Scandinavische luxe op alle fronten
Nieuwe Volvo S80 daagt concurrentie uit
• Tweede-generatie S80 hoogwaardiger en dynamischer
• Nieuwe veiligheidsvoorzieningen
• Nieuwe V8 en zes-in-lijn motoren
• Intelligente functionaliteit en premium rijeigenschappen
• Première op de Salon van Genève in februari
• Start verkoop in Nederland: juni 2006
Beesd, 31 januari 2006 – Volvo onthult de eerste beelden van de compleet nieuwe S80. De auto spreekt Volvo’s huidige, krachtige designtaal. Comfort staat hoog in het vaandel, evenals zeer dynamische rijeigenschappen en, vanzelfsprekend een buitengewoon hoog veiligheidsniveau. Een nieuwe V8-motor gecombineerd met vierwielaandrijving en een geheel nieuwe zescilinder-in-lijn zijn de andere troeven waarmee Volvo de gevestigde orde in het grotere zakensegment te lijf gaat.
De compleet nieuwe Volvo S80 beleeft zijn publieksdebuut op 28 februari tijdens de Salon van Genève en zal vanaf juni 2006 in de Nederlandse showrooms staan. “Met de nieuwe S80 betreedt Volvo opnieuw een uiterst zwaarbevochten segment”, benadrukt Fredrik Arp, President en CEO van Volvo Cars. “De concurrentie in dit premiumsegment is moordend, en klanten stellen terecht hoge verwachtingen aan een auto in dit deel van de markt. Maar wij durven de uitdaging aan. De nieuwe S80 is namelijk een heel bijzondere auto, die ‘Scandinavische luxe’ koppelt aan heldere en elegante lijnen en intelligente functionaliteit. Ieder detail van de S80 is ontworpen met het welzijn van de inzittenden in het achterhoofd.”
Volvo’s opvatting van luxe
Volgens Volvo Cars verschilt ‘Scandinavische luxe’ van de traditionele, algemeen aanvaarde vorm van luxe, die veelal gebaseerd is op exclusiviteit, onderscheid en prijs. Scandinavische luxe heeft een meer menselijk gezicht doordat het vormgeving en technologie combineert op een uitnodigende, vriendelijke, mensgerichte en intelligente manier. In de nieuwe S80 komt die filosofie tot uitdrukking door middel van simpele, elegante, maar toch krachtige lijnen en technologie die zijn berijder iets in handen geeft wat heel natuurlijk en vanzelfsprekend aanvoelt. Die luxe vertaalt zich ook in zaken als rijeigenschappen, prestaties en – zeker niet op de laatste plaats – veiligheid en zorg voor het milieu.
Minimalisme in het interieur
“De nieuwe S80 is qua concept een evolutie”, zegt Volvo Cars’ Design Director Steve Mattin. “Alle vormen, onderdelen en materialen zijn het resultaat van een doorlopende ontwikkeling van onze designtaal. Vanbuiten hebben we de S80 een wat compactere, jeugdige en dynamische uitstraling gegeven. Binnenin vinden we een compleet nieuw interieur, dat voortborduurt op het minimalistische, typisch Scandinavische concept dat we introduceerden in de S40 en V50. Hier hebben we gebruikgemaakt van uitnodigende, verfijnde materialen en kleuren die naadloos aansluiten op de gebruikersvriendelijke technologie.”
Nieuw: V8 en zes-in-lijn
De tweede-generatie S80 is de eerste sedan in het Volvo-gamma die kan worden uitgerust met Volvo’s compacte V8-motor. De krachtbron, die zijn debuut beleefde in de Volvo XC90, is 315 pk sterk en heeft een maximumkoppel van 440 Nm. Met vier katalysatoren en geavanceerde elektronica is het een van de schoonste achtcilinders op de markt.
In de S80 debuteert ook Volvo’s compleet nieuwe zescilinder, die door zijn compacte bouwwijze ongeveer even groot is als de bekende vijfcilindermotoren van Volvo. Deze zes-in-lijn kan optioneel worden gekoppeld aan een zestrapsautomaat, waarvoor ruimte is ontstaan doordat het nokkenasaandrijfmechanisme grotendeels in het blok is geïntegreerd. De nieuwe zescilinder heeft een inhoud van 3,2 liter en levert 238 pk. De trekkracht van 320 Nm staat garant voor een vlotte acceleratie.
