Pagina 1 van 1

144 ontsteking volgorde & aansluiting kabels

Geplaatst: 08.10.2010 - 18:25
door mennowo
Hallo!

vandaag heb ik getracht van mijn 144 (bouwjaar 1973, B20 motor) mijn stroomverdelerkap te vervangen, helaas had ik een verkeerd model (binnen in zit op de nieuwe een uitstulping waar een uitsparing zit bij de oude...).

ik ben vergeten vooraf goed te kijken en te noteren hoe de kabels lopen tussen verdeler en bougies. Daarom bij deze de vraag of iemand weet hoe dat hoort te lopen:

- Hoe is de ontstekingsvolgorde? 1-4-3-2 ? Of 1-3-4-2 ?
- Wat is 1 op de verdeler, welk contact? Dat lijkt me van belang voor een juist ontstekingsmoment?

De verdeler draait tegen de klok in. Ik heb een aantal mogelijkheden geprobeerd maar er is terugslag, ontsteking in de uitlaat, etc. Met kabels volgens 1-4-3-2 liep de motor even, heel onregelmatig, met plofjes etc. Wellicht zitten de kabels op de verdeler niet goed, bijvoorbeeld 1 slag te ver?

Tips zeer welkom!

Groeten, Menno.

Geplaatst: 08.10.2010 - 18:28
door volvo-jan
ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2

Geplaatst: 08.10.2010 - 18:36
door mennowo
Dank voor je snelle reactie!

Maakt het vervolgens nog uit welke bougie met welk punt op de stroomverdeler is verbonden?

Geplaatst: 08.10.2010 - 20:00
door Iroll
Als je de verdeelkap eraf hebt zie je in de alu rand v.d. verdeler een kleine uitsparing, dat is #1. Dat is die links het dichtst tegen het blok zit. Links daarvan komt dan #3 dan #4 en #2 zit dus rechts van #1. Bougie #1 is die het dichtsbij de radiateur zit. Handig is om als je de motor weer hebt lopen om met een permanent marker de aansluitingen op de verdeelkap te nummeren.

Geplaatst: 08.10.2010 - 22:56
door admiral
Iroll schreef:Als je de verdeelkap eraf hebt zie je in de alu rand v.d. verdeler een kleine uitsparing, dat is #1. Dat is die links het dichtst tegen het blok zit. Links daarvan komt dan #3 dan #4 en #2 zit dus rechts van #1. Bougie #1 is die het dichtsbij de radiateur zit. Handig is om als je de motor weer hebt lopen om met een permanent marker de aansluitingen op de verdeelkap te nummeren.
Bij het fiatje 850 van mijn pa staat het op de kop en op de verdeler, waarom volvo dit nooit heeft toegepast. Misschien waren die fiat monteurs niet de meest snugg................................... :D

Dank!

Geplaatst: 09.10.2010 - 11:55
door mennowo
De motor loopt weer, behoorlijk regelmatig. Hartelijk dank voor de antwoorden!

Inderdaad zit er een kleine inkeping op de rand van de verdeler, die overigens moeilijk zichtbaar was, nogal veel troep erop. Goed idee om dat op de kap ook te markeren.

Wellicht goed om een keer helemaal schoon te maken, maar ik weet niet of ik dat aandurf, of het dan weer lukt hem heel en werkend te monteren... En zo lang het werkt ;-).

Nu alleen nog de uitlaat oplappen, die rammelt er zo ongeveer van onder vandaan...