006 - 23:29
door Richard
Heb het zelfde probleem met mijn D5 vijfbak, soms ook lastig in de achteruit te krijgen als het koud is.

Geplaatst: 01.02.2006 - 16:14
door sjoebert
oplossing is om de splines van de prise as te smeren en hij schakelt warm EN koud weer zo soepel als wat.... maarja. dan moet wel de bak eraf..

Geplaatst: 01.02.2006 - 16:23
door Hans
Ja, lekker is dat. Kost een halve dag sleutelen als ik het goed heb?

Laat maar.

Geplaatst: 01.02.2006 - 18:16
door Richard
Ja, dan maar wat stroever.

Geplaatst: 01.02.2006 - 19:52
door sjoebert
je hoeft het ook niet te verhelpen, maar niet gaan zeuren als na een tijdje je synchromesh ringen herrie gaan maken bij het schakelen.

je kopelingsplaat blijft nu namelijk gedeeltelijk tegen je vliegwiel aanlopen waardoor de bak inwendig niet stil komt te staan om over te schakelen. je synchromesh ringen kunnen bij dat toerental je tandwielen niet gelijkrichten (beetje simpel uitgelegd) en je drukt (LEES: forceert) hem in z`n versnelling.

en na een tijd ga je het welbekende "tanden poetsen" krijgen bij het schakelen. en geloof me. er zijn je er al genoeg voorgegaan.

Geplaatst: 01.02.2006 - 20:09
door Hans
na ja, zo erg is het ook weer niet. Ik heb er net een nieuw vliegwiel en koppeling en drukgroep in zitten. Ik neem aan dat ze die splines van de prise-assen ook meteen ff gesmeerd hebben????

Geplaatst: 01.02.2006 - 20:15
door sjoebert
Ik neem aan dat ze die splines van de prise-assen ook meteen ff gesmeerd hebben????
prise-AS. het is er 1 :)

en ja die zullen ze heus wel gesmeerd hebben.


en ik weet niet wat je bedoelt met: zo erg is het ook weer niet???

als je bak herrie gaat maken kost het je een bakrevisie of een nieuwe en dus beduidend meer.

en voorkomen is beter dan genezen.

Geplaatst: 01.02.2006 - 20:40
door Hans
Die bak schkelt gewoon als de brandweer. Alleen nu met dit rotte koude weer lijkt het alsof je met iets meer overtuiging moet schakelen. Dit met name in de eertse en tweede versnelling. Eenmaal warm gaat het gewoon goed

Geplaatst: 01.02.2006 - 23:22
door v40pokemon
Ik geloof dat zo'n beetje alle auto dat hebben met deze weersomstandigheden. Ik laat 'm 's morgens gewoon ff een paar minuutjes lopen (kan ik ondertussen mijn tanden van mijn gebit poetsen :lol: )
Is-ie meteen van binnen lekker opgewarmd, geen ramen krabben en schakelen als een automaat :wink:

Geplaatst: 02.02.2006 - 09:32
door Hans
Dat doe ik ook hoor! In onze regio kan dat nog zonder dat ze je auto meteen meenemen :wink:

Alleen: Slecht voor het milieu en moter..maar wel comfortabel.
Elke winter droom je dan weer van een standkachel

Geplaatst: 04.02.2006 - 04:22
door elvis21
Bij de garage geweest en de klacht voorgelegd. Volgens hun moet i.d.d. de prise-as gesmeerd worden. Kost al met al 6,5 uur werk. Gelukkig gebeurt dit onder garantie.

Geplaatst: 05.02.2006 - 20:37
door interceptor
Bij de garage geweest en de klacht voorgelegd. Volgens hun moet i.d.d. de prise-as gesmeerd worden. Kost al met al 6,5 uur werk. Gelukkig gebeurt dit onder garantie.
is dit zo ?
Ik heb het ook voor , maar enkel als het erg koud is !

Geplaatst: 05.02.2011 - 13:55
door Ramon&Ramon
sjoebert schreef:oplossing is om de splines van de prise as te smeren en hij schakelt warm EN koud weer zo soepel als wat.... maarja. dan moet wel de bak eraf..

Die mogen niet gesmeerd worden,er zit een speciale coating op die assen en zeer zeker geen kopervet of iets in die richting gebruiken.

Geplaatst: 05.02.2011 - 13:56
door Ramon&Ramon
interceptor schreef:
Bij de garage geweest en de klacht voorgelegd. Volgens hun moet i.d.d. de prise-as gesmeerd worden. Kost al met al 6,5 uur werk. Gelukkig gebeurt dit onder garantie.
is dit zo ?
Ik heb het ook voor , maar enkel als het erg koud is !

Dat was zeer zeker geen dealer waar je dit advies kreeg????

Geplaatst: 05.02.2011 - 14:12
door Ramon&Ramon
sjoebert schreef:je hoeft het ook niet te verhelpen, maar niet gaan zeuren als na een tijdje je synchromesh ringen herrie gaan maken bij het schakelen.

je kopelingsplaat blijft nu namelijk gedeeltelijk tegen je vliegwiel aanlopen waardoor de bak inwendig niet stil komt te staan om over te schakelen. je synchromesh ringen kunnen bij dat toerental je tandwielen niet gelijkrichten (beetje simpel uitgelegd) en je drukt (LEES: forceert) hem in z`n versnelling.

en na een tijd ga je het welbekende "tanden poetsen" krijgen bij het schakelen. en geloof me. er zijn je er al genoeg voorgegaan.
Die bakken gaan nooit stuk,het is een kwestie van de juiste olie te gebruiken.
Verdiep je is goed in de versnellingbakmaterie van Volvo,alvorens zulke adviezen te geven over het smeren van de prise-as enz enz..

Geplaatst: 05.02.2011 - 14:22
door nieuwedaf V70
Elvis21, je hebt het niet met de 3e versnelling? zie mijn topic