Pagina 1 van 1

262C in de krant

Geplaatst: 01.10.2010 - 22:22
door Stinky
Afbeelding
Louis van Laerhoven met zijn Volvo 262C. foto Johan Wouters

'Wat een speciaal ding'
door Lucas Boot. vrijdag 01 oktober 2010

Eind jaren zeventig werd de Volvo 262C in een tijdschrift omschreven
als 'de vrucht van het huwelijk van de Zweedse techniek met de
Italiaanse stijl.

Noordse staatsie met Latijnse zwier'.

Treffender dan dit is de markante Zweed niet te omschrijven. Hij heeft de
bekende vierkante plompheid van een Volvo, maar dankzij de
designkunsten van het Italiaanse ontwerphuis Bertone werd het opeens
een sierlijke excentriekeling.

Ten tijde van de marktintroductie zorgde de 262C dan ook voor
behoorlijk wat reuring. We praten over het jaar 1977. Vier jaar later trok
Volvo de stekker er al uit. Het productieaantal bleef steken op 6.622.

Kleine kans dat u 'm anno 2010 nog tegenkomt, tenzij u langs Achtmaal
rijdt. Daar staat dit exemplaar van trotse eigenaar Louis van Laerhoven.

,,Ik heb altijd al een Volvo-oldtimer willen hebben. En graag ook een flink
model. Tijdens een Volvo-beurs in Utrecht kwam ik de 262C voor het
eerst tegen. Ik was er meteen weg van; wat een speciaal ding."

Van Laerhoven vond ruim twee jaar terug een 262C die ooit in Californië
had gestaan. ,,Het is een Amerikaanse uitvoering, en dat kun je
bijvoorbeeld zien aan de dubbele koplampen. Een Nederlands model
heeft één grote koplamp."

Lang kon Van Laerhoven niet van zijn aanwinst genieten, want tien dagen
na de aankoop raakte zijn zoon met de Volvo betrokken bij een
aanrijding. Balen als een stekker natuurlijk, maar tegelijkertijd de ideale
aanleiding om de hele auto in één keer op te knappen. ,,Dat was nodig
ook. Op een aantal plekken zat roest en het koetswerk bij de C-stijl was
bijna helemaal weggevreten."

De Achtmaler schakelde de hulp van twee vrienden in met wie hij de
Zweed weer spic en span maakte. ,,Op wat kleine dingetjes na is de auto
nu helemaal af. Maar vind nog maar eens die ontbrekende onderdelen
voor een 262C. Bijna niet te krijgen. Dat maakt 'm aan de andere kant
wel extra speciaal." Louis van Laerhoven en zijn Volvo 262C

Geplaatst: 01.10.2010 - 23:40
door admiral
Tot aan de B stijl vindt ik het een mooie auto maar daarna is het 2 keer niks. Het is niet of ontwerpers bij de C-stijl geen zin meer hadden en het maar ff gauw hebben afgeraffeld. Zonde want als ze het achterraam ff schuiner hadden laten lopen en die dikke C-stijl weg hadden gelaten was het een echte coupé geweest.

Geef mij die motor en subframe maar dan plant ik die wel in mijn 245, is weer is wat anders.

Geplaatst: 02.10.2010 - 09:02
door Iroll
Echt mooi vind ik ze ook niet ze niet, maar op de een of andere manier hebben ze wel wat. Ik vind ze iets dreigends uitstralen, een bak waar je elk moment een paar gangsters met stenguns uit verwacht te zien springen om een klus te klaren. De vreemde eend in de bijt van de Volvo familie.

Geplaatst: 02.10.2010 - 09:24
door ferdy
Iroll schreef:Echt mooi vind ik ze ook niet ze niet, maar op de een of andere manier hebben ze wel wat. Ik vind ze iets dreigends uitstralen, een bak waar je elk moment een paar gangsters met stenguns uit verwacht te zien springen om een klus te klaren. De vreemde eend in de bijt van de Volvo familie.
In een baby blauwe variant :lol:

Geplaatst: 02.10.2010 - 09:31
door Iroll
een bak waar je elk moment een paar gangsters met stenguns uit verwacht te zien springen om een klus te klaren.
Voor die gelegenheid hebben ze een zwarte!

Geplaatst: 02.10.2010 - 11:41
door mga1600
Bij Nordicar in Heerhugowaard staat er eentje in de showroom. Laatst uitgebreid bekeken met toenemende afkeer. Van buiten is het al een trieste vormgeving, maar het interieur is nog vel erger : in een woord 'fout'.

Geplaatst: 02.10.2010 - 12:46
door Stinky
Pierre Kartner heeft er altijd 1 gehad. Ik vind ze schitterend.

Afbeelding

Geplaatst: 02.10.2010 - 17:33
door Ron 123gt
I.d.d. mooi van lelijkheid, zou er best eentje willen hebben...

Geplaatst: 02.10.2010 - 18:04
door V70/2.4D/2003
Wie hem kwijt wil die mag hem brengen! Als kind (want dat was ik in '77 nog) vond ik hem mooi en nu nog steeds.

Geplaatst: 02.10.2010 - 19:40
door ArjanV
Persoonlijk vind ik hem in het zwart het mooist.
Dit blauw vind ik niet bij de auto passen.
V70/2.4D/2003 schreef:Wie hem kwijt wil die mag hem brengen! Als kind (want dat was ik in '77 nog) vond ik hem mooi en nu nog steeds.
Mag het wat kosten dan... want dan weet ik nog wel een mooie!

Geplaatst: 02.10.2010 - 21:24
door Frederik Welvaert
ik heb de 262 nooit mooi gevonden...








tot ik een zag staan in de werkplaats bij m'n garage/dealer (motor lag ernaast, helemaal uiteen gehaald)
En stiekem moet ik nu toch toegeven dat ik het best wel een prachtige bak vind :p

Geplaatst: 02.10.2010 - 23:57
door pasc@l
Geweldige auto.
Twijfel al enige tijd tussen de aanschaf van een 262c of een Maserati Ghibli.
Beide zijn "lekkere foute" auto's.

Heeft iemand hier rijervaring met een 262?
Heeft hij voldoende vermogen en hoe stuurt hij?

Geplaatst: 03.10.2010 - 09:56
door Volvoman
Ik vind hem schitterend, alleen dan wel met Europese koplampen. Verder erg exclusief, zeker in deze kleur. Goudmetallic is ook mooi!

Geplaatst: 03.10.2010 - 09:57
door Volvoman
Stinky schreef:Pierre Kartner heeft er altijd 1 gehad. Ik vind ze schitterend.

Afbeelding
Maar ik hoop toch zonder hond!! Daar gaat je Italiaanse leer.....

Geplaatst: 03.10.2010 - 11:34
door jos245
Die van vader Abraham is vorig jaar voor weinig verkocht via Marktplaats.
Was wel een opknapper maar zag er beslist niet slecht uit.

Volgens een magazine artikel was vader Abraham de eerste in NL die er een kocht. Was toendertijd nog duurder dan een luxe Mercedes.

Geplaatst: 03.10.2010 - 13:09
door Volvoman
Dit moet hem zijn: het kenteken is 60-VD-44. Misschien dat iemand hem ziet rijden? Deze foto stamt uit 1977. De apk is verlopen in 2008, 11-6-2009 is hij overgeschreven. Bron: RDW.nl

Geplaatst: 03.10.2010 - 14:47
door V70/2.4D/2003
Het kenteken is geschorst. Hij vertoeft, waarschijnlijk ergens in een schuur, in de omgeving van Hoogezand-Sappemeer (Hopelijk ter restauratie)