Pagina 1 van 1

Roetfilter 1.6D/D2/D3

Geplaatst: 07.10.2010 - 17:34
door Paul
Vraagje;

Ik weet uit betrouwbare bronnen dat mijn C30 bij 120.000km een nieuw roetfilter nodig heeft. Nu zijn er toch ook auto's waar dit automatisch schoon gemaakt wordt, ofniet?

Is de interval hetzelfde bij een D2 of een D3?

Geplaatst: 07.10.2010 - 20:20
door Elveka
Inderdaad, het roetfilter wordt automatisch schoon gemaakt telkens om de 350 à 750 km, een beetje afhankelijk van de rijomstandigheden en van de rijstijl. Daarvoor wordt er dan extra brandstof ingespoten om de temperatuur in het filter te verhogen en zo het roet te verbranden. Na 120000 km is het filter echter "versleten" en moet dan vervangen worden. Kostprijs ca. 750 euro (2009); dat maakt diesel rijden weer wat duurder !

Geplaatst: 07.10.2010 - 20:33
door MauritsvdT
Persoonlijk vervang ik hem de volgende keer na 100k, na het vervangen van het filter vond ik het verschil erg groot in prestatie.
Waarschijnlijk was mijn filter erg vuil en echt aan vervanging toe.

Geplaatst: 07.10.2010 - 22:09
door Chemzy
Mijn garagist wacht de meldingen van Vida af. Blijkbaar heeft hij S40/V50's rondrijden die al 180 000 km met dezelfde roetfilter rondrijden, zonder enige foutmelding of wat dan ook.
Zelf heb ik deze week onderhoud laten doen op 70 000 km (is het 'oneven' aantal kilometers geworden door occasie aanschaf). In het normale onderhoudsschema moet op 60 000 km de regeneratievloeistof bijgevuld worden, in mijn geval was dat blijkbaar nog totaal niet nodig. Moest de vloeistof toch bijna op zijn, krijg ik het op de boordcomputer te zien, dus kan er niets verkeerd lopen als je het niet laat aanslepen.

Geplaatst: 07.10.2010 - 22:56
door Paul
Maar dit is met alle diesels?
Is het alleen bij Retrofit roetfilters dan zonder vervanging?

Geplaatst: 08.10.2010 - 13:54
door nossy
paul,

ik dacht dat de roetfilter bij de D2/D3 niet meer zou moeten vervangen worden!?

Geplaatst: 08.10.2010 - 14:30
door Paul
Precies wat ik wilde weten ;-)
Maar wie kan me dat nu met zekerheid vertellen?

Ook leuk te weten wat de onderhoudsinterval is ;-)

Geplaatst: 08.10.2010 - 14:39
door nossy
Paul schreef:Precies wat ik wilde weten ;-)
Maar wie kan me dat nu met zekerheid vertellen?

Ook leuk te weten wat de onderhoudsinterval is ;-)
you got pm :D

Geplaatst: 08.10.2010 - 15:32
door rona222
nossy schreef:
Paul schreef:Precies wat ik wilde weten ;-)
Maar wie kan me dat nu met zekerheid vertellen?

Ook leuk te weten wat de onderhoudsinterval is ;-)
you got pm :D

had ik ook graag geweten... :roll:

Geplaatst: 01.11.2010 - 22:20
door couty
Kan ik de roetfilter zelf vervangen, of is dit echt garagewerk (volvo v50) ?

Geplaatst: 01.11.2010 - 22:26
door Paul
Bij de D2 is het in elk geval niet meer nodig hem te vernieuwen...

Geplaatst: 12.01.2011 - 22:15
door TomVDG
de D2 heeft ook de regeneratievloeistof niet meer nodig.

als deze bij de 1.6D op is krijg je hiervan idd een melding 'motormanagement service vereist', maar dan gaat er wel anderhalve bus toevoegmiddel in ipv 1. dit zal zo ongeveer na 80 @100 000 km gebeuren

Geplaatst: 15.08.2011 - 13:06
door pjoter100
Betreft: Als het roetfilter verstopt is heb ik daar de oplossing voor. Ik reinig de roetfilters van de Landrover door ze uit mekaar te slijpen en te bakken, uit te blazen en opnieuw aan elkaar te tiggen. En dat zou eventueel ook kunnen met de dempers die jullie hebben.

*****

Geplaatst: 16.08.2011 - 07:26
door Paul
Het lijkt of je reclame voor je zelf aan het maken bent op het forum.

Geplaatst: 16.08.2011 - 10:18
door 945i
Het lijkt niet alleen zo, het is zo.

Doei, bey bey.

Geplaatst: 14.11.2013 - 09:58
door ericvd
Paul schreef:Bij de D2 is het in elk geval niet meer nodig hem te vernieuwen...
Gaat zo'n filter dan een heel autoleven mee of krijg je vanzelf een bericht dat het filter aan vervanging toe is?

mvg
Eric van Dijken