Pagina 1 van 1
achterruitwisher pomp
Geplaatst: 24.09.2010 - 20:11
door werner1
hallo volvodianen
mijn achterruit sproeier geeft geen water voor wel
hoeveel ruitsproeier pompen zitten er in de v70 bj 09 1997
en waar zitten die, voor de sproeier voor hoor ik wel n pomp maar voor achter niet
Geplaatst: 24.09.2010 - 20:49
door JosW
Het systeem bestaat uit 1 pomp, maar:
Achter het speakerklepje in de D-stijlaan de bijrijderskant zit een terugslagklep(je). Die is te herkennen als een plastic koppelstukje tussen de slang waar de vloeistof doorheen loopt.
Dit klepje zorgt ervoor dat de vloeistof niet allemaal helemaal terugloopt naar het reservoir.
Het zou best kunnen dat dat klepje stuk is. Meestal komt er dan helemaal geen vloeistof meer door en loopt je kofferbak langzaam vol maar het kan natuurlijk dat het trerugslagklepje open staat en niet meer functioneert.
Of, mogelijk is het ruitensproeiervloeistofslangetje losgeraakt.
(met dank aan den toerist)
Geplaatst: 24.09.2010 - 22:09
door werner1
hallo josw
bedankt voor je oplossing maar telt dit ook voor n estate?
graag als je dit weet nog n berichtje :flasingsmile: :flasingsmile:
Geplaatst: 24.09.2010 - 23:01
door den toerist
@ JosW: bedankt

Geplaatst: 24.09.2010 - 23:11
door JosW
werner1 schreef:hallo josw
bedankt voor je oplossing maar telt dit ook voor n estate?
graag als je dit weet nog n berichtje :flasingsmile: :flasingsmile:
Dit telt uitsluitend voor een estate. Ooit een sedan gezien met een achterruitenwisser?
Geplaatst: 25.09.2010 - 00:09
door den toerist
Toch wel, bepaalde uitvoeringen van de Peugeot 306 sedan, de Mazda 323 sedan de mitsubishi Lancer sedan hadden een achterwisser. Dat waren echter uitzonderingen.
ultiem op achterruitenwissergebied was de Lancia Flaminia Sedan.
Niet 1 maar 2
Geplaatst: 06.07.2011 - 21:27
door AlbertSmit
Hallo, Dit is een oude draad zie ik maar goed, bij mij deed de achterruit sproeier het ook niet (V70 I 2000) en ben er even ingedoken. Allereerst; Er zitten twee pompjes in het vloeistofreservoir, een pomp bovenin voor de achterruit en een pompje onderin voor de voorruit dus niet 1. Logisch 1 pomp zou het veel gecompliceerder maken om voor en achterruit onafhankelijk van elkaar te kunnen bedienen... Overigens heb ik eerst gekeken of de pomp wel spanning kreeg zo van "meten is weten" en dat kreeg het. Volgens de manual van volvo kun je het pompje voor de achterruit zonder het reservoir zelf los te schroeven er zo uit halen. Inderdaad dat lukt maar er weer in duwen is veel lastiger. Makkelijker is het dus om het reservoir even onder de auto vandaan te halen maar dit terzijde.
Bovenstaande zal allemaal wel bekend zijn, de reden waarom ik dacht ik zeg hier wat over is dat een elektromotor, want dat is het eigenlijk, gewoon bijna niet kapot te krijgen is omdat het ding amper draaiuren heeft. Ik bedoel hoe vaak gebruik je de achterruit sproeier nou...? Dus heb ik dat dingetje met wat gepiel aan de pompkant los gehaald, even de twee tandwieltjes ( die als schoepen werken ) een paar keer met de hand rondgedraaid en hopla hij doet het weer. Misschien dat ie van de winter er weer mee stopt dat zie ik dan wel weer. Nu scheelt het me toch een 50 euro (originele VDO pomp plus verzendkosten)
grt Albert