Pagina 1 van 1

Volvo S-60 2001.

Geplaatst: 09.10.2010 - 19:25
door Nieuweling
Hoi,

wie kan me helpen , sinds vandaag brand bij mijn Volvo het oranje lampje op het Daschbord dit blijkt het waarschuwingslampje te zijn voor een storing in het uitlaatgassysteem.
Vraag welke weg kan ik behandelen om de juiste storing boven water te krijgen.
Ik lees op internet dat het uitlezen van de fourcode's niet altijd tot het juiste resultaat leiden dwz dat de garage's een aanwijzing geven waar je moet zoeken bv luchtmassameter, of gasklep, of lambdasonde of ........
dit kan dan leiden tot zomaar onderdelen vernieuwen/betalen.

Ik had dan ook graag een advies hoe ik de juiste diagnose kan stellen of welke controle/schoonmaak werkzaamheden ik zelf kan doen, voordat ik een garage er na laat kijken.
Als voorbeeld denk ik aan gasklepschoonmaken etc.

Groetjes

Geplaatst: 09.10.2010 - 19:30
door FrankS60
Nou het uitlezen kan je nooit de kop kosten en geeft een redelijk indicatie van het probleem. Als daar staat dat er een lambdasonde de geest heeft gegeven dan kun je er redelijk zeker van zijn dat dat het is. Gewoon duidelijk zijn bij de garage dat je hem alleen uit wil laten lezen en geen verdere reparaties.

Geplaatst: 09.10.2010 - 19:34
door Oceanracer
Van het schoonmaken van je ETM gaat je lampje echt niet uit. Je zult toch de auto moeten laten uitlezen om gericht te werk te kunnen gaan.

Geplaatst: 09.10.2010 - 19:46
door Nieuweling
FrankS60, Oceanracer, FrankS60,

Bedankt voor de info is er geen volvo monteurop dit forum die ik via een persoonlijke mail kan benaderen?
groetjes

Geplaatst: 09.10.2010 - 20:45
door aertssenhjc
jawel, maar die zal hetzelfde zeggen als deze heren boven. Gewoon uitlezen, kost bij mijn spec. €11,- daar moet je et nie om laten he...

Geplaatst: 09.10.2010 - 21:54
door C70 Cabrio
Ik had hetzelfde, dus ook laten uitlezen bij de Volvodealer .................conclusie lambda sonde vervangen. Helaas lampje ging weer aan.
Toen naar de niet Volvo dealer, deze kwam er al snel achter dat de luchtmassameter defect was.
Na het vervangen van de luchtmassameter was het lampje uit en ging ook niet meer aan.

Succes met je speurtocht.

Geplaatst: 10.10.2010 - 17:58
door Nieuweling
Oke duidelijk je verhaal mag ikvragen hoe je niet volvo dealer erachter kwam dat je luchtmassameter stuk was.
C70 Cabrio,

Geplaatst: 10.10.2010 - 22:18
door steven460
Met zijn glazenbol :lol:

LMM af koppelen, als dat geen verandering geeft is deze zeer waarschijnlijk defect.

FYI, De volvo LMM geeft een frequentie af afhankelijk van de gemeten hoeveelheid lucht. Hogere frequentie = meer lucht/seconde.

Geplaatst: 11.10.2010 - 18:04
door Nieuweling
ik steven460,

Hoi ik heb de stekker losgehaald van de luchtmassameter het toerental ging omlaag toen ik stekker erinstopte bleef toerental ongewijzigd.
Het lampje bleef branden.

Geplaatst: 11.10.2010 - 18:26
door steven460
opnieuw gestart en weer hersteld ? Want als het signaal weg valt zal de computer terug vallen op (alleen) de map sensor & toerental.

Geplaatst: 12.10.2010 - 19:20
door Nieuweling
steven460,

Steven leg even uit wat je bedoelt ik heb stekkertje vanlmm erafgehaald toerental ging even naar beneden maar lampje bleef branden.
Stekkeertke erin lampje bleef branden.
kan ik misschien LMM reinigen

Geplaatst: 13.10.2010 - 20:02
door steven460
Reinigen kan altijd, maar het verschil is meestal beperkt.
Met een spuitbusje Isopropanol Alcohol doorspoelen. Niet in de LMM gaan prikken oid. Goed doorspuiten met IPA. Doe dit buiten ivm de dampen.

Een uur laten drogen in de openlucht of een minuut of 10 droog blazen met een koude fohn.



Met "Oranje lampje", je bedoeld de gevaren driehoek midden tussen de tellers? Die gaat branden als er iets niet pluis is. Ik heb zojuist even gekeken in de auto of er ook een Lambda symbooltje op het dashboard zit, maar deze heb ik niet kunnen vinden.

Geplaatst: 13.10.2010 - 22:20
door peter d
Hoi, ik heb hetzelfde: Gele motor check lampje.

Met een universele tester uitgelezen, dtc P0032.
Dit duidt op een defecte lambdasensor of een defect in een stekkerverbinding hiervan.
Reeds lambdasensoren losgehaald en een nacht in de FS-Cleaner van Innotec laten weken zodat alle aanslag los laat...niks geholpen.
Ik ga er van uit dat het de 1e lambdasensor is ( in het uitlaatspruitstuk ).
Immitatie sensor kan je beter niet monteren ivm bedrading die je dient door te solderen...lekker goedkoop maar probleem wordt er niet mee opgelost.
Orginele lambdasensor monteren...kost wel geld maar dan heb je het wel opgelost. Mijn ervaring ;-)
Succes!