Pagina 1 van 1
Toename verbruik na onderhoud
Geplaatst: 07.10.2010 - 20:05
door Fietsventje
Enkele weken geleden ging ik met m'n V50 2.0d uit 2004 naar de dealer voor het 160k km onderhoud. De airconditioning is hervuld en de remblokken vooraan vervangen. Verder geen abnormale dingen.
Getallenfreak als ik ben hou ik het verbruik van m'n wagen nauwgezet bij in Excel. Wat nu erg opvalt is dat ik 2000 km na m'n onderhoud 10 % meer verbruik dan vlak ervoor (6,3 l/100 km = 1 op 15,9 in plaats van 5,7 l/100 km = 1 op 17,5). Mijn rijgedrag is niet veranderd. Veel snelwegkilometers aan een heel constante 130 km/u (geen cruise control, spijtig genoeg ...)
Ook vorig jaar deed het verbruik na het onderhoud erg raar, maar toen is de software van de motor vervangen, en weet ik het daaraan.
Zijn er nog 2.0d-rijders die dit hebben opgemerkt? Of is dit abnormaal en ga ik best terug naar de garage?
Geplaatst: 18.10.2010 - 18:22
door Cavallino
Heb je de bandenspanning al eens gecheckt?
Geplaatst: 12.01.2011 - 22:24
door TomVDG
nieuwe olie is natuurlijk ook minder vloeibaar, waardoor dus iets meer wrijving ontstaat, en meer verbruik
Geplaatst: 12.01.2011 - 22:56
door Fietsventje
Ik vermoed dat het een combinatie is van kort na het onderhoud effectief iets visceuzere olie. Nadien zal het echter de koude zijn die gaat spelen.
Doordat ik iets meer dan 20k km rijd per jaar, valt mijn onderhoud ongeveer samen met de begin van de koudere dagen van het jaar. Dus nadat de stijging door de nieuwe olie voorbij is, zorgt de koude ervoor dat het verbruik de eerste 10 km (veel) hoger ligt, wat gemiddeld voor een gematigde, maar toch significante stijging zorgt ...
Is maar een hypothese, natuurlijk. Intussen is het verbruik ongeveer stabiel, op 6,3 à 6,5 l/100 km, gelijk aan het verbruik van vorige winter. Niets ongewoons met andere woorden.
Toch bedankt voor de antwoorden!
Geplaatst: 12.01.2011 - 23:43
door MartenS40
Dat effect krijg je in elk geval als je er 5W40 in hebt zitten in plaats van 5W30.
Bin there done that...
Geplaatst: 13.01.2011 - 00:03
door 945i
Bin there done what?
Geplaatst: 13.01.2011 - 00:09
door MartenS40
5W40 in de auto gehad ipv 5W30, verbruik 5-10% hoger
Geplaatst: 13.01.2011 - 07:09
door Paul
Bin is een prullenbak, misschien dat 945i dat bedoeld.
Als je meer wilt weten over het gezegd Been there, done that...
http://www.phrases.org.uk/meanings/been ... -that.html
Geplaatst: 13.01.2011 - 17:54
door Ramon&Ramon
Is de distributieriem ook vervangen?
Geplaatst: 14.01.2011 - 13:04
door tjompe
...Misschien slepen je nieuwe remblokjes ?....
Geplaatst: 15.01.2011 - 11:30
door Fietsventje
@Ramon&Ramon: De distributieriem moet pas op 240k km vervangen worden. Daar zit ik voorlopig nog niet (nu 170k km op de teller).
@MartenS40: andere olie, zou kunnen, maar ik heb er geen idee van, de garage heeft het niet vermeld. Aangezien het vlak voor de winter was dat ik m'n onderhoud liet doen, zou je denken dat ze net lichtere olie zouden gebruiken die het verbruik zou verminderen?
Ter info, hierbij de grafiek die het verloop van m'n verbruik geeft over de anderhalf jaar dat ik nu met m'n Volvo rijd:
Geplaatst: 15.01.2011 - 15:15
door Languh
Ik vraag me af of er nog meer mensen op dit forum ook alles van hun volvo bijhouden in excel.
Geplaatst: 07.03.2011 - 13:24
door Bartk
Is de batterij afgekoppeld geweest tijdens het onderhoud?
Als ik me niet vergis heeft deze ook een motormanagement dat 'leert' hoe een bestuurder ermee rijdt en past zich daarop aan, als de wagen echter een tijd zonder batterij heeft gezeten (of wat updates heeft gekregen) kan het zijn dat die terug gereset is en dus weer moet beginnen aanleren. Normaal moet je verbruik na verloop van tijd gewoon weer gaan zakken.
Geplaatst: 07.03.2011 - 19:26
door S40 Momentum
tjompe schreef:...Misschien slepen je nieuwe remblokjes ?....
Dacht ik eigenlijk ook meteen aan. Misschien lopen ze TE veel aan? (remblokjes lopen altijd wel wat aan op de remschijven zonder dat er geremd wordt, maar teveel kan lijden tot een hoger verbruik)
Is hij niet toevallig wat langzamer geworden?