Pagina 1 van 2
Hoe vast moet een stalen velg?
Geplaatst: 10.10.2010 - 19:19
door Autoshampoo
Beste mensen,
Wie weet met hoeveel NM een stalen velg vastgedraaid moet worden? Ik kom op internet verschillende getallen tegen, varierend tussen de 100 en de 140NM...? Het betreft een Volvo S60.
Gr!
Geplaatst: 10.10.2010 - 20:00
door Oceanracer
Volvo Assen adviseert en hanteert voor zowel staal als LM een aanhaalmoment van 140 NM.
Geplaatst: 10.10.2010 - 21:10
door Hans oet Twent
Ik doe daar niet zo moeilijk over. Handvast draaien als het wiel nog van de grond is. Dan op de grond nog flink natrekken. Vervolgens na een kleine 10 km gerden te hebben nog ff checken. Zit altijd goed. Doe ik bij zowel LM als Staal.
Geplaatst: 24.11.2010 - 21:35
door rooky
140NM ? Is wel heel erg veel. Zeker voor LM velgen. Ik heb een momentsleutel van Hazet en als ik die op 140NM zet moet ik onderhand op gaan staan wil ik die horen klikken. Een prof. sleutel "ratelt" ongeveer tot 90NM. Volgens mij kan niemand echt aangeven hoeveel precies het moet zijn. Heeft te maken met welke legering opgebouwd is, wat voor kwaliteit bouten enz. Heb ook lang gezocht naar "het" antwoord maar niet gevonden. Met mijn momentsleutel draai ik tot 100NM. Na 'n paar weken check ik wel alle moeren. Oja, tip: als je een momentsleutel hebt draai deze altijd volledig terug naar 0. Anders klopt het na een tijd niet meer.
Geplaatst: 24.11.2010 - 21:42
door D-martijn
Aanhaalmoment van de bouten voor de Volvo S60 is 130/140NM! Het maakt niet uit of het lichtmetalen velgen zijn of staal. Bij mij op het werk allemaal 130/140! Voor de auto's met moeren (C30, S40, V50 en C70) is het 110 of 125 geloof ik dat ligt eraan welke moeren het zijn! Er zijn namelijk 2 versies.
Geplaatst: 24.11.2010 - 21:50
door Oceanracer
rooky schreef:140NM ? Is wel heel erg veel. Zeker voor LM velgen. Ik heb een momentsleutel van Hazet en als ik die op 140NM zet moet ik onderhand op gaan staan wil ik die horen klikken. Een prof. sleutel "ratelt" ongeveer tot 90NM. Volgens mij kan niemand echt aangeven hoeveel precies het moet zijn. Heeft te maken met welke legering opgebouwd is, wat voor kwaliteit bouten enz. Heb ook lang gezocht naar "het" antwoord maar niet gevonden. Met mijn momentsleutel draai ik tot 100NM. Na 'n paar weken check ik wel alle moeren. Oja, tip: als je een momentsleutel hebt draai deze altijd volledig terug naar 0. Anders klopt het na een tijd niet meer.
100NM? Is wel heel erg weinig. Echt, van 140 NM gaan ze niet kapot hoor. Ook niet als ze van LM zijn.
Geplaatst: 24.11.2010 - 21:53
door Autoshampoo
We hebben uiteindelijk het instructieboekje gevolgd en de 140 NM opgevolgd.
De aanhaalmomenten per merk staan op deze site:
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... llijst.htm
Geplaatst: 24.11.2010 - 22:33
door chris_zweden
140Nm, probeer dan maar eens met -10 een lekke band te verwisselen. Ik doe ze altijd 115/120nm.
P.s het is Nm niet NM! NM gebruik je op zee.
Geplaatst: 24.11.2010 - 22:37
door Oceanracer
Bij -10 is het wel prettig om met wat extra kracht op de noodsleutel te kunnen trappen. Dat houdt je lekker warm.
Mag ik wel LM schrijven, of moet dat weer lm zijn?

Geplaatst: 25.11.2010 - 21:10
door rooky
Is toch raar. Als je hier kijkt spreken ze toch over andere Nm. Zeker niet over 130Nm of meer !
http://www.cartuning-guide.com/sportvelgen.html
Ook had ik ergens op de www een prof. luchtsleutel gezien en die was afgesteldop 90Nm. Dat vond ik ook weinig.
