Verwijderen van trekhaak

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
BartusKN
2nd Gear member

Goedendag,

Het is weer zo'n dag, tijd teveel, geen zin om achter de computer te hangen.... wat gaan we doen vandaag ? Het weer is niet al te best dus lekker een fotoshootje doen van een auto vandaag zit er niet in.

Wij gaan, jawel!, trekhaak verwijderen. MITS ik hierbij niet voor bijzonderheden kom te staan.

Als ik de trekhaak in ze geheel wil verwijderen, moet ik dan orginele plaatjes hebben waar de uitlaat aan opgehangen is ervoor terug zetten?

En ik neem aan dat de bumpert er gewoon aan kan blijven want schroeven kan ik van onderaf benaderen lijkt mij zo.

Iemand ervaring ? En ja ik weet het kan zo verrekte handig zijn die trekhaak, maar ach ik heb me E niet dus mag geen caravans trekken enzo dus niet nodig.
Oceanracer
Geartronic member

Als je nou gewoon alleen de kogel eens verwijdert? Twee bouten/moeren losdraaien en klaar. Leg je hem achterin, kan je hem ook weer makkelijk monteren. En wat weegt jouw S60? Zo'n 1400 kilo? Dan mag je in elk geval alle aanhangers met een totaalgewicht van max 1400 kilo trekken. Dus ook caravans!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
945i
8th Gear member

Ik heb geen idee hoe dat zit bij een S60, maar laat hem zitten man!
Altijd makkelijk met parkeren (of misschien meer ter bescherming van je bumper bij parkeren van anderen...), schuur de haak netjes en spuit hem mooi zwart, Volvo dop derop, en het staat netjes en misschien heeft de volgende eigenaar er veel plezier van! :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

BartusKN schreef:Goedendag,

...... En ja ik weet het kan zo verrekte handig zijn die trekhaak, maar ach ik heb me E niet dus mag geen caravans trekken enzo dus niet nodig.
Als je de trekhaak uitsluitend wilt verwijderen om bovenstaande reden dan doe jezelf misschien wel tekort want:

1. indien de lege massa van de auto groter is dan de maximale toegestane massa van de aanhanger en

2. het gewicht van de totale combinatie (auto + aanhanger) niet groter is dan 3500 kg,

dan mag je daarmee rijden met alleen rijbewijs B !

En je zult versteld staan wat dat voor mogelijkheden kan geven ! :P

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
BartusKN
2nd Gear member

Oceanracer schreef:Als je nou gewoon alleen de kogel eens verwijdert? Twee bouten/moeren losdraaien en klaar. Leg je hem achterin, kan je hem ook weer makkelijk monteren. En wat weegt jouw S60? Zo'n 1400 kilo? Dan mag je in elk geval alle aanhangers met een totaalgewicht van max 1400 kilo trekken. Dus ook caravans!
Dan nog heb je dat lelijke stekkerdoosje zitten..........En met mijn kabel rijbewijsje mag ik geen caravans trekken. Moet je E voor hebben althans zo is mij altijd gezegd.
945i schreef:Ik heb geen idee hoe dat zit bij een S60, maar laat hem zitten man!
Altijd makkelijk met parkeren (of misschien meer ter bescherming van je bumper bij parkeren van anderen...), schuur de haak netjes en spuit hem mooi zwart, Volvo dop derop, en het staat netjes en misschien heeft de volgende eigenaar er veel plezier van! :)
Hey, ben jij dat Pap? Undercover op het forum ? Hahah, me vader zei precies hetzelfde vanmorgen. Maar ik vind dat ding maar lomp en in de weg zitten. Ziet er niet uit.....

Even een fototje dan maar hoe het er nu (nog) uitziet.

Afbeelding
945i
8th Gear member

Voor zover ik weet ben ik niet je vader :) Maar vaders hebben (bijna) altijd gelijk jongen, denk daaraan! :lol: ;)
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

BartusKN schreef:..........En met mijn kabel rijbewijsje mag ik geen caravans trekken. Moet je E voor hebben althans zo is mij altijd gezegd.
Nogmaals (zoals intussen al door Oceanracer en mij aangegeven): Dan hebben 'ze' je verkeerd voorgelicht want dat is niet juist !

Om je een idee te geven, onderstaande caravan mag jij gewoon trekken met je rijbewijs B. Ik heb zomaar het idee dat hij groter is dan je had verwacht :P En dit is slechts één voorbeeld van de vele mogelijkheden !

