Pagina 1 van 1

XC70 D5, geartronic bron van problemen?

Geplaatst: 21.09.2010 - 23:52
door somsi
Die van mij heeft 515.000 op de teller staan en het lijkt me wel fijn om in een D5 te rijden.

Dus ik overweeg de aanschaf van een andere gebruikte, 2003/2004, rond 300.000.
Nu vind ik de XC70 D5 wel heel erg mooi. De wegligging is misschien wat minder qua bochtenwerk on the road, maar ja, staan veel andere dingen tegenover.

Nu wordt mij ingefluisterd dat de kosten van de XC70 nogal wat hoger zullen zijn, natuurlijk banden en brandstof, verzekering en belasting maar ook onderhoud. Tussenbak wordt genoemd, maar vooral de Geartronic zou tussen de 250.000 en de 350.000 problemen geven en rond dit kilometeraantal vaak een dure (wat is duur?) te vragen. Heb het forum uitgeplozen, de D5 heeft Haldex, dus geen bandenhoogte problematiek, maar de overige punten is me nog niet duidelijk.

Hoe wordt daarover gedacht in het forum, geven de 4x aandrijving, de tussenbak en de Geartronic veel technische problemen?

Geen problemen

Geplaatst: 22.09.2010 - 07:59
door Marc Apeldoorn
Ik g=heb geen XC70, maar een V70 D5 AWD geartronic, dus los van cosmetische verschillen wel dezelfde conf.
Uit 2006, er staat nu inmiddels 300.000 km op, geen problemen met de geartronic.
Overigens wel een verhoogde banden slijtage, dankzij de AWD.
En wat is duur?
Je kan zomaar 3000 - 5000 Euro kwijt zijn als er wat aan de geartronic stuk is...

Geplaatst: 22.09.2010 - 08:56
door bart simpson
Automaten kunnen (en gaan) stuk, rond de 250.000km gebeurd het idd nog wel eens, maar dat is iets dat helaas bij meer merken dan alleen Volvo voorkomt.
Een Multitronic van Audi geeft er doorgaans al veel eerder de brui aan, ook de veelgeprezen moderne DSG bakken schijnen niet probleemloos te zijn met de jaren

Geplaatst: 22.09.2010 - 09:59
door dik999
bart simpson schreef:Automaten kunnen (en gaan) stuk, rond de 250.000km gebeurd het idd nog wel eens, maar dat is iets dat helaas bij meer merken dan alleen Volvo voorkomt.
Een Multitronic van Audi geeft er doorgaans al veel eerder de brui aan, ook de veelgeprezen moderne DSG bakken schijnen niet probleemloos te zijn met de jaren
mijn bak is gereviseerd bij ongeveer 180.000. ongeveer 3500 euro achteruit.

dik

Geplaatst: 22.09.2010 - 10:57
door VolvoRob
Volgens mij heeft historisch gebruik ook een invloed. Is de auto van een oud vrouwtje geweest, of van een veehandelaar die elke dag met een paardentrailer achter de Volvo reed.

Geplaatst: 22.09.2010 - 11:06
door Walter
ik denk dat het historisch gebruik niet zo zeer een rol speelt, meer een verandering in dat gebruik. De nieuwe eigenaar rijdt toch wat anders, daar past de bak zich op aan en verleggen de schakelmomenten zich waardoor interne slijtage ineens merkbaar wordt

Geplaatst: 22.09.2010 - 21:04
door somsi
Haha, als ik al een oud vrouwtje tegen kom in XC70 kijkt ze meestal angstig, alsof het de eerste keer is dat ze zelf rijdt. Ik denk dat de XC70 meestal gereden wordt door mensen die hem ook echt gebruiken.

Die paardentrailer, dat maakt uit denk ik.

Overgaan op nieuwe gebruiker, ik denk ook dat dit soms allerlei dingen kan veroorzaken, door andere belasting. Maar voorzichtig beginnen straks...

Geplaatst: 22.09.2010 - 21:07
door bart simpson
ik geloof niet dat er iemand 250.000km met een paardentrailer aangekoppeld rijdt

Geplaatst: 22.09.2010 - 21:10
door Voorn
Ik ben benieuwd of ik er iets van ga merken.
Heb nu 220.000 km gereden. Dus in februari verwacht ik de 250.000 te hebben.

Geplaatst: 22.09.2010 - 21:50
door Rippie V70
ik geloof niet dat er iemand 250.000km met een paardentrailer aangekoppeld rijdt
Anky van Grunsven misschien :D

Geplaatst: 23.09.2010 - 08:48
door Thijs
Haar paard mag denk ik wel op de achterbank :D

Geplaatst: 24.09.2010 - 19:00
door gevanje
bart simpson schreef:Automaten kunnen (en gaan) stuk, rond de 250.000km gebeurd het idd nog wel eens, maar dat is iets dat helaas bij meer merken dan alleen Volvo voorkomt.
Een Multitronic van Audi geeft er doorgaans al veel eerder de brui aan, ook de veelgeprezen moderne DSG bakken schijnen niet probleemloos te zijn met de jaren
Hetgeen je schrijft over de dsg en multitronic klopt. Toch ben ik van mening dat een bak langer mee zou moeten kunnen. De kosten van reparatie/revisie zijn namelijk erg hoog. Daar zouden de fabrikanten in zijn algemeenheid en Volvo in het bijzonder wel wat aan mogen doen.

Geplaatst: 24.09.2010 - 19:14
door bart simpson
Ik ben daarom ook van het zelf even in een andere versnelling zetten.
Toch heb je bij 250.000km zeer waarschijnlijk ook al een keer een koppelingsplaatje en/of druklager vervangen.

Geplaatst: 24.09.2010 - 19:36
door edraket
En als je het zo bekijkt valt het verschil wel weer mee. Een koppeling met vliegwiel bij een diesel is bijna net zo duur als een bakrevisie.

Geplaatst: 25.09.2010 - 11:51
door Thijs
365000 met originele bak, platen drukgroep en vliegwiel!!

Geplaatst: 25.09.2010 - 12:18
door bart simpson
Tarman T schreef:365000 met originele bak, platen drukgroep en vliegwiel!!
jij bent de 1e eigenaar?

Geplaatst: 25.09.2010 - 12:20
door 945i
Oei, nou wordt het tricky..:)

Geplaatst: 25.09.2010 - 12:55
door Thijs
3e eigenaar, maar wel altijd bij de zelfde dealer in onderhoud geweest. Voor aanschaf mocht ik alles wat aan de auto gedaan was nalezen in de pc. De auto was een company car geweest, dus die hebben niet de auto ergens anders heen gebracht voor een reparatie.

Wellicht geen waterdicht alibi voor jou Bart, maar ik vindt het aannemelijk genoeg. Dealers liegen niet toch :wink: ???

Geplaatst: 25.09.2010 - 13:34
door bart simpson
redelijk aannemelijk idd, maar wel een uitzondering