Pagina 1 van 1
motor 'kleppert'bij starten : volvo 850
Geplaatst: 30.09.2010 - 11:21
door polleke_1974
Hoi,
ik heb een vraag die misschien 1 van jullie kan beantwoorden:
Als ik mijn volvo 850 (1993 estate 2.5 liter benzine) start dan maakt de motor een klepperend / ratelend geluid. Na enige seconden is dit weg en draait ie weer soepel zonder al te veel geluid.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn ?
Zijn dit de kleppen die ik hoor misschien en kan de distributieriem hiervan de oorzaak zijn of moet ik het in een heel andere richting zoeken ?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Maarten
Geplaatst: 30.09.2010 - 11:51
door Auk
De olie druipt van boven naar 't carter, als jij de motor start moet de olie eerst omhoog gepompt worden om voor de smering te zorgen, dat is de reden dat je in het begin de kleppen hoort tikken.
Geplaatst: 30.09.2010 - 12:21
door polleke_1974
ok, maar bij mijn vorige auto (een nissan weliswaar) had ik dit nog nooit gehoord, ook niet als ie een aantal dagen stil had gestaan.
Is dit iets wat bij het ene type motor erger is dan bij het andere ?
Geplaatst: 30.09.2010 - 13:43
door Auk
Ja, de B20F (Renault motor) van mijn 480's hoor je de eerste minuten heel goed lopen. Zelf na die paar minuten hoor je ze nog.
Geplaatst: 30.09.2010 - 15:19
door Ramon&Ramon
het komt meestal door een slechte olie kwaliteit bij een 850 met hydraulische klepstoters,kwantumhallen olie!
Geplaatst: 30.09.2010 - 19:46
door polleke_1974
Welk merk olie raadt je aan ? En is 10 watt 40 het juist type voor deze auto ?
dank je
Geplaatst: 30.09.2010 - 20:07
door polleke_1974
ik heb nog even wat zitten zoeken op het internet en gerelateerd aan dit verhaal wil ik ook graag vermelden dat mijn auto erg veel olie verbruikt. Nu heb ik gelezen dat de carterventilatie op tijd schoon gemaakt moet worden alsmede de vlamdover.
Kan een en ander met elkaar te maken hebben, dus dat de motor zo kleppert doordat de carterventilatie niet is schoon gemaakt en dus de motor veel olie verbruikt/
Weet iemand wat het kost ongeveer om de carterventilatie te laten reinigen en de vlamdover en / of dit makkelijk zelf te doen is. Ik ben niet echt ervaren op dit gebied, dus weet niet of dit iets is wat een beginner ook kan
Bedankt alvast
Geplaatst: 01.10.2010 - 14:21
door Ramon&Ramon
polleke_1974 schreef:Welk merk olie raadt je aan ? En is 10 watt 40 het juist type voor deze auto ?
dank je
keer goed spoelen met een spoelmiddel en dan 5w50 erin
daar knapt hij echt van op
Geplaatst: 01.10.2010 - 15:47
door edraket
polleke_1974 schreef:ik heb nog even wat zitten zoeken op het internet en gerelateerd aan dit verhaal wil ik ook graag vermelden dat mijn auto erg veel olie verbruikt. Nu heb ik gelezen dat de carterventilatie op tijd schoon gemaakt moet worden alsmede de vlamdover.
Kan een en ander met elkaar te maken hebben, dus dat de motor zo kleppert doordat de carterventilatie niet is schoon gemaakt en dus de motor veel olie verbruikt/
Weet iemand wat het kost ongeveer om de carterventilatie te laten reinigen en de vlamdover en / of dit makkelijk zelf te doen is. Ik ben niet echt ervaren op dit gebied, dus weet niet of dit iets is wat een beginner ook kan
Bedankt alvast
Het tikken van de kleppen komt door de klepstoters en wordt doorgaans veroorzaakt door vervuiling/interne lekkage van de stoterbussen. Er moet dus even oliedruk worden opgebouwd zodat de stoters zich kunnen vullen met olie en de juiste klepspeling kunnen aannemen. Een betere kwaliteit olie kan daar iets in verbeteren,maar als ze eenmaal tikken zal het waarschijnlijk niet over gaan. Het kan echter geen kwaad.
De carterventilatie staat daar los van, maar deze moet wel heel goed schoon worden gehouden bij onze auto's. Een verstopte kan leiden tot ernstige lekkages met hoge kosten tot gevolg (krukas keerring bijvoorbeeld).
Je kunt om te beginnen de vlamdover reinigen. Deze zit met een zijslangetje aan de dikke gasklepslang vast. Deze zit vast met een bajonetsluiting. Erin zit een grofmazig filtertje wat waarschijnlijk vol zit met rotzooi. Deze moet je schoonmaken. De carterontluchting zelf is een heel stuk meer werk. Deze zit onder je inlaatspruitstuk en deze moet er dan eerst af. Is ongeveer 2 uurtjes werk. Je kunt wel checken of deze nog goed werkt. Je moet namelijk in het carter kunnen blazen en dan is deze nog gewoon open en functioneel. Zonder technische kennis is dat erg lastig uit te leggen.
Geplaatst: 02.10.2010 - 00:32
door Ramon&Ramon
Daarom kan het spoelen van de motor met forte zeer goede resultaten geven,de positieve antwoorden over dit onderwerp staan op het forum te lezen.
Geplaatst: 02.10.2010 - 02:12
door polleke_1974
Bedankt voor de tips ! ik ga hier eens mee aan de slag en laaat jullie het reultaat weten
Geplaatst: 02.10.2010 - 11:45
door Msuidgeest
Ik hoor meer geluiden over forte, ook op andere auto-forums. Blijkbaar zijn er dus middelen die WEL doen wat ze beloven.
Geplaatst: 02.10.2010 - 12:57
door Ramon&Ramon
Inderdaad!