Pagina 1 van 2

krukaskeerring lek?

Geplaatst: 07.10.2010 - 18:58
door corrio
Beste mensen,

Mijn V70 2.5D (330K) lekt olie tussen de motor en de versnellingsbak. Garage (geen Volvo) zegt dat de reparatie ongeveer 2000 euro gaat kosten omdat ze meteen de koppeling en het vliegwiel gaan vervangen.

Kan iemand mij vertellen of dit een reeele prijs is? En wat zou er nog meer tevoorschijn kunnen komen achter de bak vandaan?
Zou die lekkage ook misschien iets anders kunnen zijn?

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden. Ik zit er erg mee omdat ik 'm recent ook voor 2 mille heb laten repareren (oliepomp, distributie, etc).

Ik hoor graag van jullie

Geplaatst: 07.10.2010 - 19:48
door Msuidgeest
Welke reden geven ze op om een vliegwiel te vervangen? Ik kan alleen bedenken dat die vervangen wordt als deze doormidden is gebroken.
Maar om bak en motor te scheiden gaat veel geld zitten in manuren. Een keerring kost enkele euro's en als je ook de koppeling wilt laten vervangen, moet je dat meteen maar doen. Maar 2 ruggen voor zo'n reparatie lijkt mij erg veel.

Geplaatst: 07.10.2010 - 19:55
door corrio
De reden die opgegeven wordt is dat de trillingsdemper mogelijk kapot zou kunnen zijn....

Geplaatst: 07.10.2010 - 20:52
door Msuidgeest
Ik weet niet goed wat ik hier verder van moet denken. Gebrek aan kennis ...

Iemand anders?

Geplaatst: 07.10.2010 - 21:19
door pimsam
Een lekkende keerring aan de bakzijde komt bij de diesels niet veel voor. Maar het kan natuurlijk wel.
De trillingsdemper heeft weinig te maken met de keerring aan de bakzijde of het vliegwiel. De demper zit immers aan de distributie zijde. Dus dat kan ik niet helemaal rijmen.
Als het inderdaad de krukaskeerring is, gewoon naar een universele garage gaan. Er is weinig tot geen specialistische kennis voor nodig om de keerring te vervangen dus dealer is dan gewoon te duur. Vliegwiel is van het dual mass type en kan na montage beoordeeld worden, net als de koppeling.
Wat je ook kunt proberen is via het volvo850forum. Daar zijn diverse ervaren sleuteraars die wel een wat bij willen klussen.

Geplaatst: 07.10.2010 - 22:18
door corrio
Bedankt voor je heldere uitleg.

Wat zou er dan kunnen lekken wat de olielekkage bij de starterkrans veroorzaakt? De olie lekt dus uit die kleine opening aan de onderzijde van de bak waar je de starterkrans ziet zitten.
Het is dus de Audi motor he waar we het over hebben. De 2.5D. Daarbij zit dus geen trillingsdemper aan de vliegwielzijde? Opmerkelijk. Ik ben trouwens bij een universele garage geweest, Bandeko in Lisse. Kun je me misscbien vertellen wat er kapot kan gaan aan het duall mass vliegwiel? Alvast bedankt.

Geplaatst: 07.10.2010 - 22:37
door edraket
Ik denk dat ze bedoelen de trillingsdemper in het duo massa vliegwiel. Het lijkt me zeker niet onverstandig het vliegwiel ook te vervangen.
Vliegwiel met koppeling en druklager kost 1100 euro, dus de prijs is redelijk aan de hoge kant. Denk dat je bij de dealer hetzelfde bedrag kwijt bent.

Geplaatst: 07.10.2010 - 22:45
door corrio
En is die 1100 incl arbeidsloon?

Geplaatst: 07.10.2010 - 22:52
door Ramon&Ramon
corrio schreef:De reden die opgegeven wordt is dat de trillingsdemper mogelijk kapot zou kunnen zijn....
De trillingsdemper zit in ieder geval niet aan de koppeling kant,die zit verwerkt in de krukaspoelie.
Dus wat de garage bedoeld is mij niet duidlijk..

Geplaatst: 07.10.2010 - 22:54
door Ramon&Ramon
De audi motor,heeft wel degelijk een trillinsdemper!In de poelie dus ook.

