Pagina 1 van 1

schroefveer scheef

Geplaatst: 20.09.2010 - 16:58
door jerryx
Ik vond al een tijdje dat mijn 460 rechts voor wat kraakte bij drempels enzo.. Nu heb ik het wiel er af gehaald om de stabilistor stang te controleren. Deze is nog goed.
Alleen... De bovenkant van de schroefveer zit normaal gesproken in een soort uitsparing. Op de een of andere manier is hij hieruit geschoten en zit nu scheef en tegen het metaal aan (alleen de uiterste bovenkant..). Dat zorgt ook voor het krakende geluid.

Ik krijg op handkracht die veer nooit ingedrukt om hem terug in de 'socket' te zetten. Hoe zet ik de veer weer terug?

(en heeft iemand dit wel eens vaker meegemaakt?)

Geplaatst: 20.09.2010 - 17:07
door Iroll
Is de veer niet gebroken, maw mis je niet een stuk? Of is de schotel verrot? De veer kan je alleen veilig indrukken mbv een set veerspanners.

ps; je bent veruit de oudste sleutelaar op dit forum zoniet van het hele land! 92 is een mooie leeftijd....

Geplaatst: 21.09.2010 - 08:12
door Doeke Dobma
Waar woon je in noord nl? Misschien kan ik eens kijken, woon zelf in Leeuwarden...

Geplaatst: 21.09.2010 - 08:59
door jerryx
tja, bij mijn eerste auto (Volvo PV54) in 1939 deed ik alles zelf.. nu begin ik er maar niet meer aan..

@ Doeke: bedankt voor het aanbod, woon zelf in Groningen.
De 460 staat nu bij een beunhaas met een brug. Die gaat kijken of de veer wel/niet gebroken is.

Ik hou jullie op de hoogte.

Geplaatst: 21.09.2010 - 12:26
door jerryx
nou.. beide voorveren zijn dus gebroken. lekker is dat.

heeft iemand een idee wat dat me gaat kosten bij de garage?

Geplaatst: 21.09.2010 - 12:41
door Iroll
Een set standaard voorveren zal zo rond de €90 kosten, je kan er eventueel ook voor kiezen om hem gelijk te verlagen. Een set verlaagde voor en achterveren kost rond de €160. Qua arbeid zal het ong. 1 a 1,5 uur werk zijn voor beide voorkanten.

Geplaatst: 21.09.2010 - 13:09
door jerryx
Ben net door mijn sloper gebeld.. hij heeft nog twee complete veerpoten liggen voor € 60.-!

Hij zei dat het een fluitje van een cent is om ze er onder te zetten.. Kan iemand me vertellen hoe dat in zijn werk gaat? Heb ik bv. ook veerspanners nodig?

Geplaatst: 21.09.2010 - 21:48
door Doeke Dobma
Als de complete veerpoot wordt vervangen heb je geen veerspanners nodig. Dan is het gewoon wat sleutelen en klaar. 2x bout+moer onder en 2x moertje boven. Heb je geen brug voor nodig. Als je alleen de veer wilt vervangen en dus de rest van je huidige veerpoot wil blijven gebruiken, dan heb je wel veerspanners nodig.

Geplaatst: 22.09.2010 - 00:11
door Wiebe
Ik zou beter voor nieuwe gaan, straks heb je die van de sloop eronder en een week later breekt die.

Geplaatst: 22.09.2010 - 00:30
door Live4Volvo
Klopt wat wiebe zegt. Je weet nooit wat de vorige eigenaar allemaal met de auto heeft uitgehaald. Het valt ook bijna niet te controleren of de veren nog goed zijn, zou best wel haarscheurtjes kunnen bevatten die op korte termijn tot een breuk kunnen leiden.