Geplaatst: 25.11.2010 - 22:28
door Hans oet Twent
Volgens de garage;
Stalen velg 130NM
LM 120NM
Geplaatst: 26.11.2010 - 19:34
door rooky
Nu we het toch over het aantrekken van de moeren hebben heb ik nog 1 vraag: Orginele velgen die ik heb zitten moeren bij waarvan de kop van de moer kan draaien. Dit zag ik toen ik de nieuwe LM velgen met winterbanden gemonteerd had.( had een nieuwe LM velgenset met winterbanden gekocht ) Die nieuwe velgen die ik nu eronder heb zaten ook moeren bij ( en deze ook gebruikt ) maar dat is een moer uit 1 stuk. Moeten beide moeren ( dus uit 1 stuk of met draaibare kop op de moer ) net zo hard aangedraaid worden? Toen ik mijn zomerbanden los maakte viel me n.m. op dat de moeren niet erg vast zaten en daarom deze vraag.
Alvast bedankt voor het antwoord !
Geplaatst: 26.11.2010 - 19:58
door Fredhead
D-martijn schreef:Aanhaalmoment van de bouten voor de Volvo S60 is 130/140NM! Het maakt niet uit of het lichtmetalen velgen zijn of staal. Bij mij op het werk allemaal 130/140! Voor de auto's met moeren (C30, S40, V50 en C70) is het 110 of 125 geloof ik dat ligt eraan welke moeren het zijn! Er zijn namelijk 2 versies.
Doe ze bij mijn V50 altijd op 110 nm, dit werd mij destijds aangeraden en houd me hier ook netjes aan.
Geplaatst: 26.11.2010 - 19:59
door Oceanracer
Rooky, hebben we het hier over moeren of bouten?
Geplaatst: 27.11.2010 - 00:32
door Autoshampoo
Zonder verdere bedoelingen hoor, maar ik heb het gevoel dat dit weer een discussie gaat worden welke laatst is gevoerd, namelijk het onderwerp "de bandenspanning". Uit deze discussie bleek ook dat veel mensen zeer eigenwijs zijn en het advies van Volvo aan hun laars lappen. Volvo schrijft niet voor niets deze hoeveelheid Nm voor, waarom zullen we ze dan opeens op 120 Nm vast gaan draaien?
Geplaatst: 27.11.2010 - 00:36
door Ramon&Ramon
Oceanracer schreef:rooky schreef:140NM ? Is wel heel erg veel. Zeker voor LM velgen. Ik heb een momentsleutel van Hazet en als ik die op 140NM zet moet ik onderhand op gaan staan wil ik die horen klikken. Een prof. sleutel "ratelt" ongeveer tot 90NM. Volgens mij kan niemand echt aangeven hoeveel precies het moet zijn. Heeft te maken met welke legering opgebouwd is, wat voor kwaliteit bouten enz. Heb ook lang gezocht naar "het" antwoord maar niet gevonden. Met mijn momentsleutel draai ik tot 100NM. Na 'n paar weken check ik wel alle moeren. Oja, tip: als je een momentsleutel hebt draai deze altijd volledig terug naar 0. Anders klopt het na een tijd niet meer.
100NM? Is wel heel erg weinig. Echt, van 140 NM gaan ze niet kapot hoor. Ook niet als ze van LM zijn.
140 nm geven ze op,is aardig vast,maar de slotbout kun je beter op 110 nm vastzetten..
Geplaatst: 27.11.2010 - 07:36
door Oceanracer
Mee eens. Met 4 bouten op 140 NM hoef je je echt geen zorgen te maken dat het wiel je op de snelweg voorbij komt, omdat je de slotbout "maar" op 110 NM hebt vastgezet.
Geplaatst: 27.11.2010 - 09:02
door rooky
Bedankt voor jullie antwoorden.
p.s. Oceanracer
Het gaat over moeren. Het zal misschien niet zo nauwkeurig hoeven te zijn maar ik wil de velgen niet kapot draaien.
Ken mijn eigen krachten niet met een kruissleutel !! ::lol: hahaha
Geplaatst: 27.11.2010 - 11:24
door sanco
Een deel van deze discussie kan denk ik worden verklaard doordat in 2004 nog andere waarden werden opgegeven voor de V50 moeren met conische ring die destijds bij de nieuw geleverde velgen werden gemonteerd (was dat geen 95 ? ).
Er zal ongetwijfeld een reden zijn dat men het advies later naar 140 heeft getrokken. Ik weet 1 ding zeker: Ik trek al meer dan 10 jaar zelf de bouten en moeren aan met een momentsleutel, kleinere auto's 90-100 mijn huidige 110-115, maar zeker niet tot 140 en al helemaal niet de (Volvo) slotbouten.
Ik houdt er overigens niet van dat 4 bouten vast zitten en de slotbout niet, dus prefereer ik wel voor alle bouten moeren dezelfde instelling, maar dat is persoonlijk. Voor alle zelfsleutelaars: succes met het wisselen, denk om een extra veiligheidssteun en blokken voor de wielen...
Geplaatst: 27.11.2010 - 11:34
door Ramon&Ramon
Bij een S60 en V70 van jongere leeftijd hebben de wielen de nare gewoonte om wel is los te lopen,het komt door warmteoverbrenging van de remmen..