Pagina 1 van 4

V70 D5 motor kapot gedraaid

Geplaatst: 03.10.2010 - 00:21
door GroningenV70
Vanmiddag reed ik een oprit op van de snelweg. Opeens een raar geluid, of ik over een stuk hard plastic reed. Daarna viel de motor (D5, 2006, 202.000 km) uit. Op de vluchtstrook gezet, motor deed niks meer. ANWB erbij, die kwam vrij vlot tot de conclusie dat de distributieriem geknapt is. Afgesleept naar de garage.

Ze gaan er maandag naar kijken, maar weet eigenlijk al wel wat er gaat komen, de motor is niet meer te redden, kleppen krom, enzenz. Nu gaat het touwtrekken beginnen (ben ik bang) de riem is namelijk nog geen 2 jaar en 60.000 km geleden vervangen door een (andere) Volvo dealer. En er zit 2 jaar garantie op hun werkzaamheden. Kan natuurlijk zijn dat iets anders het knappen heeft veroorzaakt, olielekkage of een steentje bijvoorbeeld. Ga er maandag maar naast staan als ze de boel open halen, is daar in ieder geval geen discussie over. Nieuwe motor is echt onbetaalbaar natuurlijk, iemand nog een idee waar je een ruilmotor kan krijgen?

Geplaatst: 03.10.2010 - 07:39
door V70/2.4D/2003
Blokje van de sloop, even speuren op Google en je komt wel wat tegen. Enniehoe, 't was een dure zaterdag, sterkte.

Geplaatst: 03.10.2010 - 09:02
door Hans oet Twent
Sodeju, dat bint geen grappm.
Sterkte met de afwikkeling. Advies bij een ruilblok gelijk de distributie vervangen zodat je zeker weet dat ie er weer 160K tegen kan. Immers alles ligt nu toch los.....

Geplaatst: 03.10.2010 - 09:31
door jpwg001
Sow! Da's balen ja, zul je goed ziek van zijn! Ken het gezeur dat je kunt hebben voordat je überhaupt een blok vindt. Heb het eens gehad met een Omega 2.0 16v. Voor Vectra's waren ze volop te vinden, maar voor die Omega... andere carterpan etc.
Maar wellicht kun je onderdelenzoeker inschakelen, of de bekende demontagebedrijven bellen. Bij mij in de buurt ken ik Marans, die hebben goede spullen, maar zijn zeker niet goedkoop. Ik wens je er veel succes mee...

Geplaatst: 03.10.2010 - 10:42
door VolvoRob
Bij mij rijst de vraag of de distributie-riem wel vervangen was bij die laatste beurt. Qua km's zou het ongeveer wel kunnen dat je de oude dan op dit moment tot op de draad versleten hebt. Eenvoudig te controleren dus, maar zoals je zegt wel even bij blijven staan. Evt van tevoren wat foto's maken.

Geplaatst: 03.10.2010 - 12:18
door Niels_#
Is mijn grootste angst voor de D5. Bij aankoop heb ik alles laten vervangen: alle riemen, alle rollen en alle spanners.

Wat meestal het geval is wanneer de distributie mis gaat binnen de vervangingstermijn dat er iets tussen is gekomen of dat er een rol/spanner kapot gaat.

Succes er mee!

Geplaatst: 03.10.2010 - 12:43
door NOS
Hebben wij ook gehad, bij ons was er een poelie die kapot ging. Ik weet de details niet, maar het lag aan een poelie.

Geplaatst: 03.10.2010 - 14:38
door sbv
Bij mijn pa zijn XC70 heeft de waterpomp of een poelie de boel destijds gesloopt. Auto was 3,5 jaar oud met 80000 km.
kleppen vervangen en kop losgehaald etc en nu rijdt het weer prima

Geplaatst: 03.10.2010 - 19:41
door GroningenV70
Daar was ik even weer... Morgen zal een en ander wel duidelijk worden als ze de boel open maken. De riem was in ieder geval wel vervangen, er zit een originele Volvo sticker onder de kap waar de km stand en datum van vervanging op staan. Dit is iets minder dan 60.000 km geleden en was in 2009 (minder dan 2 jaar geleden)

Vraag me nog wel even af of bij vervanging standaard de rollen en poelies worden vervangen? Meende van wel namelijk, maar weet het niet zeker. Als dit het geval is en een van die rollen of poelies is stuk gegaan dan valt dat ook nog onder de garantie van 2 jaar. Weet iemand dit?

Bedankt trouwens voor alle toffe reacties. Is inderdaad gewoon flink zuur, rijd nu in de Fiat Brava van mn moeder, dat is toch wel een andere auto om te rijden, haha.

