Pagina 1 van 9

de 740GL van opa

Geplaatst: 20.09.2010 - 17:05
door Leandres
In 1985 kochten mijn grootouders hun nieuwe Volvo 740GL 2.3L

Prachtige wagen, welke altijd binnen gestaan heeft en Volvo dealer onderhouden werd.

Na jaren met veel plezier gebruik gemaakt te hebben van deze wagen stopten ze met werken en gingen automatisch ook minder KM's rijden. In 2007 begon de auto steeds moeilijker te lopen, horten en stoten tijdens het doortrekken in de 2e/3e versnelling in combinatie met veel zwarte rook uit de uitlaat.

De auto is diverse keren na de dealer geweest maar deze kreeg de auto niet goed afgesteld, vermoed werd dat het de carburateur was welke niet meer helemaal deugde. Nieuw exemplaar: € 1100,-
Logisch dat mijn grootouders dat gezien de 'economische' waarde geen hele beste investering vonden.

Het was halverwege 2007 dat mijn grootmoeder het vertrouwen in de 740 heeft opgegeven en mijn grootvader 'verbood' haar daar nog langer in te vervoeren :D

De auto moest weg! :(

Uiteindelijk hebben ze toen op redelijk korte termijn een nieuwe S40 full options gekocht. Prachtige auto, eens een Volvo rijder, altijd een Volvo rijder, zeker bij hun.

De verkoper bood slechts € 500,- voor de 740GL met een schamele 162.000km op de teller. Zonde om hem daarvoor weg te doen en aangezien we geen gebrek aan ruimte hebben konden de we oude bak stallen om hem vervolgens niet meer te gebruiken.

Sinds kort heb ik een andere baan waardoor ik ruim 100km per dag aan woon/werk verkeer KM's maak. Aangezien mijn vorige werkgever op slechts 2km van mijn huis zit heb ik hiervoor geen auto nodig, dit ligt nu even anders. Er moet dus een auto komen....

Totdat opa zei: "maar de 740 is er ook nog! - Is dat niet wat voor jou?"

Inmiddels is de 'tank' 25 jaar oud geworden en dus gepromoveerd tot 'oldtimer'. Heb de auto vorige week uit de loods getrokken, nieuwe accu erin gezet, sleutel erin: de auto sloeg in 1x aan. Ge-wel-dig!!

We wat kleine zaken als vast zittende remmerij en stugge versnellingspook, en die muffe geur in de auto! Dit is echter allemaal vrij snel te verhelpen wat inmiddels ook gebeurt is. De auto even flink van binnen en van buiten schoon gemaakt en hij mag er weer zijn!

Intussen heeft de auto natuurlijk nog steeds het probleem dat hij slecht loopt, dit was immers de reden dat hij aan de kant gezet is. Via internet opzoek gegaan naar een andere carburateur, en deze ook gevonden. Vanmorgen de auto naar de Volvo dealer gebracht om de hele bende perfect te laten afstellen, zo mogelijk worden ook de vloeistoffen ververst.

Hoe e.e.a. uitpakt laat ik uiteraard weten.

De volgende stap is: LPG! - Mits de auto goed loopt op benzine.

Geplaatst: 20.09.2010 - 17:14
door 945i
Leuk verhaal man!
Ik mag denk ik wel spreken namens iedereen hier, we zijn heel benieuwd naar foto's van deze "schuurvondst".

Geplaatst: 20.09.2010 - 17:30
door V70/2.4D/2003
Even een volledige onderhoudsbeurt uit (laten) voeren voordat je hem gaat berijden is inderdaad niet verkeerd. En als je dan al gaat rijden, doe dat dan wel met de nodige liefde, het beestje heeft een poos stil gestaan. Uiteraard de poets even hanteren maar, ook een optie, naar de poetser met de wagen! Geur is een bacterie, en die moet dood. De ozonmachine is daarvoor dé oplossing.
En inderdaad...pics zijn welkom, jij trouwens ook.

