Pagina 1 van 1

Laadstroomcontrolelampje

Geplaatst: 20.09.2010 - 10:55
door gsx750r
Omdat ik niet weet of het volgende S80 gerelateerd is stel ik mijn vraag in dit sub-forum.

Tijdens mijn recente verblijf in Nederland kwam ik 's nachts om 3 uur stil te staan langs de N319 (Ruurlo-Vorden).

Na enig 'gestotter' van de motor en een bijzonder 'lichtspel' van alle controlelampjes en de binnenverlichting kwam de auto tot stilstand. Daarna helemaal niets meer. Accu nog leger dan leeg. Naar later bleek: dynamo defect.

Nu ben ik echter iemand die geregeld tijdens het rijden een blik op het instumentenpaneel werpt en ik weet één ding voor 100% zeker: het laadstroomcontroleampje is niet gaan branden tijdens het rijden.
Ook bij 'contact aan' vonden normaal alle systeemcontroles plaats en doofden de controlelampjes na deze controle. Uitsluitend de controlelampjes die pas uitgaan na het starten van de motor brandden dan nog.

Ik heb dit ook aan de wegenwacht verteld en deze wist mij te vertellen dat 'er auto's zijn waarbij niet in alle gevallen het laadstroomcontrolelampje gaat branden bij een defect'

Mijn vragen:

1. is dit juist ?
2. indien ja geldt dit dan ook voor Volvo of specifiek voor de S80 ?
3. indien neen, waar moet ik dan naar een fout in het systeem gaan zoeken ?

Rob

Geplaatst: 20.09.2010 - 13:26
door V480-S60
1. Vreemd verhaal, Bij één van mijn 440s en mijn V40 ging het laadstroomlampje op zeker branden bij de kapotte dynamo
2. Dus het geldt niet voor alle Volvos
3. Doen alle!! lampjes het echt? Zoek dan bij de contactpunten a.d Dynamo.

Geplaatst: 20.09.2010 - 18:58
door wim de jong
Mijn vragen:

1. is dit juist ?
2. indien ja geldt dit dan ook voor Volvo of specifiek voor de S80 ?
3. indien neen, waar moet ik dan naar een fout in het systeem gaan zoeken ?
Een kort verhaaltje wat het lampje in feite doet: Het meet de ohmse weerstand door de koolborstels van de rotorwikkelingen van de dynamo. Mocht de dynamo spanning opwekken, kan deze geen weerstand meten, (oneindig groot) dus is het goed. Geeft de dynamo geen spanning, meet het systeem 0 ohm, en de dynamo laadt de accu niet bij. Het lampje gaat branden. Het lampje brandt ook als het contact aan is, en de motor loopt niet. De dynamo wekt geen spanning op, en je meet gewoon door de koolborstels nagenoeg nul ohm.....het laadlampje brandt dus.
Nu zijn de koolborstels versleten, of de koperen ring, in ieder geval raken de koolborstels de koperen ring niet meer (goed) en kan de dynamo geen stroom leveren. Het systeem meet nog steeds een oneindige weerstand, dus het lampje gaat niet branden, ondanks dat de accu niet bijgeladen wordt!

Bij zo'n geval ontlaadt de accu, en gaat voordat de motor stopt het hele dashboard als een kerstverlichting branden, knipperen etc.
Hetzelfde had ik jaren geleden ook met de V70 classic......ook een defecte dynamo.
Gereviseerde koolborstels en sleepring was voldoende om hem weer te laten werken.


Dus nu de antwoorden, en als je bovenstaande goed begrepen hebt, is het makkelijk:
1. Juist !
2. niet alleen alle volvo's, alle auto's met een versleten koolborstelset is dit het geval.
3. De fout is een versleten koolborstelset, meestal icm te veel slijtage aan de koperen rotor ring waarover de koolborstels slepen. Revisie setje is voor de meeste dynamo's wel te krijgen bij een dynamo/startmotor-boertje. Kostte toen voor mij V70 classic bijna €100 ongeveer 2 jaar terug

Geplaatst: 20.09.2010 - 19:28
door gsx750r
@ Wim de Jong

Helemaal duidelijk. De technische uitleg is geen probleem voor me maar ............ ik wist niet dat de werking is zoals jij beschrijft. Weer wat geleerd ! :P

De verschijnselen ('kerstboom') die je omschrijft komen ook volledig overeen.

De kosten vielen helaas 'iets' hoger uit n.l. € 426 ex. voor een ruildynamo + € 129,75 ex. arbeidsloon. Alles bij Volvo dealer Harrie Arendsen; vestiging Ruurlo. Voortreffelijke service overigens !
Reviseren was helaas geen optie voor mij i.v.m. tijdgebrek. Doordat ik met pech kwam te staan in de nacht van vr op za, kon er pas 's maandags iets besteld worden. Dinsdag is de reparatie als eerste uitgevoerd en kon ik alsnog, zij het tweeënhalve dag later, de terugreis aanvaarden.

Rob