Geplaatst: 07.10.2010 - 22:56
door corrio
Ik ben blij met zoveel reacties. Heeft iemand misschien een tip voor een garage die wat meer verstand van zaken heeft ergens in de buurt van Lisse (zuidholland)?

Geplaatst: 07.10.2010 - 22:57
door Ramon&Ramon
Kijk ook goed of de olie niet van boven af,bijv uit de nokkenaskeerring aan de pomp kant komt,dat loopt dan de bak in, er eronder weer uit.

Geplaatst: 07.10.2010 - 22:57
door corrio
[quote="Ramon&Ramon"]De audi motor,heeft wel degelijk een trillinsdemper!In de poelie dus ook.[/quote]

En ook in het vliegwiel?

Geplaatst: 07.10.2010 - 23:07
door Ramon&Ramon
Het vliegwiel is een uit twee delen bestaand onderdeel.

http://www.amt.nl/Video/Tweedelig-vliegwiel-van-LuK.htm

Kijk op deze link maar is..

Geplaatst: 07.10.2010 - 23:13
door corrio
Ramon&Ramon schreef:Het vliegwiel is een uit twee delen bestaand onderdeel.

http://www.amt.nl/Video/Tweedelig-vliegwiel-van-LuK.htm

Kijk op deze link maar is..
Interessant. Dus de veren vormen de trillingsdemper

Geplaatst: 07.10.2010 - 23:19
door Ramon&Ramon
Ja,maar is niet dusdanig bedoeld als trillingsdemper voor de motor zelf,dat is weer een ander verhaal.
De veren zijn om de krachten op een gelijke manier te verdelen bij het op laten komen van de koppeling..

De andere trillingsdemper aan de distributiekant is om trillingen in de krukas op te vangen en daarmee krukas breuk te voor komen.

Geplaatst: 08.10.2010 - 08:06
door corrio
Okay, dank voor jullie antwoorden. Even resumerend, als ik bovenstaande reacties lees en weet dat de reparatie van sec de krukaskeerring in ieder geval duizend euro kost dan is dat wel erg veel geld het vervangen van een afdichtringetje! Daarbij kan dus, zoals de garage zegt een koppelingsset en een duo masss vliegwiel komen en dan komt de prijs rond de tweeduizend euro uit. Wordt ik belazerd?

Geplaatst: 08.10.2010 - 11:08
door edraket
Ramon&Ramon schreef:
corrio schreef:De reden die opgegeven wordt is dat de trillingsdemper mogelijk kapot zou kunnen zijn....
De trillingsdemper zit in ieder geval niet aan de koppeling kant,die zit verwerkt in de krukaspoelie.
Dus wat de garage bedoeld is mij niet duidlijk..
Wat ik al zeg: ook het vliegwiel heeft een trillingsdemper in de vorm van de veren met demping ertussen. Ik denk dat de garage deze bedoeld.

Geplaatst: 08.10.2010 - 11:09
door edraket
corrio schreef:En is die 1100 incl arbeidsloon?
Nee, dat zijn de kosten voor de onderdelen, dus koppeling, drukgroep, druklager en vliegwiel.

Geplaatst: 08.10.2010 - 11:13
door edraket
Ramon&Ramon schreef:Ja,maar is niet dusdanig bedoeld als trillingsdemper voor de motor zelf,dat is weer een ander verhaal.
De veren zijn om de krachten op een gelijke manier te verdelen bij het op laten komen van de koppeling..

De andere trillingsdemper aan de distributiekant is om trillingen in de krukas op te vangen en daarmee krukas breuk te voor komen.
Het dm vliegwiel is wel zeker bedoeld als trillingsdemper. Zeker bij een diesel zou het zeer incomfortabel aanvoelen als er een vast vliegwiel gemonteerd zou zijn en ook een vaste koppeling zonder veren. Denk even aan de oude golf I dieseltjes! Met name een diesel heeft last van zeer sterke trillingen en het vliegwiel heeft als taak deze trillingen voor de bereider eruit te filteren. Dit is ook de reden dat het dm vliegwiel is ontwikkeld. Deze heeft een veel groter vermogen om trillingen weg te filteren dan een traditionele koppeling met vast vliegwiel en veren in de koppelingsplaat. En dat heeft resultaat als je ziet hoeveel comfortabeler (kwa trillingen) de diesels de afgelopen jaren zijn geworden.