Pagina 1 van 1

‘Onze’ Volvo 480 wordt 25!

Geplaatst: 20.09.2010 - 18:29
door Discovery
‘Onze’ Volvo 480 wordt 25!

Afbeelding
Mogen we een klein beetje chauvinistisch zijn? De in Nederland ontwikkelde en gebouwde Volvo 480 haalt de klassiekerstatus. Het is 25 jaar geleden dat de shooting brake werd gepresenteerd.

De 480 is misschien niet gebouwd in de oplage die je van een Volvo gewend bent, hij heeft weldegelijk gezorgd voor een revolutie. In 1985 was het namelijk de eerste voorwielaandrijver van het merk. Om precies te zijn op 15 oktober 1985 werd de eerste informatie over de nieuwe 480 ES vrijgegeven. Bijna 25 jaar geleden dus. Pas in het voorjaar daarna, op de Autosalon van Genève in 1986, beleefde het model zijn werelddebuut.
De 480 was de het eerste project uit het toenmalige ‘Project Galaxy’ dat in de jaren er na nog leidde tot de 400- en de 850-reeks. Voor de kleine modellen was Volvo Nederland in Born verantwoordelijk en de grote sedan en stationwagen werd ontwikkeld in Gotenburg in Zweden.
De 480 werd ontworpen onder leiding van Rob Koch door John de Vries en de Engelsman Peter Hobury, die later ontwerpchef werd bij Volvo. Aanvankelijk was de 480 ES voorzien van een 1,7-liter Renault-motor met een vermogen van 109 pk. Het interieur had een 2+2-indeling met een uiterlijk van een shooting brake. Het uiterlijk viel op door zijn glazen achterklep en kapkoplampen. De auto was zeer rijk uitgerust met technische snufjes – dat werd de achilleshiel van de 480, want de vele elektronica zorgde vaak voor betrouwbaarheidsproblemen. Zijn toenmalige vanafprijs van 50.995 gulden (23.141 euro) maakte van de 480 een dure aanschaf.
In 1988 verscheen de 480 met een 120 pk sterke turbomotor die de auto een topsnelheid van meer dan 200 km/u gaf. In 1993 kwam er bovendien een turboloze 2,0-liter beschikbaar met een vermogen van 110 pk. In 1990 werd op de Autosalon van Genève een prototype van een cabriolet getoond. Daarmee moest een doorbraak van de Amerikaanse markt worden geforceerd. Serieproductie van de 480 cabrio is er nooit van gekomen. Dat geldt overigens ook voor de Amerikaanse carrière van onze coupé.
Op 7 september 1995 liep in Born de laatste 480 van de band. In totaal zijn in tien jaar tijd slechts 76.375 exemplaren gebouwd. Bij de Limburgse fabriek werd de plaats van de 480 ingenomen door de S40, dat was opnieuw de wegbereider voor een nieuwe generatie Volvo’s.

bron: http://www.autoweek.nl/autonieuws/15001 ... 0-wordt-25

Geplaatst: 21.09.2010 - 13:46
door Auk
Eindelijk eens een stukje dat de juiste informatie bevat.

Moeders is al een taart aan het bakken :D :occasion4:

Geplaatst: 21.09.2010 - 13:54
door Gast
En het is nog steeds een leuke auto, zo af en toe kom ik er eentje tegen en je herkent ze al van ver!

Volvo 480, gefeliciteerd!

Geplaatst: 21.09.2010 - 13:57
door V480-S60
A.S. zaterdag is er in ieder geval één present in Brummen. 8)

Zal kijken of ik tijd heb em te poetsen.
En zoals Auk al zegt. Eindelijk eens een Feitelijk JUIST stukje vanuit Autoweek.

Geplaatst: 21.09.2010 - 18:13
door den toerist
Auk schreef:Eindelijk eens een stukje dat de juiste informatie bevat.

Moeders is al een taart aan het bakken :D :occasion4:
Kleine correctie de Volvo 850 was de eerste grote Volvo die eerst in België ( Gent ) gebouwd werd en pas daarna in Zweden. Gent fungeerde als pilootfabriek voor dit project. Terwijl daarvoor eerst alle modellen eerst in Zweden gebouwd werden en enige tijd nadien pas in België.

Geplaatst: 21.09.2010 - 19:28
door V480-S60
Correctie is niet op zijn plaats.
De 480 was de het eerste project uit het toenmalige ‘Project Galaxy’ dat in de jaren er na nog leidde tot de 400- en de 850-reeks. Voor de kleine modellen was Volvo Nederland in Born verantwoordelijk en de grote sedan en stationwagen werd ontwikkeld in Gotenburg in Zweden.
Hier staat niets over productie!. Gent heeft geen ontwikkelingsafdeling, nooit gehad ook. In Helmond was wel een ontwikkelingsafdeling.

Overigens is hetgeen jij zegt wel waar. 8)

Geplaatst: 22.09.2010 - 20:20
door den toerist
Ik heb het woord ontwikkelingsafdeling niet genoemd dacht ik. :)

Geplaatst: 23.09.2010 - 07:29
door V480-S60
Klopt!
Maar jij zegt correctie in je eerste stuk. Dat is dus niet nodig. Het is een aanvulling! Het oorspronkelijke stukje is (voor het eerst!!) feitelijk juist. 8) 8)

En ter ere van de verjaardag van de 480 is jouw aanvulling uit het eerste stuk gelaten 8) 8). Omdat dat op dat moment niet ter zake doet. 8) 8)

Dus: Volvo 480 gefeliciteerd.

Geplaatst: 23.09.2010 - 08:25
door AEO
En nog een aanvulling op het stukje Autoweek..
De cabrio is nooit in serieproductie gekomen, er is echter een klein aantal gebouwd voor tests etc. (en nu ook in het museum in Goteborg). Er is er maar *een* die op kenteken is gezet en die rijdt nog steeds rond.... in Belgie, bij de toenmalige productiemanager die de auto kado kreeg bij afscheid. Vervelend bijkomend feitje: hij mag hem niet aan derden doorverkopen.. hij moet terug naar Volvo.