Pagina 1 van 3
144 aandrijflijn trilt (kruiskoppeling versleten)
Geplaatst: 07.10.2010 - 19:21
door soepkip
Edit: middelste kruiskoppeling is vervangen en de auto trilt niet meer!!
De aandrijflijn van mijn 144 is sinds kort gaan trillen, ik vermoed dat het het diff is.... Ik heb de diff olie iets bijgevuld (was zeker niet leeg) maar dat heeft helaas niet (merkbaar) geholpen :S
Het trillen begint ongv bij 50-60 en houdt vervolgens aan tot iig 100-110. Het is niet de motor, want het trilt alleen als ik gas geef: gas los = meteen trilling weg.
Waar moet ik zoeken? Koppeling/versnellingsbak lijkt het niet te zijn, maar ik heb geen idee hoe ik e.e.a. kan controleren?
Geplaatst: 07.10.2010 - 19:43
door Iroll
Ik zit aan de kruiskoppelingen of het lager van de cardanas te denken. Pak de cardanas voor en na de kruiskop. vast en draai met jhe ene hand de ene kant op en met je andere hand de andere kant op. Voel je speling dan weet je genoeg. Dit bij beide kruiskoppelingen herhalen.
Geplaatst: 07.10.2010 - 19:45
door soepkip
Tnx voor de tip, ik ga het zeker proberen... als er speling op de kruiskoppelingen zit, is dat dan nog te reviseren?
En kan ik dat cardanlager (rare verending

) nog controleren?
Geplaatst: 07.10.2010 - 20:05
door V70/2.4D/2003
De kruiskoppeling(en). En daar moet(en) dan gewoon (een) nieuwe in.
Geplaatst: 07.10.2010 - 21:07
door Iroll
En kan ik dat cardanlager (rare verending ) nog controleren?
_________________
Trillen is meestal wel een kruiskoppeling. Het lager gaat meer een schurend geluid maken als hij op zijn eind is. Maar ik zou gelijk met de kruiskoppelingen ook het lager (laten) vervangen ale de as er toch onderuit is. Vervangen is trouwens geen makkelijke klus. Het moet op een brug gebeuren en er is een pers nodig om de kk in het juk te persen.
Maar wie weet is het wel wat anders?
Geplaatst: 07.10.2010 - 21:35
door Boele
Soms kan je ze ook ff opnieuw inspuiten met vet!!
Geplaatst: 08.10.2010 - 09:43
door v700r
Moet er dan geen smeernippel opzitten?
Geplaatst: 08.10.2010 - 09:59
door V70/2.4D/2003
Iroll, is het dan geen betere (lees: eenvoudiger of goedkopere) optie om de as in zijn geheel te vervangen door een goede van de sloop?
Geplaatst: 08.10.2010 - 11:05
door Iroll
Iroll, is het dan geen betere (lees: eenvoudiger of goedkopere) optie om de as in zijn geheel te vervangen door een goede van de sloop?
De kruiskop. zijn een service item, als je er een v.d sloop haalt kunnen ze net zo goed stuk zijn of niet op tijd gesmeerd zijn. Bovendien heb je dan kans dat je de as opnieuw moet laten balanceren. Ze horen, uit mijn hoofd, om de 20dkm of 2jaar gesmeerd te worden en dat wordt vaak vergeten. Als dat wel gebeurt gaan ze toch wel een 150dkm mee. De prijs van de kk is iets van €25 p.st., lager was €15. Ik heb ze zelf vervangen bij een doe het zelf garage zodat hij op de brug kon en er een pers aanwezig was. Kostte me iets van 2,5uur werk om 2 kk en het lager te vervangen bij mijn ES. Maar het is geen klus voor een beginner, je moet weten wat je doet en hoe ze erin geperst en gemonteerd moeten worden.
Geplaatst: 08.10.2010 - 21:37
door Trucker
Is mischien het balans gewichtje er af ??
vaak zit deze aan het begin van de aandrijfas aan de kant van de versnellingsbak
Geplaatst: 09.10.2010 - 15:09
door soepkip
Ik ga er binnenkort weer even lekker onder liggen, hopen dat in mijn 144 boek een goede tekening staat van hoe die cardan er precies uit moet ziet (gewichtje, lager, etc.).
En de smeertip ga ik voortaan ook zeker gebruiken, want ik moet inderdaad bekennen dat ik bij al m'n oldies nog nooit de cardanas heb gesmeerd! :S
Edit: Net onder de wagen gelegen en het is vrij duidelijk de middelste kruiskoppeling, er zit op een van de vier poortjes een speling van een paar millimeter! Ik neem aan dat die door de trillingen steeds erger is geworden, maar wel flink ondertussen :shock:
Nog tips voor de vervanging van die kruiskoppeling? Kan ik zelf de as demonteren? Ben geen beginnende sleutelaar maar heb ook niet (zomaar) de beschikking over een brug..