Geplaatst: 03.10.2010 - 20:08
door Richard
Zo, dat is flink balen zeg. Ik ben benieuwd wat er achterweg gaat komen. Ik hoop voor je dat het allemaal netjes geregeld kan/zal worden

Geplaatst: 03.10.2010 - 22:18
door edraket
Er is een schrijven geweest van de spanner van de multiriem. Deze breken regelmatig met als gevolg een vastlopende distributieriem. Ik heb hem zelf dit weekend even gedemonteerd om te controleren of deze nog wel goed is. Zou toch even vragen of deze ook vervangen is bij de riem wissel.

Geplaatst: 03.10.2010 - 22:50
door Gast
Dat is balen. Ik ben nieuwsgierig wat het nu is geweest.

Geplaatst: 03.10.2010 - 22:58
door Morgenstond
Ai, dit is technisch gezien een van de ergste dingen die je als autobezitter mee kunt maken. Ik hoop voor je dat het goed wordt afgewikkeld!

Geplaatst: 03.10.2010 - 23:08
door 945i
Ik geef nog maar eens een gratis tip aan de meelezende mensen van Volvo... Met een ketting kan het ook!

Dan kan je dit soort gezeur voorkomen. :evil:

Geplaatst: 03.10.2010 - 23:28
door Ramon&Ramon
Met kettingen gaat het ook regelmatig mis,bij Mercedes.Audi,BMW,dus is ook niet zaligmakend en die reparaties vallen meestal een stuk duurder uit.

Re: V70 D5 motor kapot gedraaid

Geplaatst: 03.10.2010 - 23:32
door Ramon&Ramon
GroningenV70 schreef:Vanmiddag reed ik een oprit op van de snelweg. Opeens een raar geluid, of ik over een stuk hard plastic reed. Daarna viel de motor (D5, 2006, 202.000 km) uit. Op de vluchtstrook gezet, motor deed niks meer. ANWB erbij, die kwam vrij vlot tot de conclusie dat de distributieriem geknapt is. Afgesleept naar de garage.

Ze gaan er maandag naar kijken, maar weet eigenlijk al wel wat er gaat komen, de motor is niet meer te redden, kleppen krom, enzenz. Nu gaat het touwtrekken beginnen (ben ik bang) de riem is namelijk nog geen 2 jaar en 60.000 km geleden vervangen door een (andere) Volvo dealer. En er zit 2 jaar garantie op hun werkzaamheden. Kan natuurlijk zijn dat iets anders het knappen heeft veroorzaakt, olielekkage of een steentje bijvoorbeeld. Ga er maandag maar naast staan als ze de boel open halen, is daar in ieder geval geen discussie over. Nieuwe motor is echt onbetaalbaar natuurlijk, iemand nog een idee waar je een ruilmotor kan krijgen?

Dat zegt dus niets 2 jaar geleden vervangen,er zijn veel oorzaken aan te geven voor het breken van de distributieriem,dat kan niemand voorzien,al doe je nog zo je best.
Kwestie van pech dus..
Bij autorima hebben ze vast wel een goede motor voor je te koop.

www.autorima.nl

Geplaatst: 03.10.2010 - 23:34
door Ramon&Ramon
Dit bedrijf heeft tegenwoordig ook een scherpe aanbieding van nieuwe injectoren voor de D5,ze adverteren er mee op marktplaats zag ik.
Voor 165 euro per stuk.
Bij Volvo zijn ze 326 euro per stuk.
Bij de Bosch dealer 235 euro per stuk,dus dat scheelt wel iets.

Geplaatst: 03.10.2010 - 23:40
door 945i
Ramon&Ramon schreef:Met kettingen gaat het ook regelmatig mis,bij Mercedes.Audi,BMW,dus is ook niet zaligmakend en die reparaties vallen meestal een stuk duurder uit.
Tuurlijk joh. :twisted:

Geplaatst: 03.10.2010 - 23:54
door elianmars
GroningenV70 schreef: Vraag me nog wel even af of bij vervanging standaard de rollen en poelies worden vervangen? Meende van wel namelijk, maar weet het niet zeker.
Ik zou er niet van uit gaan dat alles vervangen wordt.

Geplaatst: 04.10.2010 - 08:11
door Johan
GroningenV70 schreef: Vraag me nog wel even af of bij vervanging standaard de rollen en poelies worden vervangen?
Ja iedere zichzelf respecterende garagist zal die ook vervangen.
Sommigen vragen dit aan de klant met daarbij het advies om dit zeker te doen en anderen praten hier niet over maar vervangen die ook meteen.