Pagina 1 van 2
Stoelverwarming aangesloten maar werkt niet...????????
Geplaatst: 02.10.2010 - 20:49
door tsteen
beste mensen,
vandaag de hele dag bezig geweest om mijn stoelverwarming in mijn volvo 440 aan te sluiten. (bouwjaar 1996)
netjes punt 1 en punt 4 afgetapt bij de schakelaar (12volt) deze gaan naar de stoelen. en massa afgetapt nabij de handrem (werkende massa).
Als ik de weerstand meet in de stoelen (op de connector van de stoel) dan meet ik oneindig (OL). Dit is het geval bij BEIDE stoelen.
Stoelen zijn echt als nieuw dus lijkt me sterk dat ze echt beiden kapot zijn....
is het zo dat de stoelverwarming pas werkt beneden een bepaalde buitentemp of is dit onzin??
de schakelaars werken wel netjes (lampjes erin ook). Als ik schakel komt er mooi 12 volt op de stekkers...
ik ben ten einde raad..... heeft iemand een tip????
bedankt alvast!
Geplaatst: 03.10.2010 - 01:10
door leip11
als de weerstand oneindig is dan zijn ze niet goed. er moet altijd een weerstand zijn. waarde weet ik niet nooit naar gekeken.
controleer de draden eens of die goed zitten vanaf de connector de stoel in.
als je de stoelverwarming aanzet gaat deze aan tot ik dacht 27 graden. hierna stopt hij en koelt af tot een bepaalde temp(geen idee welke op dit moment). dan gaat hij weer aan.
ik dacht dat er een minimum temp was maar dat staat in de gebruikers handleiding. lees die eens door voor waneer hij aan gaat.
suc6
Geplaatst: 03.10.2010 - 07:59
door Iroll
De stoelverwarming werkt pas als de buitentemp. beneden de 14c is. De stoelverwarming zelf verwarmd idd tot 27c zoals leip11 al aangaf. Dat is de gemiddelde temp. van het huidoppervlak.
Geplaatst: 03.10.2010 - 13:20
door tsteen
Bedankt voor de snelle reacties!
Nu dus maar afwachten totdat de temp omlaag gaat.
Als ik in het schema kijk in de haynes manual dan zie ik dat er enkel een thermostaat IN de stoel aangesloten zit.
De buitenthermometer staat er los van
Re: Stoelverwarming aangesloten maar werkt niet...????????
Geplaatst: 03.10.2010 - 15:52
door sjoerdb
tsteen schreef:beste mensen,
vandaag de hele dag bezig geweest om mijn stoelverwarming in mijn volvo 440 aan te sluiten. (bouwjaar 1996)
netjes punt 1 en punt 4 afgetapt bij de schakelaar (12volt) deze gaan naar de stoelen. en massa afgetapt nabij de handrem (werkende massa).
Als ik de weerstand meet in de stoelen (op de connector van de stoel) dan meet ik oneindig (OL). Dit is het geval bij BEIDE stoelen.OL kan toch 2 dingen beteken? een breuk of buiten maximale ingestelde meetwaarde
Stoelen zijn echt als nieuw dus lijkt me sterk dat ze echt beiden kapot zijn....ik zou er wel rekening mee houden dat het kan, van buiten kunnen ze er nog perfect uit zien, maar als je er kneiterhard op gaat zitten kan hij vanbinnen stuk zijn.
is het zo dat de stoelverwarming pas werkt beneden een bepaalde buitentemp of is dit onzin??
de schakelaars werken wel netjes (lampjes erin ook). Als ik schakel komt er mooi 12 volt op de stekkers...dus bij de stekkers onder de stoelen krijg je wel 12 volt op de stekker?
ik ben ten einde raad..... heeft iemand een tip????
bedankt alvast!
Geplaatst: 03.10.2010 - 15:55
door tsteen
???? Laatste reactie ?
Geplaatst: 03.10.2010 - 17:13
door Iroll
De thermostaat in de stoelen is om te voorkomen dat de verwarmingsmat oververhit. Zoals ik al zei verwarmd hij maar tot 27c.
Geplaatst: 03.10.2010 - 18:52
door tsteen
Klopt, maar als het in de stoel warmer is dan 14 graden (wat al snel het geval is lijkt me) dan stopt de verwarming er alweer mee???