Geplaatst: 09.10.2010 - 19:23
door Iroll
Nog tips voor de vervanging van die kruiskoppeling? Kan ik zelf de as demonteren? Ben geen beginnende sleutelaar maar heb ook niet (zomaar) de beschikking over een brug..
Ten eerste moet je met bijv. tippex de positie van de verbindingen voor en na de kk markeren en de positie aan differentieel en versnellingsbak, de as moet er weer precies zo opkomen als hij eraf komt anders heb je dikke kans op onbalans. Denk erom dat bij beide kk te doen. De as haal je voor en achter los, eigenlijk moet je de bouten en moeren met nwe vervangen, die zijn voor eenmalig gebruik. Lager houder verwijderen, wijst zich vanzelf. Dan met een pers de kk eruitpersen. Met het monteren moet je goed kijken waar de smeernippel komt. Kijk hoe het zat bij de oude, er zit een uitsparing in het juk van de cardanas waar de smeernippel in moet vallen. Zit de smeernippel verkeerd dan kan hij afbreken als je gaat rijden of je kan de vetnippel niet op de smeernippel krijgen omdat je dan geen ruimte hebt. Dan pers je de naaldlagercup van de kk er aan een kant in, plaats de kk en pers de andere naaldlagercup erin en over de kk. Het lastigste is om te voorkomen dat zo''n naaldlagertje onderin het cupje val, dat is echt een pielwerk. Ligt er maar een naaldje onderin het cupje dan pers je de cup kapot bij het persen. het beste is om de naaldjes in het cupje goed in het vet te zetten zodat het vet de naaldjes op hun plek houd. Verder is het uiteraard erg belangrijk dat je de cupjes er loodrecht inperst! Brug kan je huren bij een DHZ garage, daar is ook meestal wel een pers beschikbaar. Als je het de 1e keer doet zou ik een reserve kk bij de hand houden mocht het persen fout gaan!
Geplaatst: 09.10.2010 - 21:06
door B-lennium
je kunt ook de as onder de auto vandaan halen en de kruisjes er in persen met een (flinke) bankschroef + wat doppen.
Geplaatst: 09.10.2010 - 23:56
door Boele
B-lennium schreef:je kunt ook de as onder de auto vandaan halen en de kruisjes er in persen met een (flinke) bankschroef + wat doppen.
Is ook mijn favoriete (beun) methode! Werkt prima!
Geplaatst: 10.10.2010 - 09:08
door Iroll
Een bankschroef gebruiken om kruiskoppelingen in te persen geeft een grotere kans dat de naaldlagertjes niet op hun plek blijven zitten omdat je het horizontaal doet. Een pers doet het vertikaal, daardoor blijven de naaldjes beter op hun plek zitten tijdens het persen, dus meer kans op succes. Voor ophangingsbussen ed gaat het prima, maar voor kk vind ik het eigenlijk geen optie.
Geplaatst: 10.10.2010 - 18:41
door soepkip
bedankt voor de uitgebreide uitleg en tips, mannen!
Ik denk dat ik de as markeer en er onder vandaan haal en er dan mee naar een (oldtimer)garage ga, dan kan ik de kunst eerst eens afkijken
De koppelingen (en bouten) heb ik al bij scandcar gezien, moet ik dus voor alledrie (bak, midden en diff) nieuwe bouten hebben? (Ze moeten toch allemaal los...)
Geplaatst: 11.10.2010 - 10:40
door Iroll
Je moet sowieso de zelflockende moertjes van dif en bak vervangen, die zijn voor eenamlig gebruik. Ik zou voor de zekerheid een set moertjes en boutjes aanschaffen om beschadigde/verroestte boutjes te kunnen vervangen. Voor de ophanging in het midden v.h.lager kan je de oude gewoon gebruiken. Vergeet niet het lager te laten vervangen en kijk het dikke ophangrubber waar het lager inhangt goed na op scheurtjes. Dat heeft ook flink te lijden gehad van het trillen.
Geplaatst: 05.11.2010 - 13:27
door soepkip
Mannen,
wie weet welke (UNC) maat dop ik moet hebben voor die zelfborgende moertjes? 10 is net te klein en 11 is net te groot (uit m'n hoofd) en ik wil ze niet doldraaien....
Ik kom er niet helemaal uit:
9 mm just under 3/8" (9.525mm)
10 mm just over 3/8" (9.525mm)
11 mm 7/16" (11.1125mm)
12 mm just under 1/2" (12.7mm)
Geplaatst: 05.11.2010 - 13:30
door Ramon&Ramon
3/8 is de goeie maat,engels dus!
Geplaatst: 05.11.2010 - 17:17
door Boele
Volgens mij kan je (bij een 1800 tenminste) er met een dop niet helemaal lekker bij, ringsleutel/steeksleutel wel. Maar daar kom je dan wel achter als je er onder ligt