Pagina 1 van 1
Mistlampen achter
Geplaatst: 25.09.2010 - 09:34
door sven-
Ik was laatst bezig met het vervangen van een van de lampjes achter en toen viel mij op dat er rechts wel een uitsparing maar geen aansluiting voor de mistlampen zit. Twee vrienden van mij (een met een 460 2.0i en een met een 440 1.6i) hebben daar eveneens geen aansluiting zitten.
Dus mijn vraag, hoort het dat je alleen linksachter een mistlamp hebt, of zijn er (luxe) modellen die zowel links als rechtsachter mistlampen hebben?
Geplaatst: 25.09.2010 - 15:33
door sjoerdb
dit heeft te maken met het rechts rijden in europa, dan wordt alleen de mistlamp achter toegestaan aan de linkerkant van de auto. in engeland zal dat net andersom zijn. 2 mistachterlichten is weer niet toegestaan omdat het dan zou kunnen lijken op een remmende auto.
Geplaatst: 25.09.2010 - 17:16
door gsx750r
sjoerdb schreef:dit heeft te maken met het rechts rijden in europa, dan wordt alleen de mistlamp achter toegestaan aan de linkerkant van de auto. in engeland zal dat net andersom zijn. 2 mistachterlichten is weer niet toegestaan omdat het dan zou kunnen lijken op een remmende auto.
Helaas niet juist wat je schrijft !
Het volgende valt te lezen in de
Regeling Voertuigen:
§ 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.2.51
Eisen
Personenauto’s
moeten zijn voorzien van:
1.
k. één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
Artikel 5.2.57
Eisen
Personenauto’s
mogen zijn voorzien van:
1.
i.
één extra mistachterlicht aan de achterzijde van het voertuig;
Rob
Geplaatst: 25.09.2010 - 17:42
door Iroll
Alle 400's zijn voorzien van een brandend en een dummy mistachterlicht. Je kan in de dummy gewoon een fitting en een lamp plaatsen en de bedrading doortrekken van de brandende mistlamp. Heb ik ook gedaan bij mijn 480.
Geplaatst: 25.09.2010 - 18:17
door gsx750r
Iroll schreef:Alle 400's zijn voorzien van een brandend en een dummy mistachterlicht. Je kan in de dummy gewoon een fitting en een lamp plaatsen en de bedrading doortrekken van de brandende mistlamp. Heb ik ook gedaan bij mijn 480.
Alhoewel wat
sjoerdb schrijft (
'2 mistachterlichten is weer niet toegestaan omdat het dan zou kunnen lijken op een remmende auto'), formeel gesproken niet juist is heeft hij wél een punt. Ik vind twee mistachterlichten ook uiterst verwarrend of liever gezegd gewoon
gevaarlijk.
Het aantal keren dat er in de mist, waarbij ik uiteraard met aangepaste snelheid reed, plotseling voor mij een auto opdook met twee mistachterlichten is legio.
Ik hoef je niet te vertellen dat ik dan schrok omdat ik dan inderdaad dacht dat er geremd werd en volkomen onnodig óók begon te remmen.
Het behoeft geen betoog dat zoiets ongewenste lees: gevaarlijke situaties oplevert !
Nog even een zijsprong: Het schijnt (weet dit niet zeker) in België verplicht te zijn óók bij (zware) regenval je mistachterlicht in te schakelen.
Vreselijk vind ik dat, zit je de hele tijd tegen zo'n enorme 'rode ster' (strooilicht) aan te kijken ! :evil:
Rob
Geplaatst: 25.09.2010 - 19:28
door Iroll
En als er een ml brand dan kan je dat weer verwarren met een motorrijder die remt, blijft lood om oud ijzer mi. Op veel modernere auto's zitten tegenwoordig al standaard 2 mistlampen. Je mistlampen mogen pas gevoerd worden bij minder als 50 meter zicht, en dan kan je maar beter zoveel mogelijk licht hebben. En tegen strooilicht helpt een autobril met gele glazen, dat werkt echt 's nachts in de nattigheid. Vooral tegen die ellendige opgevoerde xenon lampen. Het geeft een veel rustiger beeld met meer contrast, ook overdag.
Geplaatst: 25.09.2010 - 20:21
door gsx750r
Iroll schreef:En als er een ml brand dan kan je dat weer verwarren met een motorrijder die remt, blijft lood om oud ijzer mi.
Ja hallo hé, zo lust ik er nog wel een zeg !
En als ik nu twee koplampen op me af zie komen............. is dat dan een auto of.............. kan ik er tussendoor rijden omdat het twee motoren zijn ?
V.w.b.
'..........dan kan je maar beter zoveel mogelijk licht hebben' , ja en nee. Véél licht is niet per definitie de oplossing in alle gevallen. Het moet functioneel zijn en zo te lezen verschillen we van mening maar ik ben zeker niet blij met '
zoveel mogelijk licht' tijdens dichte mist. ! In ieder geval zeker niet indien het mistachterlichten betreft.
De werking van de 'gele bril' ken ik overigens als motorrijder maar al te goed. Bij duisternis draag ik die altijd
Rob