Het motorengamma voor de nieuwe Volvo S80 kent voorts een 200 pk sterke 2,5-liter vijfcilinder low pressure turbo krachtbron met een maximumkoppel van 300 Nm en Volvo’s nieuwste D5 vijfcilinder turbodiesel, goed voor 185 pk en 400 Nm. Vooralsnog kan binnen het S80-gamma alleen de V8-krachtbron worden gecombineerd met vierwielaandrijving. Optioneel komt voor de nieuwe S80 ook het ‘actieve’ Four-C chassis beschikbaar, dat de instelling van het onderstel automatisch aanpast aan de rijomstandigheden. Volvo’s DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) behoort vanzelfsprekend tot de standaarduitrusting.
Nieuwe veiligheidsvoorzieningen
De nieuwe S80 is de eerste Volvo die wordt uitgerust met Adaptive Cruise Control (ACC) met Collision Warning (CW) en Brake Support (BS). ACC zorgt ervoor dat de S80 automatisch dezelfde, van tevoren ingestelde afstand bewaart tot voorliggende auto’s. Als het systeem niet in gebruik is, wordt de bestuurder als hij een voorligger te dicht nadert, gewaarschuwd door een geluidssignaal en alarmlichten (CW). Tegelijkertijd wordt het remsysteem automatisch voorbereid op een geoptimaliseerde noodstop (BS).
Tevens zal de nieuwe S80 worden uitgerust met ‘actieve’ bi-xenonkoplampen. Deze draaien mee in de richting waarin de auto wordt gestuurd, zodat bochten altijd goed worden verlicht.
Primeur: de Personal Car Communicator
Een absolute primeur in de S80 is de Personal Car Communicator (PCC). Het is een afstandsbediening die een aantal intelligente functies kent. Met de PCC kan een bestuurder bijvoorbeeld op afstand checken of de auto is afgesloten en of het alarm is geactiveerd. De PCC kan door middel van een ‘hartslagsensor’ zelfs detecteren of er zich op dat moment een persoon in de auto bevindt.
Vanzelfsprekend kan de nieuwe S80 optioneel worden uitgerust met Volvo’s Premium Sound audiosysteem. Een sublieme geluidsinstallatie bestaande uit een Digital ICE Power-versterker van Alpine en Dolby Pro Logic II Surround-luidsprekers van het Deense topmerk Dynaudio. Dit systeem debuteerde onlangs in de nieuwe Volvo C70.
“We zijn ervan overtuigd dat we met de nieuwe S80 een grote nieuwe doelgroep zullen aanspreken”, aldus Fredrik Arp. “We verwachten wereldwijd jaarlijks gemiddeld 50.000 S80’s te verkopen, waarvan 70 procent aan mensen die nu nog geen Volvo-rijder zijn.” Als grootste markten ziet Arp tot slot Amerika, Duitsland, Spanje, Zweden en China.
Mods break
Praten over dit bericht in het S80 forum
Persbericht nieuwe S80
In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40421
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ben
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ FAQ over de werking van het forum
- ↳ Berichten van en over Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- Alleen voor leden
- ↳ Alleen voor leden
- ↳ Even Voorstellen
- ↳ Het fotoalbum
- ↳ Foto van mijn Volvo
- ↳ De Volvo Forum Trofee
- ↳ De projecten
- ↳ Persoonlijke weblogs
- ↳ Entertainment
- ↳ Familieberichten
- ↳ Banenbeurs
- ↳ Evenementen
- ↳ Volvo-Forum reizen
- ↳ Voorbije evenementen
- ↳ Evenementen zonder datum
- ↳ Volvo verzamelingen
- ↳ De miniaturen - Volvo modelauto's
- ↳ Publicaties
- ↳ Volvomobilia
- ↳ Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- ↳ VOLVO-Forum marktplaats
- ↳ Gevraagd
- ↳ Volvo (auto) te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo onderdelen te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo documentatie te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvomobilia te koop - met foto en prijs!
- ↳ Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Lynk & Co
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ De 480
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2006
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX60
- ↳ EX90
- ↳ ES90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- ↳ Volvo On Call
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- Berichten van Sponsors
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Berichten van Sponsors