Pagina 1 van 1
TIP van de dag- Vaseline
Geplaatst: 06.10.2010 - 10:49
door jerryx
Met de winter voor de de deur en het feit daar dat onze 440/460/480 nogal roest gevoelig is bij de wielranden achter hier een tip:
Smeer de binnenkant van de achterspatbordranden in met een royale laag vaseline. Dit zorgt er voor vocht geen kans heeft.
Ik doe dit al een aantal winters en mijn wielranden zien er nog piekfijn uit!
Geplaatst: 06.10.2010 - 12:11
door Ben
Leeftijd: 92
Jij bent al zó oud, dat moet een heel oud trucje zijn

Geplaatst: 06.10.2010 - 12:27
door jerryx
Ach, zolang het werkt maakt het mi. niet uit of een bepaalde truc een baard heeft of niet.
Geplaatst: 06.10.2010 - 12:39
door 945i
Porsche heeft/had zelfs in hun handleiding de aanbeveling staan om elke 3 maanden de velgen in te smeren met Vaseline... tegen corrosie.
Geplaatst: 06.10.2010 - 16:28
door jochemvolvo
En dit insmeren doe je dus alleen 'op' het randje binnenin, waar je niet op kan kijken, of ook in het zichtsveld, dus aan beide zeiden van het metaal??
Wel een super handig trucje hoor....denk dat ik 'm ook ga toepassen
Geplaatst: 06.10.2010 - 18:02
door leip11
het levert niet andere problemen op ofzo?? dat er iets van vuil of dergelijke door blijft hangen?? anders ga ik het ook maar eens toepassen
Geplaatst: 06.10.2010 - 18:26
door Iroll
Waarom niet inspuiten met tectyl oid? Dan hoef je het niet elk jaar te herhalen. Belangrijkste is trouwens om de rand vrij te houden van zand en vuil. Elke wasbeurt even schoonmaken en de roest blijft heel lang weg.
Geplaatst: 08.10.2010 - 23:24
door EvertBram
Dank u voor de tip Jerryx! Respect voor uw leeftijd en nog zo actief met de 440! Mijn wielkastranden waren al aangetast toen ik de 440 kocht. Ik heb deze destijds ingespoten met Tectyl om verder doorrotten te voorkomen.
Geplaatst: 09.10.2010 - 00:16
door redrooster
Ik wil niet vervelend zijn maar naar mijn mening is het het vuil wat tussen het plaatmateriaal inkruipt. Alleen het binnenrandje invetten of spuiten doet niet wat het moet doen. Als de vaseline er voor zorgt dat troep er niet blijft hangen en zo tussen het plaatmateriaal kruipt heeft het een functie. Door steeds schoon te spuiten blijft de troep dus ook niet hangen. Het mag niet tussen die naad kruipen.
Vaseline is ook uniek als je je slangen van radiator wilt vastschroeven. Slang aan binnen en buitenkant smeren zorgt ervoor dat de slangenklem de slangen heel mooi sluit.
Geplaatst: 09.10.2010 - 09:23
door Iroll
Vaseline is ook uniek als je je slangen van radiator wilt vastschroeven. Slang aan binnen en buitenkant smeren zorgt ervoor dat de slangenklem de slangen heel mooi sluit.
Ik spuit er ook alle stekkertjes mee in na ze schoongemaakt te hebben met contactspray. Voorkomt allerlei el. storingen door oxidatie v.d. stekker contacten.
Geplaatst: 12.10.2010 - 00:52
door Schilder
Ik heb een andere theorie over de 440/60 en spatbordranden achter, door steenslag, en afsluitende natte modder. aan de voorkant zit plastic in het randje geschroefd..kijk maar eens, die heeft daar nauwelijks last van roest.
Is overigens ook bij andere merken..bekend en roestende randen.
Geplaatst: 13.10.2010 - 15:08
door fmeinster
Wat is er nog te doen op het moment dat de randen al aardig aan het roesten zijn? Zijn matjes en plamuur een optie? Bij mijn 460 is vooral aan de linkerkant in het hoekje een boel weggeroest en ook in de binnenrand van de wielkast aan de hele linkerachterkant is een boel roest onstaan wat nu ook aan de buitenkant duidelijk wordt. Dit is met tectyl aan de binnenkant wel te behandelen lijkt me.
Voorzover ik weet zijn dit geen dragende delen, kan het desondanks toch een probleem opleveren voor de APK?
Geplaatst: 13.10.2010 - 15:26
door 945i
Er mogen geen scherpe randen aan de schermen zitten... Roestranden kunnen heel scherp zijn!
Matjes en plamuur is leuk voor noodoplossing (apk ofzo..) maar niet structureel.
Nieuwe randen inlassen wel.
Noverox of een dergelijk middel, stopt het proces wel, maar is ook geen oplossing op de langere termijn..