Pagina 1 van 3
Nivomat en wegligging: een tegenstrijdigheid ?
Geplaatst: 04.10.2010 - 18:43
door Misha
Ik heb nu een paar keer mogen sturen in een Volvo met Nivomats, waarbij ik altijd wel voel of er Nivomats onder zitten. Prachtig voor een Estate waar je veel inmikt hoor.
Nu heb ik zelf Nivomats, getest en 100% in orde maar eigenlijk vind ik het kwa wegligging en vering/demping als je het vergelijkt met veren/schokdempers gewoon niks. Ok, het rijdt fatsoenlijk en is reuze handig, maar het is nogal zompig en traag in de reacties, ook voel je duidelijk dat je aan de voorkant aardig wat meer werk hebt.
Klopt dit ? En dan heel objectief gezien ? Vooral van mensen die ze allebei hebben gehad ?
Geplaatst: 04.10.2010 - 18:50
door V70/2.4D/2003
Het zal ongetwijfeld zo zijn dat goede schokdempers in combinatie met de juisten banden en -spanning, vergezeld gaande van een hele goede set veren de wegligging van de auto ten goede zal komen.
Maar met 1500 kg aan de welvaartsknobbel veert de V70 met nivomats behoorlijk prettiger dan de vorige zonder nivomats. Maar ja, daarom zitten nou juist de noivomats eronder.
Ergo: hier heb je ook niks aan

Geplaatst: 04.10.2010 - 19:17
door Misha
Klopt ja, dat was mijn conclusie ook al. Zowel dat ik er niks aan heb, als de plus en minpunten van de nivomats.
Geplaatst: 04.10.2010 - 19:34
door piotrV70
Misha schreef:
Klopt ja, dat was mijn conclusie ook al. Zowel dat ik er niks aan heb, als de plus en minpunten van de nivomats.
Hallo, je rijdt in een stationbak van 1600kg. Dat wordt nooit sportief, daar is de auto nl niet op ontworpen. Ze kunnen wel hard. Rechtdoor.
Ik reed eerst zonder nivomats en na aanschaf van een caravan met, ik merk geen enkel verschil.
Geplaatst: 04.10.2010 - 19:42
door steven460
Hoe veel weegt een gemiddelde sportauto
meeste wegen ook tegen de 1500 a 1600kg. Daarbij is het verhoogde gewicht helaas wel in de aandrijving en het stijf maken van het chassis gegaan. Niet in de 200kg aan vloermatten :p
Geplaatst: 04.10.2010 - 20:18
door Misha
Ik vind het gewoon opvallend. het is net alsof ze trager zijn dan normale schokbrekers.
Nu heb ik alleen een 850 sedan en twee S70's gehad met reguliere vering, dus het kan ook gewoon standaard Estate zijn.
Hard rechtdoor gaan ze wel ja, ben altijd verbaasd geweest over de top als je gewoon het pedaal gevloerd houdt. Het duurt wel even, maar 200+ is nooit een probleem geweest, ook niet met de 10V. En dan rijdt het nog steeds gewoon goed... als je maar niet hoeft te remmen, hahaha...
Geplaatst: 04.10.2010 - 20:50
door Voorn
Heb na de koop, na een paar weken, nivomats gemonteerd op mijn D5.
Het verschil was wel dat ik bij veel bobbels in de weg voelde dat de auto minder bokte. De nivomats reageren goed.
Paar maanden geleden in Essen (Duitsland) 650 kg klei gehaald (mijn vrouw is keramiste) en achterin gegooid. Passagiersrugleuning omlaag en de klei verdeeld over de auto. Achterkant van de wagen lag bijna tegen de grond.
Voorzichtig weggereden en na een paar honderd meter kwam de achterkant weer omhoog. De auto lag weer recht.
Op de snelweg (totaal leeg en 2 baans) even 200 gereden. De D5 reed zeer strak en reageerde uitstekend op het stuur. Even later wat afgeremd want het is toch een zware last wat je meetorst.
Ook met de caravan (1350kg) gaat het voortreffelijk.
Ben zeeeer tevreden over de nivomats. Het onderleggen door een BOVAG garage kostte mij ongeveer €950,--.
Geplaatst: 05.10.2010 - 10:57
door piotrV70
steven460 schreef:Hoe veel weegt een gemiddelde sportauto
meeste wegen ook tegen de 1500 a 1600kg. Daarbij is het verhoogde gewicht helaas wel in de aandrijving en het stijf maken van het chassis gegaan. Niet in de 200kg aan vloermatten :p
Mazda MX-5. Licht, goedkoop en ongelooflijk veel fun. Van een V70 een sportauto maken is zinloos, het is een pakezel.
Geplaatst: 05.10.2010 - 10:58
door piotrV70
Misha schreef:Ik vind het gewoon opvallend. het is net alsof ze trager zijn dan normale schokbrekers.
Nu heb ik alleen een 850 sedan en twee S70's gehad met reguliere vering, dus het kan ook gewoon standaard Estate zijn.
Hard rechtdoor gaan ze wel ja, ben altijd verbaasd geweest over de top als je gewoon het pedaal gevloerd houdt. Het duurt wel even, maar 200+ is nooit een probleem geweest, ook niet met de 10V. En dan rijdt het nog steeds gewoon goed... als je maar niet hoeft te remmen, hahaha...
Heb je de juiste, slappere, veren erbij ? Ik heb ze laten vervangen bij de montage van de nivomats.
@voorn: dat heb ik een keer met graszoden gedaan, kofferbak vol, schokbrekers stuk.
Die 950 was nivomats + montage mag ik hopen ?
Geplaatst: 05.10.2010 - 17:21
door Misha
[quote="piotrV70]
Heb je de juiste, slappere, veren erbij ? Ik heb ze laten vervangen bij de montage van de nivomats.
?[/quote]
Zal wel, zo komt ie uit de fabriek.
Ik voel het overigens altijd hoor, Nivomat of niet. Het dempt en veert gewoon anders. Niet slechter, maar anders.
Geplaatst: 05.10.2010 - 17:22
door Hans oet Twent
Misha,
Wil je van de nivomats af?
Geplaatst: 05.10.2010 - 17:45
door edraket
Zoek je ze dan?
Geplaatst: 05.10.2010 - 20:11
door elianmars
Gewoon de boel een beetje verlagen. Dan is het zompige verdwenen, Misha
Ook hier liggen nivomats onder. Ik zou niet meer zonder willen.
Geplaatst: 05.10.2010 - 20:23
door V70/2.4D/2003
@ elianmars, "Ook hier liggen nivomats onder. Ik zou niet meer zonder willen."
Optisch lijkt het erop dat hij enigszins verlaagd is of moet ik tóch de bril opzetten?
Geplaatst: 05.10.2010 - 20:32
door 1993SAAB900
piotrV70 schreef:
Mazda MX-5. Licht, goedkoop en ongelooflijk veel fun. Van een V70 een sportauto maken is zinloos, het is een pakezel.
Helemaal mee eens

Geplaatst: 05.10.2010 - 20:50
door piotrV70
1993SAAB900 schreef:piotrV70 schreef:
Mazda MX-5. Licht, goedkoop en ongelooflijk veel fun. Van een V70 een sportauto maken is zinloos, het is een pakezel.
Helemaal mee eens

Denk nog vaak met weemoed aan m'n rode NA

Wat een briljante auto was dat.
Geplaatst: 05.10.2010 - 20:53
door elianmars
V70/2.4D/2003 schreef:@ elianmars, "Ook hier liggen nivomats onder. Ik zou niet meer zonder willen."
Optisch lijkt het erop dat hij enigszins verlaagd is of moet ik tóch de bril opzetten?
Je ogen zijn goed, hoor. De wagen is inderdaad verlaagd. Voorzijde met Volvo sportdempers i.c.m. verlagingsveren. De nivomats liggen met behulp van speciale brackets lager. In combinatie met speciale nivomat verlagingsveren ligt de wagen nu gewoon goed op de weg.
Geplaatst: 05.10.2010 - 21:14
door 1993SAAB900
piotrV70 schreef:1993SAAB900 schreef:piotrV70 schreef:
Mazda MX-5. Licht, goedkoop en ongelooflijk veel fun. Van een V70 een sportauto maken is zinloos, het is een pakezel.
Helemaal mee eens

Denk nog vaak met weemoed aan m'n rode NA

Wat een briljante auto was dat.
Dan ruil je toch die
audi in tegen een NA of NB.
Geplaatst: 05.10.2010 - 21:49
door JPV70
Opvallend! Ook hier een groot NA liefhebber: Cobalt blauwe en Rode gehad. Best rijdende auto(s) die ik ooit heb gehad. Alleen niet echt comfortabel bij hele lange reizen

Geplaatst: 06.10.2010 - 00:21
door Hans oet Twent
edraket schreef:Zoek je ze dan?
Ben ik nog niet over uit. Met caravan wel verrekte handig. Auto hangt niet echt door maar zakt wel wat in de kont.
Ach zo gaat het ook zonder noemenswaardige problemen. Bovendien moet ik dan weer op zoek naar een andere kortere haak.