Pagina 1 van 1

Schokbrekers S80

Geplaatst: 31.01.2006 - 21:11
door Skywalker
Mijn S80 heeft nu ongeveer 145000 km gereden en ik vraag me af of het niet tijd wordt om de (achter) schokbrekers te vernieuwen.
Er is geen zichtbare lekkage, maar meer het idee dat die dingen toch niet een autoleven mee kunnen!?

Wie heeft hiermee ervaring??

Geplaatst: 31.01.2006 - 21:20
door Lucien
Skywalker,

Heb je het idee dat je auto niet lekker stuurt, niet goed met oneffenheden overweg kan? Hoor je rare geluiden bij bobbels?

En waarom de achterdempers? De voordempers hebben veel meer te lijden.

Ik heb bij mijn S80 na 200000 de voordempers laten vervangen vanwege irritante geluiden. Die waren dus niet echt weg.
Pas nadat ook de stabilisator en motorsteun was vervangen voelde en klonk het weer als nieuw. Stil dus. Zoals dat in een S80 hoort.

Geplaatst: 31.01.2006 - 21:25
door Skywalker
Lucien, dank voor je snelle reactie!
De voordempers heb ik al laten vervangen vanwege een vreemd "bonkje" aan de voorkant. Na vervanging was het gelukkig verdwenen.
Echter, nu hoor ik ook achter een licht bonkend geluid als ik over een hobbelige weg rijd. Vandaar dat ik nu aan de dempers achter denk.

Geplaatst: 16.02.2006 - 22:31
door Gerard
Hallo,

Wij hebben een S80 2,4 170pk uit 2000 met nu 110000km op de teller.
Sinds 2 maanden hebben wij hem op gas laten zetten met een ringtank er achterin en ik heb er een trekhaak onder gebouwd.
Nu lopen wij regelmatig met de trekhaak aan de grond bij drempels.
Kan dit in de schokbrekers zitten of heeft hij hulpveren nodig?
Weet iemand misschien waar hulpveren betaalbaar te krijgen zijn en wie heeft er ervaring mee onder zijn auto?

groet, Gerard.

Geplaatst: 20.02.2006 - 18:07
door Skywalker
Sprak laatst iemand met veel ervaring in Volvo, die gaf aan dat achterdempers wel een paar honderdduizend kilometer mee kunnen gaan.
Ik doe mijn zorgen aan de kant en ga nu onbezorgd genieten.

Geplaatst: 20.02.2006 - 22:13
door Ludo
Gerard schreef:Sinds 2 maanden hebben wij hem op gas laten zetten met een ringtank er achterin en ik heb er een trekhaak onder gebouwd.
Nu lopen wij regelmatig met de trekhaak aan de grond bij drempels.
Kan dit in de schokbrekers zitten of heeft hij hulpveren nodig?
toch raar hoor dat dit probleem eerder niet optrad.
een volledige gasinstallatie weegt doorgaans (maar) rond de 50kg.
als de dempers nog goed zijn zou je ook kunnen opteren voor versterkte veren.
word wel meer gedaan met gasinstallaties.
fabrikant van hulpveren : http://www.carsupport.nl

Geplaatst: 20.02.2006 - 22:22
door Gerard
Het kon ook niet eerder optreden omdat toen de gastank en de trekhaak er nog niet in en onder zaten.
Bedankt voor de link Ludo, ik zal er eens kijken.

Geplaatst: 06.08.2007 - 10:46
door Skywalker
@ Gerard
Heb je nog een oplossing gevonden? Zelf heb ik niets meer aan de schokbrekers laten doen, zonder grote problemen overigens. Ik vraag me alleen af of het nog zinvol is om hulpveren te laten monteren ivm het rijden met caravan en zo.
Heb jij nog iets aan je auto laten doen?

Geplaatst: 06.08.2007 - 16:19
door Gerard
Ik heb bij carsupport een set hulpschokbrekers gekocht en er zelf onder gezet.
Omdat ik het zelf ging doen had ik ook nog een leuke hobbyistenkorting bij ze bedongen.
De hulpschokbrekers leveren je 5cm. extra hoogte op in je achterwielkasten.
Het is even werk maar het was voor mij wel DE oplossing.

Groet,Gerard. :8:

Geplaatst: 06.08.2007 - 16:24
door Skywalker
Hi Gerard,
Dank voor je bericht. Weet je nog ongeveer het kostenplaatje en hoe lang je erover deed om e.e.a. te monteren?
Merk je verschil in het weggedrag van de auto?

Geplaatst: 06.08.2007 - 16:31
door Skywalker
nog even een toelichting op mijn voorgaande vraag:
Merk je verschil in het weggedrag als je niet zwaar beladen bent? dwz lege gastank en aanhanger??

Geplaatst: 06.08.2007 - 21:48
door Gerard
Nee, je merkt geen verschil want de onderkant van de veren is zwaarder gewikkeld dan de bovenkant dus als je auto zwaar beladen is gaan de veren stugger veren dan leeg maar omdat er dan meer gewicht op rust voelt dat niet stugger aan in de auto.
Hij blijft juist mooier horizontaal staan en steekt niet zo gauw meer zijn neus in de lucht.( of zoals in mijn geval zijn kont op de grond bij iedere drempel)

Groet,Gerard. 8)