Pagina 1 van 1
2.5D grijze rook (2000, 95.000 km)
Geplaatst: 10.10.2010 - 17:28
door Gast
Al een tijdje heb ik last van grijze rook bij het starten en redelijk doortrekken. (Fasttech gechipte v70 2.5 D, 2000, 95.000 km (auto heeft 324.000 km gelopen maar 2 maand geleden een ruilmotor in laten bouwen i.v.m. 2 gaten in het onderblok) Zeker wanneer er 's avonds een auto achter me rijdt is dit heel goed te zien in het schijnsel van de koplampen van de achterligger...

. Het lijkt erop dat, wanneer het warm weer is, de auto er weinig tot geen last van heeft.
Ik heb al veel aan de auto laten doen afgelopen 2 maanden, maar hij blijft grijs/blauw roken, zeker wanneer het wat kouder is buiten (beneden de 12 graden).
* gloeispiralen zijn vernieuwd
* multiriem en distributieriem zijn vernieuwd (incl. spanrollen en waterpomp)
* nieuwe koppelingsplaten en drukgroep
* turbokleppen en slangen gereinigd
* brandstofpomp afgesteld
* inlaatsensor turbodruk vernieuwd
* krachtige injectorenreiniger bij in de tank gegooid
* aircopomp en koeler vernieuwd
* radiateur vernieuwd
* alle vloeistoffen vernieuwd
Auto verbruikt geen olie en het vloeistofniveau van de koelvloeistof blijft ook stabiel.
Wel heb ik de indruk dat de auto bij koud weer wat lastig start (motor pakt niet direct op, draait eerst even rond voordat hij aanslaat). Kan het met een slechte accu te maken hebben? (of LMM of vervuild brandstoffilter?)
Graag hoor ik of er mensen op dit forum zijn die me een goede tip kunnen geven.
Geplaatst: 10.10.2010 - 17:39
door Musicus
In het licht van je achterligger zie je altijd roet. Volgens mij komt dat door de frequentie van het licht van de koplamp. Overdag heb je dat ook, maar dan valt het dus niet op.
Ik heb hetzelfde met mijn D5. Laatst zijn de injectoren vernieuwd, maar het verschijnsel blijft. Omdat de auto tot op heden glansrijk door de roetmeting komt maak ik me daar niet zoveel zorgen om.
Geplaatst: 10.10.2010 - 18:42
door V70/2.4D/2003
Geen paniek, het moet allemaal even weer inlopen en een dieseltje mag wel wat roken. In het licht van de achteruitkijkspiegel lijkt dat heel erg maar valt dik mee.
Geplaatst: 10.10.2010 - 20:07
door Oceanracer
Ik heb zelf ook die Audi TDI in mijn classic gehad en soms schaamde ik me rot als ik een beetje vlot wou versnellen op een oprit o.i.d. Ik weet niet of het veel minder was dan waar over jij nu schrijft, maar die TDI's roken echt allemaal. De één wat meer dan de ander...
Geplaatst: 10.10.2010 - 20:32
door toppertje
weet je 100% zeker dat je pomp op tijd staat?
dit komt redelijk nauwkeurig bij de 2.5D.
Geplaatst: 10.10.2010 - 20:51
door Gast
Ja, de pomp staat absoluut op tijd. Is gechecked door 2 garages (volvo-specialist en tuningsbedrijf)
tye rip geplaatst en roken is over...???
Geplaatst: 12.10.2010 - 17:17
door Gast
Gisteravond heb ik met een tye-rip een slangetje afgebonden (zit achteraan de bovenkant van het blok: geel slangetje dat naar een soort zilverkleurig potje gaat). Nu is het overmatig roken helemaal over, of is dit toeval?
Kan ik dit laten zitten of is dit schadelijk voor de motor? (2.5 TDI V70)
Geplaatst: 12.10.2010 - 18:22
door toppertje
waarom heb je die dan afgebonden?
Geplaatst: 12.10.2010 - 18:52
door Gast
ik dacht dit het slangetje naar de EGR-klep was en dacht zo mogelijk het naverbrande lucht uit te kunnen sluiten.