Geplaatst: 03.10.2010 - 19:02
door MartijnEV
Meestal ligt het aan een kapotte thermostaat. Na 15 jaar is dat niet onwaarschijnlijk. De verwarmingsmatjes van rond 1996 zijn meestal vrij sterk. Probeer de thermostaat er eens uit te halen (zit onder de stoelbekleding, daarvoor moet de stoel uit de auto...). Klein rond dingetje met twee aansluitlipjes. Haal de thermostaat er uit en leg hem 30 min in de koelkast. Meet daarna met een Ohmmeter of de 'schakelaar' gesloten is. Zo niet, dan is de thermostaat kapot. Nieuwe kost ongeveer 25 euro.
Geplaatst: 03.10.2010 - 20:31
door Iroll
Mocht je aan de werking van de thermostaat twijfelen volg dan de raad van MartijnXC70 op. Mocht je de buitentemp.sensor niet vertrouwen dan moet je die nakijken. Bovenaan deze board staat een sticky met een link naar een hele hoop 4xx manuals, daarin kan je vinden waar de sensor zich bevind.
Geplaatst: 03.10.2010 - 20:46
door tsteen
Iroll schreef:Mocht je aan de werking van de thermostaat twijfelen volg dan de raad van MartijnXC70 op. Mocht je de buitentemp.sensor niet vertrouwen dan moet je die nakijken. Bovenaan deze board staat een sticky met een link naar een hele hoop 4xx manuals, daarin kan je vinden waar de sensor zich bevind.
jij noemt de buitenthermometer??? deze zit toch helemaal niet aangesloten het circuit van de stoelen??
staat er volledig los van volgens mij... als ik naar het schema kijk....
of heb ik t mis?
Geplaatst: 04.10.2010 - 12:59
door sjoerdb
tsteen schreef:???? Laatste reactie ?
bedoel je mijn berichtje? ik kan wel toelichten wat je niet snapt maar dan moet je dat even aangeven.
Geplaatst: 04.10.2010 - 13:23
door tsteen
ja ik snap t wel.... las t bericht als eerste op mn telefoon en daar liet hij de rode letters niet zien...
ik heb echter wel iets anders dat ik niet snap.
ik zat zojuist in de 440 van een maat van me, met stoelverwarming en die deed het gewoon!!!
dat is toch vreemd dan?? omdat de buitentemp 19 graden hierzo is.......
kan iemand verklaren waarom deze het wel doet??
terwijl hij eigenlijk dus pas aan zou moeten springen ONDER de 14 graden....
Geplaatst: 04.10.2010 - 14:32
door tsteen
dit staat er letterlijk in het instructienboekje:
Electrische verwarming van de voorstoelen
Bij ingedrukte schakelaar treedt de verwarming automatisch in werking. bij temperaturen beneden de 8 graden Celcius.
Bij circa 27 graden Celcius wordt de verwarming uitgeschakeld en zal weer ingeschakeld worden als de temperatuur van de stoel beneden de 8 graden celcius gezakt is geweest.
--------------------------------------------------------------------
Geplaatst: 04.10.2010 - 16:57
door Auk
Matjes zijn van * kwaliteit, de aansluitingen van het matje aan de bedrading die door de zitting loopt breken gemakkelijk af waardoor het matje een nutteloze functie krijgt.
Controleer dat maar eens.
Geplaatst: 05.10.2010 - 08:13
door tsteen
V R E E M D
ik heb nu ontdekt dat er 2 verschillende thermostaten in omloop zijn.....
er zijn 2 verschillende boekjes voor de volvo 440... namelijk een blauwe en een groene (beiden voor model 1994>1997).... in het blauwe staat
namelijk dat hij alleen werkt onder de 14 graden en in het groene onder de 8.
ik wilde de plaatjes uploaden, maar weet niet hoe ik die in dit bericht krijg???
Geplaatst: 05.10.2010 - 08:47
door Iroll
Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat je stoelmatjes stuk zijn, dat is eerder regel dan uitzondering. Je kan eventueel aftermarketmatjes onder de bekleding plaatsen, is wel een klus om de bekleding weer goed op zijn plaats te krijgen maar het is te doen.
Je hebt trouwens gelijk wat de buitentemp. betreft, ik heb een denkfout gemaakt. De enige regelaar is de thermostaat in de stoel. Er is idd geen buitentemp.sensor. Sorry voor de verwarring!
ik wilde de plaatjes uploaden, maar weet niet hoe ik die in dit bericht krijg???
Als je onderaan op nieuw antwoord klikt, dan kan je foto's ed uploaden door vervolgens op Attachtment Toevoegen te klikken
Geplaatst: 05.10.2010 - 09:14
door tsteen
ah inderdaad..... hier de verschillen! zoals hierboven besproken
Geplaatst: 05.10.2010 - 09:17
door tsteen
test
Geplaatst: 05.10.2010 - 09:17
door tsteen
en dit is van 1996