Pagina 1 van 1

Banden gecupt of is dit iets anders?

Geplaatst: 10.10.2010 - 20:45
door BillyBob
Hallo medeforummers, heeft iemand ervaring hiermee?
Onlangs liet ik de achterste banden van m'n auto naar voor leggen en omgekeerd. De banden hadden toen zo'n 25000 km gelopen (continental premiumcontact 2, 205/55/R16). Sindsdien heb ik de indruk dat er een pak meer rijgeluiden zijn en op effen stukken weg hoor ik een soort "woewoewoe" geluid, ik geloof dat het van achteraan komt.
Als ik rem of als het nat is dan is dat beter hoorbaar heb ik de indruk.
Kan dat aan de banden liggen of is er ook een andere oorzaak mogelijk?
Als de banden al gecupt zouden zijn, is het dan een optie om ze toch weer om te wisselen? Sinds ze gewisseld zijn heb ik zo'n 2000 km gereden, dus beteren zal het niet meer doen vrees ik...

Geplaatst: 11.10.2010 - 10:38
door Peter-V50
Het kan inderdaad door cuppen komen.

Een remedie daartegen is juist om de wielen voor en achter om te ruilen. Als je geluk hebt slijten ze dan weer goed. Nog even volhouden om te zien of het over gaat.

Geplaatst: 11.10.2010 - 10:44
door BillyBob
Volgens de bandenboer was ik wat laat met 25000 km, normaal gezien moet je ze om de 10-15000 wisselen. Ik hoop dat het nog goed komt want het ergert me mateloos.... Ik zet nu zelfs de radio harder, stel je voor :wink:

Geplaatst: 11.10.2010 - 10:51
door 945i
Dat komt niet meer goed, terugwisselen of vervangen is de remedie, af laten slijpen kan ook, maar ik vind dat niks...

Geplaatst: 11.10.2010 - 11:06
door BillyBob
Vervangen hoop ik niet, ze hebben (maar) 25000 km gelopen en zien er nog zeer goed uit. Als het inderdaad niet anders kan leg ik ze liever weer om.

Geplaatst: 11.10.2010 - 18:28
door Hans oet Twent
Weer terug leggen op de oude plek. Gaat niet meer goed komen. Mijn Passat had het ook. Alleen kwam het geluid van voren. Ik heb ze zelf wat afgesleten door vol op het gas en esp uit te zetten. Werd wel wat minder maar probleem bleef bestaan. Tja en dat wordt toch de radio harder zetten.

Geplaatst: 12.10.2010 - 11:20
door Peter-V50
Mijn bandenboer is op dit moment onze winterbanden aan het controleren. Die maken niet alleen lawaai, maar de auto schudt en trilt ook. De banden zijn waarschijnlijk licht gecupt of hebben een hoogteslag. Ook deze banden hebben nog niet heel veel kilometers gedraaid, maar waarschijnlijk ben ik toch al weer aan een nieuw setje toe.

Geplaatst: 12.10.2010 - 13:05
door gsx750r
Lees dit en dit eens rustig door.

Misschien helpt het je om de oorzaak vast te stellen.

Uiteraard is er, bijv. via Google, nog veel meer over dit onderwerp te vinden met helaas ...................... niet allemaal gelijkluidende adviezen ! :roll:


Rob

Geplaatst: 12.10.2010 - 18:51
door Ludo
gsx750r schreef:Lees dit en dit eens rustig door.

Misschien helpt het je om de oorzaak vast te stellen.
Als ik in beide linkjes lees over de bandenspanning, spreken ze mekaar tegen.
De omschrijving die u aangeeft is een zaagtandpatroon. Dat patroon ontwikkelt zich veelvuldig als men over slechte wegen rijdt met een te hoge bandenspanning.
Door een lage bandenspanning zal de band meer “doorzakken” en de schouderbelasting groter worden. Dit
zal, in combinatie met een grote toespoor, het zaagtandslijtage proces versnellen. Indien de bandenspanning
daar in tegen wordt verhoogd zullen de schouders worden ontlast. ...
Wij adviseren dan ook om de kans op een dergelijk klacht te verkleinen de adviesspanning met 10-15% te verhogen.
#-o

Geplaatst: 12.10.2010 - 18:56
door 945i
Voor mij niet zo moeilijk om de meest logische verklaring er uit te halen......
Wat denk je zelf..?

Geplaatst: 12.10.2010 - 19:00
door Ludo
945i schreef:Voor mij niet zo moeilijk om de meest logische verklaring er uit te halen......
Wat denk je zelf..?
Rechterband oppompen, linkerband aflaten?. :lol:
Nee geen idee, vertel eens.

Geplaatst: 12.10.2010 - 19:08
door 945i
Kan je wel proberen ja rechts op 2.8 en links op 1.9..:)

Hogere bandenspanning maakt idd. de gevoeligheid van een band tov. cuppen kleiner. (uitgaande van een perfecte uitlijning)
Maar sommige FWD auto's zijn er gewoon erg gevoelig voor, als die achter een beetje "los" in de rubbers zitten, heb je het zo voor elkaar. Dan helpt een hardere band ook niks meer.

Geplaatst: 12.10.2010 - 20:12
door BillyBob
Morgen gaat de bandenboer er nog eens naar kijken. Ik dacht gelezen te hebben dat het relatief veel voorkomt bij de V50? Bandenspanning heb ik trouwens steeds op 2.5 bar staan...

Geplaatst: 13.10.2010 - 20:25
door steven460
My 2 cents:

Als ik het goed verwoord is de reden de stijfheid van de band & wegdek. Het profiel van de winterband is zacht genoeg om de vorm van het asfalt te volgen, maar de rest van de band & wiel volgen dezelfde vervorming NIET. (vervorming door structuur & ribbels van de weg).
Lagere bandendruk zou de band de kans moeten geven iets beter te vervormen. Ook helpt een lagere banden druk het rubber meer energie door trillingen te absorberen. Als je over een diepe of hoge putdeksel rijdt en je band klinkt dan als een leeg olievat dan is de druk te hoog.



PS: Een goede zomerband rijdt nu eenmaal veel prettiger dan de beste winterband. Als je verwend bent met de beste zomerbanden dan is het altijd even een stapje terug qua comfort en performance.

Geplaatst: 13.10.2010 - 20:40
door 945i
Niet helemaal Steven.

Als je gaat rijden verandert de stand van de achterwielen, de voorste aangedreven wielen, 'trekken' de auto vooruit en de achterwielen slepen er achteraan. Heeft niks met wegdek oid. te maken.

Dat je met hardere banden minder last hebt, ligt simpel in feit dat de band boller gaat staan, en dus meer op het midden van de band zal rijden dan op de wang.

Geplaatst: 13.10.2010 - 20:59
door steven460
Noujah, iedereen praat elkaar iig tegen :p

Enige wat dan nog helpt is rond rennen in totale paniek.
:D

Geplaatst: 13.10.2010 - 21:02
door 945i
Jaman :toothy8:

Geplaatst: 13.10.2010 - 21:03
door Peter-V50
:shocked!:

Geplaatst: 15.10.2010 - 16:45
door BillyBob
Nog even een on-topic updateje :)

Bandenboer zag niets speciaals aan de banden en zag ook het nut niet in opnieuw te gaan wisselen. Toch maar voet bij stuk gehouden en de banden weer laten omleggen en tadaa... alles weer stil als vanouds.
Ok, ik zal nu sneller aan een nieuwe set voorbanden zitten maar dat neem ik er graag bij, hoef tenminste de radio niet meer luider te zettenn. :wink: