ABS lampje gaat soms aan

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dailyhero
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 19.07.2008 - 09:37
Locatie: Amsterdam

in mijn opknap woede :D , ben ik tot mijn laatste probleempje aangekomen. In scherpe bocht naar rechts gaat het ABS lampje branden.
Soms gaat die weer na een momentje uit maar soms gaat die pas uit na uitzetten en starten van de motor. Het ABS werkt verder normaal. Soms heb ik het gevoel dat de ABS iets te vaak bij de lage snelheid het ABS check hoort, maar dat kan aan me liggen, om dat deze wagen is de eerste met ABS in mijn bezit dus weet ik niet precies hoe vaak de auto het check uitvoert, of rij ik gewoon heel vaak te langzaam :P . Kan me iemand helpen waar moet ik zoeken of wat kan het oorzaak hier van zijn?
dAILYhERO
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Welk ABS systeem heb je? MarkII of markIV? Dat is afhankelijk van bouwjaar van je 480. Vaak komt het ABS lampje oplichten doordat de krans van de aandraijfas of de sensor zelf vervuilt is. Lees de diagnose box eens uit van het abs systeem, misschien wordt je daar wijzer van. De stekker moet in socket 3 zitten om het abs systeem uittelezen. Op de skydrivesite staat ook het abs manual van de diverse abs uitvoeringen.
Gebruikersavatar
dailyhero
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 19.07.2008 - 09:37
Locatie: Amsterdam

dank je voor alle informatie. de bouwjaar van mijn Volvo '95. bij het vervangen van remschijven achter zat een hoop rust tussen de tanden van de ABS dat heb ik schoon gemaakt. maar bij de voorwielen heb ik alleen de remblokken vervangen en verder niets aan gedaan.
het ABS systeem uitlezen daar voor heb ik het apparatuur niet en om eerlijk te zijn ook geen kennis. ik ben puur hobbyist :cuteandinnocent:
dAILYhERO
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Uitlezen van de diagn.box is erg simpel. Je hoeft alleen maar te kunnen tellen hoeveel keer het ledje oplicht. Je hebt alleen pen en papier nodig om de codes (aantal keren oplichten van het ledje) te noteren.
Je hebt een markIV ABSzitten in een '94er.
Stop het stekkertje van de box in gat 3, zet de auto op contact, dus niet starten. Vervolgens druk je het zwarte knopje van de box 1x in. Noteer hoeveel keer het ledje knippert. de code bestaat uit 3 series, code 123 is bijv. eerst 1x knipperen, pauze, 2x knipperen, pauze 3x knipperen. Stopt het ledje met knipperen dan weer 1x het knopje indrukken om de eventueel volgende code uittelezen. Code 111 betekend dat alles in orde is. Zo simpel is het. Hier kan je het manual terugvinden.
Gebruikersavatar
dailyhero
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 19.07.2008 - 09:37
Locatie: Amsterdam

dat is inderdaad echt niet moeilijk. maar om dat ik geen apparaat er voor heb,
vond ik deze aanbieding op marktplaats is dat wat ik ook er voor kan gebruiken??
Obd diagnose kabel om u Volvo uit te lezen.
de software zit erbij
Lezen en wissen van foutcodes
Weergave van live-data
Toegang tot Airbags, ABS
Foutcodes worden weergegeven met cijfercode en een omschrijving.
De software ondersteunt veel control units, zoals motormanagement, ABS,
airbag, instrumentencluster, accu-voltage en nog veel meer.
dAILYhERO
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

dat is inderdaad echt niet moeilijk. maar om dat ik geen apparaat er voor heb,
De diagnosebox, klein zwart kastje met dekseltje, zit onder de motorkap bovenop de linkerschokbrekertoren (bestuurderskant). Dekseltje eraf trekken en dan zie je een rood ledje en een zwart knopje plus de gaatjes waar het stekkertje in kan. Het stekkertje zit er aan de buitenkant tegenaangeklikt. Je hebt niets nodig, wijst zich vanzelf.
Gebruikersavatar
dailyhero
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 19.07.2008 - 09:37
Locatie: Amsterdam

aha nu word het pas duidelijker voor me :). inderdaad was ik nog nooit zo ver gekomen om het kastje open te doen. ik ga binnenkort het testen volgens u aanwijzingen. dank u wel
dAILYhERO
Plaats reactie

Terug naar “De 480”