Afbeelding

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
945i
8th Gear member

Beetje offtopic, maar Bartus is toch al aan het sleutelen.... :)

Bij het zien van bovenstaande "neus op de feiten druk" foto, verwonder ik mij weer over het nut van die B vs E regeling....Als verondersteld wordt dat iemand met dit ding kan rijden, waarom dan niet met een van een meter langer. :roll:

Een enkelas aanhangertje oké, maar dit vind ik al een best ding voor iemand zonder opleiding in het rijden met zoiets.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

945i schreef:Beetje offtopic, maar Bartus is toch al aan het sleutelen.... :)

Bij het zien van bovenstaande "neus op de feiten druk" foto, verwonder ik mij weer over het nut van die B vs E regeling....Als verondersteld wordt dat iemand met dit ding kan rijden, waarom dan niet met een van een meter langer. :roll:

Een enkelas aanhangertje oké, maar dit vind ik al een best ding voor iemand zonder opleiding in het rijden met zoiets.
Of hij al begonnen is weet ik niet maar misschien stopt hij dan wel na het lezen van al dit moois :lol: :lol:

Tja ik zet eerlijk gezegd ook wel vraagtekens bij genoemde regeling. Maar het hebben van B + E is helaas ook nog geen garantie voor 'goede rijkunsten' !
Vrij recent is in een andere topic al ter sprake gekomen dat veel mensen met B + E er ook niets van bakken omdat ze stomweg te weinig met aanhangers/caravans rijden en .......... niet de moeite nemen om bijv. voorafgaande aan de vakantie even te oefenen. Een soort opfriscurus in eigen regie zeg maar. :P

Rob
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

haal je de trekhaak weg zit je met een lelijke hap uit die zwarte onderrand
Volvo for life
945i
8th Gear member

Ja dat klopt.
Jij en ik kregen E er nog gratis bij, maar toen was knooppunt Deil nog een rotonde en het verkeer nog heel wat 'relaxter' dan nu.. ;) :razz:

edit; idd, Bart, dat ook nog...
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

945i schreef:Ja dat klopt.
Jij en ik kregen E er nog gratis bij, maar toen was knooppunt Deil nog een rotonde en het verkeer nog heel wat 'relaxter' dan nu.. ;) :razz:
bij een S60 van 1450kg kan iedereen met een beetje aanhanger op pad met zijn/haar B rijbewijs
Volvo for life
945i
8th Gear member

Kan= mag ? ;)
Oceanracer
Geartronic member

Hij/zij mag het in elk geval wel. Of diegene het ook kan, is een punt twee. :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member

gsx750r schreef:
945i schreef:Beetje offtopic, maar Bartus is toch al aan het sleutelen.... :)

Of hij al begonnen is weet ik niet maar misschien stopt hij dan wel na het lezen van al dit moois :lol: :lol:

Tja ik zet eerlijk gezegd ook wel vraagtekens bij genoemde regeling. Maar het hebben van B + E is helaas ook nog geen garantie voor 'goede rijkunsten' !
Vrij recent is in een andere topic al ter sprake gekomen dat veel mensen met B + E er ook niets van bakken omdat ze stomweg te weinig met aanhangers/caravans rijden en .......... niet de moeite nemen om bijv. voorafgaande aan de vakantie even te oefenen. Een soort opfriscurus in eigen regie zeg maar. :P

Rob
Precies! Iedereen zou dit moeten kunnen.
BartusKN
2nd Gear member

Jaja, inderdaad allen. Het kwaad is al geschied.

Hij is eraf, althans ik heb het enkel bij de knobbel en elektra gehouden. Elektra netjes naar binnen terug gehaald en weer in elkaar gezet. Dit netjes opgeborgen onder me achterlicht, hier ook de trekhaakknobbel neergelegd. Kan der dus allemaal weer zoo aangemaakt worden.

Nu inderdaad enkel nog wat doen aan het bumper randje, maar voor nu vind ik het op eerste gezicht al stukken beter.

Plannen voor de bumper = elder stukje bumper plastic vinden/kopen. En erachter plaatsen en opvullen beetje. Hoe weet ik nog niet.

En dan een fototje:
Afbeelding
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

En ............... meteen maar een nieuwe kentekenplaat en kentekenplaathouder gemonteerd ..... :lol: :lol:

Maar je hebt helemaal gelijk, ziet er, ondanks de uitsparing in de bumper, beter uit !

Rob
BartusKN
2nd Gear member

Dat vond ik nou ook. Nu enkel nog een stukje bumper erachter maken en vast maken met pvc lijm denk ik maar.
945i
8th Gear member

Het ziet er idd. wel strakker uit ja... ;)
BartusKN
2nd Gear member

Nu enkel nog wat of er overheen of een stukje bumper zien te bemachtigen en dit op maat maken en erachter lijmen. Het stukje bumper wat ik dacht te hebben ben ik kwijt :(....

Is er iemand die toevallig een afneembare trekhaak heeft incl. zo'n afdek kapje.... Wellicht als ik zo'n kapje regel om er overheen te doen?

Andere ideeën?

edit:
Afbeelding

Zo'n kapje. Iemand een afdekkapje over ? :lol:
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”