Heb in ieder geval geen storingsmelding gekregen...
Geplaatst: 12.10.2010 - 21:40
door Black 2.4T awd
jkatier schreef:ik dacht dit het slangetje naar de EGR-klep was en dacht zo mogelijk het naverbrande lucht uit te kunnen sluiten.
Heb in ieder geval geen storingsmelding gekregen...
Bij de VW T4 TDI busjes kon je de EGR klep afdoppen, door een blindplaatje tussen de flenzen te schuiven. Hierdoor werdt het roeten minder en hij pakte onderin nog beter op. Dit weet ik uit eigen ervaring 4 jaar lang in een gechipte caravelle met 185 pk rondgereden. De rode
Iwas af fabriek 150 pk maar door het chippen 185 pk.
Geplaatst: 18.04.2011 - 17:53
door LGaliart
Tja, Ik heb een nieuwe pakking bij een verstuiver laten plaatsen en nu lijkt het of hij veel meer rookt dan ervoot. Als ik gas geef komen er zwarte pluimen achteruit. Omdat mijn vrouw er al een tijdje mee rijdt hem eens flink doorgetrokken op de snelweg maar daar viel hij steeds in de storing zodat ik de auto uit moest laten lopen en wachten totdat hij weer e.e.a. oppakte. motorstoring gaf het display aan en hij deed niets meer. Naar een paar minuten kon ik weer verder. Hij blijft roken en ik hoop dat daar iemand een oplossing voor heeft. Eerst deed hij het alleen bij stevig doortrekken maar tegenwoordig als je al een beetje meer gas geeft. ik hoop te horen hoe ik dit kan opossen. De EGR klep vat laten zetten en reinigen?
Geplaatst: 18.04.2011 - 18:22
door Thijs
LGaliart, Vervelend, maar ik begrijp de posting niet helemaal?
En de topicstarter, probleem al opgelost?
Geplaatst: 18.04.2011 - 20:54
door blastaway
Dan heb je inderdaad de egr afgedopt, maar je kan bet een plaatje plaatsen voor de inlaatbdan het slangetje afdoppen. Grote kans dat dit je euvel zal verhelpen inderdaad. Ff de kat nog lesgelden en hij loop5 als een trein
Geplaatst: 18.04.2011 - 23:44
door Thijs
EGR kan niet afgedopt worden. Dat moet softwarematig gebeuren. Met een plaatje krijg he motorstoring.
Re: tye rip geplaatst en roken is over...???
Geplaatst: 19.04.2011 - 12:43
door bas850
jkatier schreef:Gisteravond heb ik met een tye-rip een slangetje afgebonden (zit achteraan de bovenkant van het blok: geel slangetje dat naar een soort zilverkleurig potje gaat). Nu is het overmatig roken helemaal over, of is dit toeval?
Kan ik dit laten zitten of is dit schadelijk voor de motor? (2.5 TDI V70)
TDI is van van/voor '98 bij deze kan je gewoon de EGR afsluiten, na '98 moet je hem software matig laten dichtzetten.
Geplaatst: 20.04.2011 - 10:48
door jarno
Slechter starten en (veel) rook tijdens het starten is volgens mij altijd de brandstofpomp.
De gloeispiralen van mij zijn nog nooit vervangen, maar de pomp dient regelmatig afgesteld te worden. Na het afstellen altijd direct starten zonder rook.
Kijk eens op het 850 forum is heel veel info te vinden over deze motor.
Geplaatst: 20.04.2011 - 19:13
door Thijs
jarno schreef:Slechter starten en (veel) rook tijdens het starten is volgens mij altijd de brandstofpomp.
De gloeispiralen van mij zijn nog nooit vervangen, maar de pomp dient regelmatig afgesteld te worden. Na het afstellen altijd direct starten zonder rook.
Kijk eens op het 850 forum is heel veel info te vinden over deze motor.
Dit kan ik bevestigen, elk jaar moet hij afgesteld worden, helaas..