Geplaatst: 20.09.2010 - 17:30
door V480-S60
Foto's, Foto's, Foto's 8) 8) 8)

Mooi verhaal.

Geplaatst: 20.09.2010 - 18:41
door Leandres
Had op mijn iPhone toevallig een foto staan; die zal ik jullie dan ook niet onthouden ;)

Afbeelding

Geplaatst: 20.09.2010 - 18:54
door RampantBunny
Fantastisch om te horen dat zo'n auto gewoon een tweede leven krijgt :)

Geplaatst: 20.09.2010 - 19:02
door FrankS60
Leuk! Lekker opknappen waar nodig en veel veilige km's gewenst! Oja, kijk even goed alle rubbers/ashoezen/uitlaatrubbers e.d. na want na lang stilstaan zijn die vaak al aardig verteerd.

Geplaatst: 20.09.2010 - 19:05
door Morgenstond
Veel veilige kilometers gewenst in deze klassieker!

Geplaatst: 20.09.2010 - 19:45
door V70/2.4D/2003
Ahum....wil je hem niet toevallig verkopen? :P

Geplaatst: 20.09.2010 - 19:56
door Leandres
Zou jij dat doen als je eigenaar was van zo'n plaatje? :P

Geplaatst: 20.09.2010 - 20:09
door bart simpson
een goed gesprek met de hoogste bieder aangaan?

Geplaatst: 20.09.2010 - 20:13
door Leandres
Nah. Ga er lekker zelf in sturen. Binnenkort LPG erop. Hopen dat hij een beetje zuinig is. Nu echt een drama (1 op 6,5).

Geplaatst: 20.09.2010 - 20:19
door Morgenstond
Leandres schreef:Nah. Ga er lekker zelf in sturen. Binnenkort LPG erop. Hopen dat hij een beetje zuinig is. Nu echt een drama (1 op 6,5).
Dat lijkt mij zelfs voor zo'n auto wel erg gortig?

Geplaatst: 21.09.2010 - 21:05
door knorrepot
mwa, doe ik ook.

Geplaatst: 22.09.2010 - 20:58
door Leandres
Vandaag de offerte binnen gekregen voor de LPG installatie. Ze adviseren een OMVL installatie (wat het ook moge zijn). Ze vroegen bij het afleveren van de auto ook alle kenteken papieren, incl. eigendoms/overschrijvings bewijs. Dit zou nodig zijn voor het omkeuren.

Is dit gebruikelijk?

Geplaatst: 22.09.2010 - 23:06
door V70/2.4D/2003
Geheel correct, de brandstofsoort op het deel 1 moet van een "B-tje" naar een "G-tje" omdat, naar het schijnt, na inbouw van het LPG gebeuren het voertuig niet meer in overeenstemming is met het afgegeven kentekenbewijs. En dat mag dus niet :wink:

Geplaatst: 23.09.2010 - 07:47
door V480-S60
Je hebt ze het eigendoms/overschrijvingsbewijs toch niet gegeven!
Dat moet je te allen tijde zelf houden. Je krijgt alleen een nieuw deel 1A. Dat moet idd gebruikt worden voor het omkeuren. (met het bewijs dat je deel 1B en het overschrijvingsbewijs in bezit hebt)

Geplaatst: 23.09.2010 - 08:58
door 945i
Tegenwoordig moet het RDW alle delen hebben. (als de auto van voor 2004 is).

Geplaatst: 23.09.2010 - 09:16
door V480-S60
Ook als de auto net een maand geleden is overgeschreven? Dus je hebt een splinternieuw deel 1B?

Geplaatst: 23.09.2010 - 09:20
door 945i
Wil niet zeggen dat ze er ook iets mee doen he.. ;)

Maar ik had het over de switch LPG-Benzine... Andersom is het misschien toch anders denk ik :?